GT

GT: Liveblog 71e Total 24 Hours of Spa

190725 Opening liveblog

Na Le Mans en de Nürburgring is de 71e editie van de Total 24 Hours of Spa de derde grote 24-uursrace binnen anderhalve maand, en uiteraard is AUTOSPORT.NL ook bij de klassieker in de Belgische Ardennen ter plekke. Met 13 Nederlandse rijders aan de start van de GT-race overtreft het aantal Nederlanders zelfs het aantal Belgische coureurs. Ook het bijprogramma is de moeite waard, met Formule Renault Eurocup, Lamborghini Super Trofeo, FFSA GT4 en het Porsche Motorsport GT2 Supersportscar Weekend, de facto de generale repetitie voor de nieuwe GT2-klasse. Via dit liveblog proberen we de actie van het weekeinde zo goed mogelijk te volgen. Vragen en opmerkingen zijn als aktijd graag welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, SRO/Dirk Bogaerts, Dutch Photo Agency, PR

21.45 uur: De laatste tekst is geschreven, alle foto's zijn geupload, dus hiermee sluiten we onze berichtgeving via dit liveblog vanuit Francorchamps af. Jammer dat er bij zo'n geweldig evenement met zoveel Nederlandse deelnemers nagenoeg geen andere Nederlandse media ter plekke waren. Een race als deze verdient duidelijk meer. Maar goed, wij hebben er in ieder geval zeer van genoten!

Een overzicht met citaten van alle Nederlanders aan de finish van de race is hier te vinden.

190728 Liveblog Finishline 911

16.45 uur: Voor het eerst sinds 2010 en voor de zevende keer in totaal heeft een Porsche de 24-uursrace in Spa-Francorchamps gewonnen. Na 363 ronden stuurde Kévin Estre de Porsche 911 GT3 R in de historische Gulf-kleuren van het GPX-team uit de Verenigde Arabische Emiraten als winnaar over de eindstreep. Samen met zijn teamgenoten Michael Christensen en Richard Lietz kon de Fransman het succes vieren. Na een turbulente slotfase met nog twee 'full course yellows' en aansluitende safety-car-fases in het laatste uur, had Estre aan de finish een voorsprong van 3,347 seconden op Nick Tandy in de nummer 998-ROWE-Porsche, die met Fred Makowiecki en Patrick Pilet het dubbele succes voor Porsche completeerde. De nummer 4-Black Falcon-Mercedes van Yelmer Buurman, Maro Engel en Luca Stolz eindigde als derde, voor de nummer 25-Saintéloc-Audi van Markus Winkelhock, Christopher Haase en Fred Vervisch, die de best geklasseerde Belg in de klassieker was. Yelmer Buurman was de beste Nederlander in de race. Ook Renger van der Zande deed het sterk: na een spannend duel met Mathieu Jaminet in de nummer 98-ROWE-Porsche werd hij met de Honda als zesde geklasseerd. Rik Breukers werd in de nummer 10-WRT-Audi twalfde. Nederlands podiumsucces is er ook voor Christiaan Frankenhout en Remon Vos in de RAM-Mercedes, die als tweede in de Pro-Am-klasse en als 26e algemeen eindigden.

Voor de nummer 1-Audi met Robin Frijns en zijn DTM-collega's Nico Müller en René Rast kwam de race met nog tien minuten te gaan tot een voortijdig einde na een aanrijding met Klaus Bachler in de nummer 54-Dinamica-Porsche. Voor Rast en Bachler was de race over. Ook de BMW van Nicky Catsburg verloor in de slotfase het uitzicht op een betere klassering, nadat de auto met Mikkel Jensen aan het stuur in de 352e ronde ging na contact met de nummer 17-WRT-Audi.


190728 Liveblog Rast
De Audi met Rast, Müller en Frijns rijdt op de vierde plaats

15.30 uur: We maken ons op voor een zinderende finale in het laatste uur van de Total 24 Hours of Spa. Met Kévin Estre in de GPX-Porsche, Nick Tandy in de 998-ROWE-Porsche, Maro Engel in de nummer 4-Mercedes en René Rast in de nummer 1-Audi zit de kop van het veld dicht hij elkaar. Alleen Estre lijkt een beetje lucht te hebben, daarachter strijden de diverse auto's al bijna twee uur lang op het scherpst van de snede.

Eerder ontstond er een interessante situatie, doordat de safety-car niet de leidende nummer 1-Audi, maar een andere auto oppikte, waardoor de Audi ongeveer een minuut won. Een aanrijding tussen René Rast en Chris Goodwin in de nummer 188-Garage 59-Aston Martin, waarbij Goodwin in de vangrails voor de endurance-pits belandde, bleef voor Rast onbestraft. Audi-rijder Nico Müller, die de nummer 1 had overgenomen van Robin Frijns, ging even voor half drie in de fout bij Stavelot en ging in de rondte, waarmee de Audi terugviel van de leiding naar de vierde plaats. Daarmee kwam Estre aan in de GPX-Porsche aan de leiding, voor Tandy in de nummer 998. Eerder streed Yelmer Buurman in de nummer 4-Black Falcon een tijdlang met Michael Christensen in de GPX-Porsche, maar later verloor Maro Engel, die Buurman had afgelost, op slicks in de regen weer wat tijd.

Ook de BMW van Nicky Catsburg, die aan het eind van het voorlaatste uur een lekke rechter achterband opliep, rijdt in de top tien, op dit moment negende. Renger van der Zande rijdt met de Honda op de tiende plaats, de WRT-Audi met Rik Breukers is 14e. De RAM-Mercedes met Christiaan Frankenhout en Remon Vos is tweede in Pro-Am, een plaats daarvoor rijdt de nummer 66-Attempto-Audi met Milan Dontje op de 26e plaats algemeen. Ook de Open Road-Porsche met Francis Tjia rijdt nog steeds, dit team is 45e algemeen.

11.38 uur: met 255 ronden gecompleteerd door de leider wordt de race vrijgegeven. Engelhart stuurt aan het eind van de 255e ronde de GRT-Lamborghini vanaf de eerste plaats de pits in, waarmee Christian Krognes in de nummer 34-Walkenhorst-BMW de leiding neemt.

11.30 uur: Met exact vijf uur op de klok wordt het veld achter de safety-car op weg gestuurd. De nummer 93-Tempesta Racing-Ferrari met Chris Frogatt achter het stuur komt niet verder dan de Raidillon en komt daar aan de kant van de baan tot stilstand. Een pick-up van de organisatie sleept de gestrande auto weg. Aan het erind van de eerste ronde achter de safety-car (ronde 254 voor de leiders in de wedstrijd) komen meerdere auto's de pits in, waaronder de beide AKKA-ASP-Mercedesen met de nummers 88 en 90, de GPX-Porsche met nummer 20 en de nummer 117-Team Bernhard-Porsche. Het regent nog steeds gestaag.

190728 Liveblog Beeldscherm
Dit is inmiddels al enkele uren lang het beeld...

10.20 uur: Af en toe rijdt er eens een auto van de wedstrijdleiding door het beeld, voor de rest is het angstvallig stil op het Circuit de Spa-Francorchamps, een enigszins onwerkelijke situatie. Er is echter wat ontwikkeling: vanaf 11.00 uur mogen de teams de motoren van hun auto's warm laten draaien, als die auto's op de hydraulische kriks onder een hoek van 45 graden voor de pitboxen in de pitstraat staan opgesteld, zo laat de wedstrijdleiding weten.

Om 11.10 uur eindigt het parc fermé, om 11.15 uur gaat de pitstraat open. Wellicht dat we dus inderdaad vanaf 11.30 uur weer wat actie gaan beleven...

8.05 uur: 'No restart before 11.30' staat er nu inderdaad op het scherm. Tijd voor koffie derhalve.

8.00 uur:
'Geen herstart voor 8.30 uur' is het nieuws. In de meeting van de teammanagers is er blijkbaar aangekondigd dat het tot 11.30 uur blijft regenen en dat er om 12.00 uur geprobeerd wordt om weer te starten.

7.53 uur: Om 8.00 uur is er een 'team manager meeting' in Press Room 2, op de eerste etage van het pitgebouw, zo werd zojuist aangekondigd. Daar zal de wedstrijdleiding ongetwijfeld de situatie en de mogelijke verdere voortgang bespreken.

7.30 uur: Het blijft wachten. 'Geen verandering in de weersomstandigheden, geen herstart voor 8.00 uur', luidt het meest recente bericht. Bij 'Spa rood' denken we toch liever aan iets anders...

7.00 uur: 'Geen herstart voor 7.30 uur', meldt de wedstrijdleiding via de beeldschermen. Het blijft nat.

190728 Liveblog 63

5.45 uur: Vanwege zware regenval is het door aquaplaning te gevaarlijk geworden om te rijden, zo oordeelde de wedstrijdleiding van de Total 24 Hours of Spa en liet om 5.42 uur de rode vlag zwaaien ter onderbreking. Een eventuele herstart zal op zijn vroegst om 7.00 uur plaatsvinden, met een 'full course yellow' van tenminste 20 minuten.

Op het moment van onderbreking rijdt de nummer 63-GRT-Lamborghini met Christian Engelhart (foto boven) aan het stuur op kop, waarbij dient te worden aangetekend dat dit team de verplichte 'technische pitstop' van vijf minuten nog moet maken. Datzelfde geldt voor de nummer 34-Walkenhorst-BMW met ondermeer Nicky Catsburg en de nummer 54-Dinamic-Porsche.

De nummer 72-SMP-Ferrari op de vierde plaats is de eerste auto die de stop voor onder andere het wisselen van de remschijven al achter de rug heeft. Daarachter volgen de nummer 4-Black Falcon-Mercedes van ondermeer Yelmer Buurman, de nummer 88-AKKA ASP-Mercedes, de nummer 90-AKKA ASP-Mercedes als leider in de Silver Cup, de nummer 20-GPX-Porsche en de nummer 1-WRT-Audi met ondermeer Robin Frijns. Dat zijn de auto's die allemaal 252 ronden hebben afgelegd, op de tiende plaats volgt de nummer 25-Saintéloc-Audi met een ronde achterstand. Dit team kreeg net voor middernacht een 'drive-through' vanwege een fout bij een pitstop, nadat er al eerder een voorwaardelijke straf vanwege eenzelfde incident was uitgesproken.

De nummer 30-Honda met ondermeer Renger van der Zande rijdt op de twaalfde plaats, de nummer 10-WRT-Audi met Rik Breukers is 17e. De nog resterende nummer 66-Attempto-Audi met Milan Dontje rijdt op de 26e positie. De RAM Racing-Mercedes met Remon Vos en Christiaan Frankenhout rijdt op de 32e plaats algemeen en is derde in Pro-Am, de Open Road Racing-Porsche met Francis Tjia is 50e algemeen. 

190727 6h Schothorst

zondag 0.00 uur:
Slecht nieuws voor de gebroeders Steijn en Pieter Schothorst, die samen met Mattia Drudi in de nummer 55-Attempto-Audi (foto boven) vrij comfortabel aan de leiding reden in de Silver Cup: kort voor middernacht viel de grijze Audi met Steijn Schothorst achter het stuur langs de baan stil en moest worden weggesleept. De uitval van het team, dat vanaf de start aan de leiding reed in de Silver Cup, is inmiddels een feit.


"Al een uurtje of twee voordat het mis ging, begonnen we oliedruk-alarm te krijgen", vertelde de jongste van de beide Schothorst-broers. "Die schoot op en neer, dus op dat moment wisten we al dat het mis kon gaan, maar zolang dat niet zo was, hadden we toch hoop. We gingen goed en lagen op een goede positie, maar uiteindelijk viel de volledige oliedruk weg en de motor hield ermee op. Daarmee einde race, helaas. We hadden een foutloos weekeinde, alles liep goed en we hadden echt meer verdiend, maar dat is ons dus niet gegund."

Beter nieuws is dat het inmiddels weer nagenoeg droog geworden is. Wij maken van de gelegenheid gebruik om een paar uur te slapen. De livestream met commentaar in Frans en Engels blijft uiteraard de hele nacht beschikbaar via www.blancpain-gt-series.com

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Dirk 25 juli 2019 14:27

    Ben benieuwd hoe warm het dan in Eau Rouge is, voor mijn gevoel is dat altijd de warmste plek van het circuit. Ook wel weer geweldig hoe de techniek getest wordt! Voor zaterdag/zondag wordt er onweer/regen verwacht. Dit wordt een slijtageslag.

    • 0
    • 13
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2019 18:17

    Categorie open deur intrappen ?

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 juli 2019 01:30

    Fantastisch dat jullie er weer bij zijn, kan niet wachten op de 'groeten uit'. Veel plezier en een goed weekend, Eric

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 juli 2019 08:57

    Zijn er extra tribunes geplaatst vlak voor Eau Rouge?

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 26 juli 2019 09:08

    Ja, maar dat is een hele smalle mini-tribune.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 26 juli 2019 10:43

    De tribunes rondom Eau Rouge zijn er vooral gebouwd voor het rallycrossparcours dat er afgelopen winter is aangelegd en waar dit voorjaar het WK Rallycross te gast was. Wat vroeger parking 1/2 was, is nu het onverharde deel van het parcours, dat vervolgens Eau Rouge meeneemt en dan via de Raidillon weer terug naar het onverhard voert.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 juli 2019 13:27

    Die tribunes op het rallyparcours bieden geen adequaat zicht op het circuit. Zoals Hans Fohr al meldde staat er nu een tijdelijke piepkleine tribune die plaats biedt aan pakweg 125 toeschouwers. Dat de oude betonnen tribune niet vervangen wordt is is een groot gemis..

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 juli 2019 14:15

    Eigenlijk vind ik deze 24 indrukwekkender dan Le Mans: meer deelnemers op een korter circuit, dus meer doorkomsten; veel meer kanshebbers op de overwinning; een prachtig en uitgebreid bijprogramma. De autosport.nl-(blog)begeleiding is overigens óók indrukwekkend, compliment!

    • 1
    • 0
     
    Dirk 26 juli 2019 14:31

    Helemaal mee eens, was veruit mijn favoriete plek om de races te kijken (of het dak van de oude paddock). Nu maar een eind verder lopen richting Les Combes.

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 26 juli 2019 18:04

    Eigenlijk vind ik deze 24 indrukwekkender dan Le Mans. Hou ff heel snel op die onzin. Dank je !

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 26 juli 2019 18:04

    Eigenlijk vind ik deze 24 indrukwekkender dan Le Mans. Hou ff heel snel op die onzin. Dank je !

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 26 juli 2019 18:19

    Ik ben geen voorstander van allerlei vergelijkingen Assen-Zandvoort, Le Mans-Spa etc., maar Spa is natuurlijk wel interessant vanuit het perspectief dat je hier 72 auto's hebt die technisch allemaal nagenoeg identiek zijn, want allemaal GT3, terwijl je in Le Mans met LMP1, LMP2, GTE-Pro en GTE-Am vier verschillende klassen hebt. In de Pro-klasse rijden in Spa 36 auto's, de helft van het veld, en dat zijn in theorie allemaal auto's die in aanmerking komen voor de overwinning. Dat vind je in Le Mans niet. Natuurlijk heeft Le Mans wereldwijd meer prestige en uitstraling, maar op GT3-gebied is Spa de absolute top.

    • 1
    • 0
     
    Patrick84 26 juli 2019 21:48

    Van der Horst er nu wel weer bij in de Super Trofeo?? Had hij geen zin in een thuiswedstrijd in Zandvoort?

    • 0
    • 0
     
    Dirk 27 juli 2019 09:37

    Oelala de weersverwachting! Vooralsnog houdt de GT4 het droog. Wat een verschil tussen de kleine wendbare Alpine en de grote krachtigere autos.

    • 0
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 27 juli 2019 10:50

    Oelala ik trap weer even een open deur in.

    • 10
    • 0
     
    Marcel ten Caat 27 juli 2019 12:23

    Beste anonieme gebruiker die het graag over open deuren heeft....misschien moet je eens door die open deur heen stappen en lekker van het weer gaan genieten. Doe je iedereen een groot plezier mee.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 juli 2019 14:04

    Ik heb altijd gedacht, dat autosportliefhebbers minder agressief waren dan pakweg voetbalvandalen. Op grond van sommige reacties hier moet ik mijn mening misschien bijstellen.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 27 juli 2019 17:47

    Wat een opening! En al best wat uitvallers om verschillende redenen.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 27 juli 2019 20:36

    Frijns aan de leiding dankzij straffen voor de koplopers, go frijns!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2019 11:19

    Even los van Spa gezien vind ik de inzet van de SC wel extreem toenemen, misschien iets te ver doorgeschoten qua veiligheidsmaatregelen?

    • 7
    • 1
     
    René de Boer 28 juli 2019 11:26

    Welkom in de rubberentegelmaatschappij. Vroeger (sprak de oude man) was de volgorde van aankomst ook de uitslag, en had je slechts heel zelden een keer een technische afkeuring of iets van soortgelijke strekking. De laatste vijf tot tien jaar is er altijd wel iets 'under investigation', heb je 'track limits', 'full course yellows', 'slow zones'... En starten we achter de safety car als het regent. Ik snap wel waarom, en natuurlijk is veiligheid belangrijk, maar het eigen vermogen van rijders om risico in te schatten en hin rijgedrag daarop aan te passen, wordt blijkbaar wel erg laag ingeschat.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 28 juli 2019 11:27

    pardon: in de voorlaatste regel moet er 'hun' staan, niet 'hin'

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2019 12:13

    Mooi gesproken René. Ik denk ook dat het groeiende aantal amateurs wat meedoet met het GT racen niet vergeten moet worden. Die zorgen af en toe echt voor levensgevaarlijke situaties.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2019 12:46

    Well spoken René! Er komt nog een dag dat Bernd Mayländer een GP wint. De toenemende en steeds ingewikkelder reglementering is geen zege voor de autosport. Laten ze s.v.p. weer echte kerbstones aanleggen waarbij je bij overschrijding vanzelf al gestraft wordt. Dan ben je verlost van de tracklimits discussie. Het schooljufferig gedrag van de FIA is me een doorn in het oog.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 28 juli 2019 12:59

    Ik begreep dat de rode vlag vanmorgen vooral kwam doordat de medische heli niet op mocht stijgen. Als dat zo is, is de rode vlag terecht.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2019 13:18

    Dat, en aquaplaning.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet