GT

GT: Liveblog 71e Total 24 Hours of Spa

190725 Opening liveblog

Na Le Mans en de Nürburgring is de 71e editie van de Total 24 Hours of Spa de derde grote 24-uursrace binnen anderhalve maand, en uiteraard is AUTOSPORT.NL ook bij de klassieker in de Belgische Ardennen ter plekke. Met 13 Nederlandse rijders aan de start van de GT-race overtreft het aantal Nederlanders zelfs het aantal Belgische coureurs. Ook het bijprogramma is de moeite waard, met Formule Renault Eurocup, Lamborghini Super Trofeo, FFSA GT4 en het Porsche Motorsport GT2 Supersportscar Weekend, de facto de generale repetitie voor de nieuwe GT2-klasse. Via dit liveblog proberen we de actie van het weekeinde zo goed mogelijk te volgen. Vragen en opmerkingen zijn als aktijd graag welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, SRO/Dirk Bogaerts, Dutch Photo Agency, PR

21.45 uur: De laatste tekst is geschreven, alle foto's zijn geupload, dus hiermee sluiten we onze berichtgeving via dit liveblog vanuit Francorchamps af. Jammer dat er bij zo'n geweldig evenement met zoveel Nederlandse deelnemers nagenoeg geen andere Nederlandse media ter plekke waren. Een race als deze verdient duidelijk meer. Maar goed, wij hebben er in ieder geval zeer van genoten!

Een overzicht met citaten van alle Nederlanders aan de finish van de race is hier te vinden.

190728 Liveblog Finishline 911

16.45 uur: Voor het eerst sinds 2010 en voor de zevende keer in totaal heeft een Porsche de 24-uursrace in Spa-Francorchamps gewonnen. Na 363 ronden stuurde Kévin Estre de Porsche 911 GT3 R in de historische Gulf-kleuren van het GPX-team uit de Verenigde Arabische Emiraten als winnaar over de eindstreep. Samen met zijn teamgenoten Michael Christensen en Richard Lietz kon de Fransman het succes vieren. Na een turbulente slotfase met nog twee 'full course yellows' en aansluitende safety-car-fases in het laatste uur, had Estre aan de finish een voorsprong van 3,347 seconden op Nick Tandy in de nummer 998-ROWE-Porsche, die met Fred Makowiecki en Patrick Pilet het dubbele succes voor Porsche completeerde. De nummer 4-Black Falcon-Mercedes van Yelmer Buurman, Maro Engel en Luca Stolz eindigde als derde, voor de nummer 25-Saintéloc-Audi van Markus Winkelhock, Christopher Haase en Fred Vervisch, die de best geklasseerde Belg in de klassieker was. Yelmer Buurman was de beste Nederlander in de race. Ook Renger van der Zande deed het sterk: na een spannend duel met Mathieu Jaminet in de nummer 98-ROWE-Porsche werd hij met de Honda als zesde geklasseerd. Rik Breukers werd in de nummer 10-WRT-Audi twalfde. Nederlands podiumsucces is er ook voor Christiaan Frankenhout en Remon Vos in de RAM-Mercedes, die als tweede in de Pro-Am-klasse en als 26e algemeen eindigden.

Voor de nummer 1-Audi met Robin Frijns en zijn DTM-collega's Nico Müller en René Rast kwam de race met nog tien minuten te gaan tot een voortijdig einde na een aanrijding met Klaus Bachler in de nummer 54-Dinamica-Porsche. Voor Rast en Bachler was de race over. Ook de BMW van Nicky Catsburg verloor in de slotfase het uitzicht op een betere klassering, nadat de auto met Mikkel Jensen aan het stuur in de 352e ronde ging na contact met de nummer 17-WRT-Audi.


190728 Liveblog Rast
De Audi met Rast, Müller en Frijns rijdt op de vierde plaats

15.30 uur: We maken ons op voor een zinderende finale in het laatste uur van de Total 24 Hours of Spa. Met Kévin Estre in de GPX-Porsche, Nick Tandy in de 998-ROWE-Porsche, Maro Engel in de nummer 4-Mercedes en René Rast in de nummer 1-Audi zit de kop van het veld dicht hij elkaar. Alleen Estre lijkt een beetje lucht te hebben, daarachter strijden de diverse auto's al bijna twee uur lang op het scherpst van de snede.

Eerder ontstond er een interessante situatie, doordat de safety-car niet de leidende nummer 1-Audi, maar een andere auto oppikte, waardoor de Audi ongeveer een minuut won. Een aanrijding tussen René Rast en Chris Goodwin in de nummer 188-Garage 59-Aston Martin, waarbij Goodwin in de vangrails voor de endurance-pits belandde, bleef voor Rast onbestraft. Audi-rijder Nico Müller, die de nummer 1 had overgenomen van Robin Frijns, ging even voor half drie in de fout bij Stavelot en ging in de rondte, waarmee de Audi terugviel van de leiding naar de vierde plaats. Daarmee kwam Estre aan in de GPX-Porsche aan de leiding, voor Tandy in de nummer 998. Eerder streed Yelmer Buurman in de nummer 4-Black Falcon een tijdlang met Michael Christensen in de GPX-Porsche, maar later verloor Maro Engel, die Buurman had afgelost, op slicks in de regen weer wat tijd.

Ook de BMW van Nicky Catsburg, die aan het eind van het voorlaatste uur een lekke rechter achterband opliep, rijdt in de top tien, op dit moment negende. Renger van der Zande rijdt met de Honda op de tiende plaats, de WRT-Audi met Rik Breukers is 14e. De RAM-Mercedes met Christiaan Frankenhout en Remon Vos is tweede in Pro-Am, een plaats daarvoor rijdt de nummer 66-Attempto-Audi met Milan Dontje op de 26e plaats algemeen. Ook de Open Road-Porsche met Francis Tjia rijdt nog steeds, dit team is 45e algemeen.

11.38 uur: met 255 ronden gecompleteerd door de leider wordt de race vrijgegeven. Engelhart stuurt aan het eind van de 255e ronde de GRT-Lamborghini vanaf de eerste plaats de pits in, waarmee Christian Krognes in de nummer 34-Walkenhorst-BMW de leiding neemt.

11.30 uur: Met exact vijf uur op de klok wordt het veld achter de safety-car op weg gestuurd. De nummer 93-Tempesta Racing-Ferrari met Chris Frogatt achter het stuur komt niet verder dan de Raidillon en komt daar aan de kant van de baan tot stilstand. Een pick-up van de organisatie sleept de gestrande auto weg. Aan het erind van de eerste ronde achter de safety-car (ronde 254 voor de leiders in de wedstrijd) komen meerdere auto's de pits in, waaronder de beide AKKA-ASP-Mercedesen met de nummers 88 en 90, de GPX-Porsche met nummer 20 en de nummer 117-Team Bernhard-Porsche. Het regent nog steeds gestaag.

190728 Liveblog Beeldscherm
Dit is inmiddels al enkele uren lang het beeld...

10.20 uur: Af en toe rijdt er eens een auto van de wedstrijdleiding door het beeld, voor de rest is het angstvallig stil op het Circuit de Spa-Francorchamps, een enigszins onwerkelijke situatie. Er is echter wat ontwikkeling: vanaf 11.00 uur mogen de teams de motoren van hun auto's warm laten draaien, als die auto's op de hydraulische kriks onder een hoek van 45 graden voor de pitboxen in de pitstraat staan opgesteld, zo laat de wedstrijdleiding weten.

Om 11.10 uur eindigt het parc fermé, om 11.15 uur gaat de pitstraat open. Wellicht dat we dus inderdaad vanaf 11.30 uur weer wat actie gaan beleven...

8.05 uur: 'No restart before 11.30' staat er nu inderdaad op het scherm. Tijd voor koffie derhalve.

8.00 uur:
'Geen herstart voor 8.30 uur' is het nieuws. In de meeting van de teammanagers is er blijkbaar aangekondigd dat het tot 11.30 uur blijft regenen en dat er om 12.00 uur geprobeerd wordt om weer te starten.

7.53 uur: Om 8.00 uur is er een 'team manager meeting' in Press Room 2, op de eerste etage van het pitgebouw, zo werd zojuist aangekondigd. Daar zal de wedstrijdleiding ongetwijfeld de situatie en de mogelijke verdere voortgang bespreken.

7.30 uur: Het blijft wachten. 'Geen verandering in de weersomstandigheden, geen herstart voor 8.00 uur', luidt het meest recente bericht. Bij 'Spa rood' denken we toch liever aan iets anders...

7.00 uur: 'Geen herstart voor 7.30 uur', meldt de wedstrijdleiding via de beeldschermen. Het blijft nat.

190728 Liveblog 63

5.45 uur: Vanwege zware regenval is het door aquaplaning te gevaarlijk geworden om te rijden, zo oordeelde de wedstrijdleiding van de Total 24 Hours of Spa en liet om 5.42 uur de rode vlag zwaaien ter onderbreking. Een eventuele herstart zal op zijn vroegst om 7.00 uur plaatsvinden, met een 'full course yellow' van tenminste 20 minuten.

Op het moment van onderbreking rijdt de nummer 63-GRT-Lamborghini met Christian Engelhart (foto boven) aan het stuur op kop, waarbij dient te worden aangetekend dat dit team de verplichte 'technische pitstop' van vijf minuten nog moet maken. Datzelfde geldt voor de nummer 34-Walkenhorst-BMW met ondermeer Nicky Catsburg en de nummer 54-Dinamic-Porsche.

De nummer 72-SMP-Ferrari op de vierde plaats is de eerste auto die de stop voor onder andere het wisselen van de remschijven al achter de rug heeft. Daarachter volgen de nummer 4-Black Falcon-Mercedes van ondermeer Yelmer Buurman, de nummer 88-AKKA ASP-Mercedes, de nummer 90-AKKA ASP-Mercedes als leider in de Silver Cup, de nummer 20-GPX-Porsche en de nummer 1-WRT-Audi met ondermeer Robin Frijns. Dat zijn de auto's die allemaal 252 ronden hebben afgelegd, op de tiende plaats volgt de nummer 25-Saintéloc-Audi met een ronde achterstand. Dit team kreeg net voor middernacht een 'drive-through' vanwege een fout bij een pitstop, nadat er al eerder een voorwaardelijke straf vanwege eenzelfde incident was uitgesproken.

De nummer 30-Honda met ondermeer Renger van der Zande rijdt op de twaalfde plaats, de nummer 10-WRT-Audi met Rik Breukers is 17e. De nog resterende nummer 66-Attempto-Audi met Milan Dontje rijdt op de 26e positie. De RAM Racing-Mercedes met Remon Vos en Christiaan Frankenhout rijdt op de 32e plaats algemeen en is derde in Pro-Am, de Open Road Racing-Porsche met Francis Tjia is 50e algemeen. 

190727 6h Schothorst

zondag 0.00 uur:
Slecht nieuws voor de gebroeders Steijn en Pieter Schothorst, die samen met Mattia Drudi in de nummer 55-Attempto-Audi (foto boven) vrij comfortabel aan de leiding reden in de Silver Cup: kort voor middernacht viel de grijze Audi met Steijn Schothorst achter het stuur langs de baan stil en moest worden weggesleept. De uitval van het team, dat vanaf de start aan de leiding reed in de Silver Cup, is inmiddels een feit.


"Al een uurtje of twee voordat het mis ging, begonnen we oliedruk-alarm te krijgen", vertelde de jongste van de beide Schothorst-broers. "Die schoot op en neer, dus op dat moment wisten we al dat het mis kon gaan, maar zolang dat niet zo was, hadden we toch hoop. We gingen goed en lagen op een goede positie, maar uiteindelijk viel de volledige oliedruk weg en de motor hield ermee op. Daarmee einde race, helaas. We hadden een foutloos weekeinde, alles liep goed en we hadden echt meer verdiend, maar dat is ons dus niet gegund."

Beter nieuws is dat het inmiddels weer nagenoeg droog geworden is. Wij maken van de gelegenheid gebruik om een paar uur te slapen. De livestream met commentaar in Frans en Engels blijft uiteraard de hele nacht beschikbaar via www.blancpain-gt-series.com

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet