GT

GT: Porsche-trio Christensen/Estre/Lietz wint Total 24 Hours of Spa (lang: UPD Citaten alle Nederlanders aan de finish)

190728 Liveblog Finishline 911
De winnende GPX-Porsche over de finishlijn op het Circuit de Spa-Francorchamps

Voor het eerst sinds 2010 en voor de zevende keer in totaal heeft een Porsche de 24-uursrace in Spa-Francorchamps gewonnen. Na 363 ronden stuurde Kévin Estre de Porsche 911 GT3 R in de historische Gulf-kleuren van het GPX-team uit de Verenigde Arabische Emiraten als winnaar over de eindstreep. Samen met zijn teamgenoten Michael Christensen en Richard Lietz kon de Fransman het succes vieren. Na een turbulente slotfase met nog twee 'full course yellows' en aansluitende safety-car-fases in het laatste uur, had Estre aan de finish een voorsprong van 3,347 seconden op Nick Tandy in de nummer 998-ROWE-Porsche, die met Fred Makowiecki en Patrick Pilet het dubbele succes voor Porsche completeerde. De nummer 4-Black Falcon-Mercedes van Yelmer Buurman, Maro Engel en Luca Stolz eindigde als derde, voor de nummer 25-Saintéloc-Audi van Markus Winkelhock, Christopher Haase en Fred Vervisch, die de best geklasseerde Belg in de klassieker was. Yelmer Buurman was de beste Nederlander in de race. Ook Renger van der Zande deed het sterk: na een spannend duel met Mathieu Jaminet in de nummer 98-ROWE-Porsche werd hij met de Honda als zesde geklasseerd. Nicky Catsburg green in de Walkenhorst-BMW na een aanrijding in de slotfase als elfde net naast de top tien, Rik Breukers werd in de nummer 10-WRT-Audi twalfde. Nederlands podiumsucces is er ook voor Christiaan Frankenhout en Remon Vos in de RAM-Mercedes, die als tweede in de Pro-Am-klasse en als 26e algemeen eindigden.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)

Foto's: SRO/Dirk Bogaerts, Gruppe C/Tim Upietz, Rebocar/René de Boer

Voor de nummer 1-Audi met Robin Frijns en zijn DTM-collega's Nico Müller en René Rast kwam de race
met nog tien minuten te gaan tot een voortijdig einde na een aanrijding met Klaus Bachler in de nummer 54-Dinamica-Porsche. Voor Rast en Bachler was de race over. Ook de BMW van Nicky Catsburg verloor in de slotfase het uitzicht op een betere klassering, nadat de auto met Mikkel Jensen aan het stuur in de 352e ronde in de rondte ging na contact met de nummer 17-WRT-Audi. Na afloop van de race sprak AUTOSPORT.NL met alle Nederlanders aan de finish.


190728 Eindverslag Buurman

Yelmer Buurman: "Dubbel gevoel"
Yelmer Buurman en zijn teamgenoten hadden uiteraard grote ambities na de snelste ronde van Buurman in de kwalificatie en de pole-position door Maro Engel in de Super-Pole-sessie. "Daarom heb ik een beetje dubbel gevoel, want de overwinning was natuurlijk mooi geweest", zei de Black Falcon-Mercedes-rijder. "Anderzijds moet ik wel zeggen, dat dit mijn zesde deelname bij deze race was, en dat ik blij ben dat ik eindelijk een keer op het podium sta. Met name bij wisselende omstandigheden waren de Porsches iets sneller en dat heeft ons, denk ik, de overwinning gekost, maar ook de derde plaats in zo'n race, in zo'n veld en bij zulke omstandigheden is zeker niet slecht." Buurmans duel met Michael Christensen in de uiteindelijk winnende GPX-Porsche in de slotfase van de race was een genot om te zien. "Ja, het is heerlijk om in zo'n veld met toprijders te strijden. Dan kun je ook met z'n tweeën met 200 de bocht door, zonder dat het verkeerd gaat", verklaarde hij.

190728 Eindverslag 30

Renger van der Zande: "Als een regenworm uit de auto!"
Renger van der Zande deelde de nummer 30-Motul-Honda met Bertrand Baguette en Mario Farnbacher. De auto was bij de trainingen relatief onopvallend, maar reed in de race mooi constant en gestaag naar voren. Deze tactiek werd uiteindelijk beloond met de zesde plaats, de eerste score voor Honda in een race van de Intercontinental GT Challenge. "Een fantastisch resultaat", vond hij zelf. "Ik denk dat JAS en Honda en wij als rijders trots kunnen zijn op het feit dat we zesde geworden zijn in een veld waar alleen maar fabriekscoureurs en -teams meedoen. We waren gewoon in ons uppie tegen fabrikanten die soms met vijf, zes auto's voor de overwinning kunnen vechten. Als er dan eentje in de muur belandt, dan is dat niet zo erg, maar wij hadden maar één shot. De auto was op droog te langzaam, maar telkens als het begon te miezeren was ik met slicks in de regen de snelste op de baan. Met regenbanden waren we ongeveer gelijk, maar vooral de laatste tweeënhalf uur heb ik echt alles gegeven. Als het wat droger werd, moest ik hard vechten om snellere auto's achter met te houden. Op het laatst hebben we een trucje uitgehaald door onszelf een 'drive-through' te geven om de rijtijd weer op nul te zetten. Daarmee reed ik wel op oude banden. Ik heb echt alles gegeven om de Porsche achter me te houden, maar die had gewoon iets betere tractie en bovendien nieuwe banden. Ik denk dat we heel blij mogen zijn, ik heb nog nooit zoveel water gedronken na een race! Vanaf het eerste uur deed de drinkfles het al niet, dus we konden niet drinken en na de herstart ging ook de ventilatie kapot, dus ik had ook geen lucht in de auto, waardoor het ontzettend zwaar was. Ik kwam als een regenworm over de finish! Ik denk dat we heel blij mogen zijn, maar ik heb nog nooit zoveel water gedronken na een race!"

190728 Eindverslag 34

Nicky Catsburg: "Geen tijd meer"

Nicky Catsburg voerde ook een tijdlang de race aan, maar mede als gevolg van een lekke band en een aanrijding door een concurrent zat er voor de BMW-rijder en zijn teamgenoten Christian Krognes en Mikkel Jensen net geen top-tien-resultaat in. Toch was de BMW een stuk sterker dan na afloop van de trainingen werd verwacht. Daarvoor was er ook een verklaring, zo leerden we van Catsburg: "Het bleek dat de organisatie een fout had gemaakt met de luchtdruk. Het was natuurlijk heel erg warm, wat een groot effect had op onze turbo's en waardoor we er helemaal niet bij zaten in de kwalificatie. Dat is voor de race nog rechtgezet en in de race hadden we dan ook een heel competitieve auto. Het was natuurlijk niet makkelijk om dan vanaf P35 te starten, maar we lagen al relatief snel weer in de top 15. Daarna vielen we door een safety-car weer wat terug, iemand die niet aansloot, waardoor we 20-30 seconden verloren. Uiteindelijk kwamen we na een aantal uren toch wel weer boven drijven. Vooral in wisselende omstandigheden was de auto goed, dus als de baan opdroogde, en op een droge baan waren we erg sterk. In de nacht konden we zelfs naar P1, P2 rijden, al was het wat geflatteerd, omdat wij nog niet onze vijf-minuten-stop gemaakt hadden. Die maakten wij - helaas - pas na de herstart en daardoor hadden we geen tijd meer om verder op te klimmen. Toen zijn we zelfs een ronde teruggevallen, maar daarna wisten we toch nog terug te vechten. Ik heb de leider ingehaald en zo zaten we toch weer in dezelfde ronde. Ik heb een heel leuke en goede race gehad en ik ben  heel trots op de prestatie van het hele team. We hebben geen fouten gemaakt en de auto was heel snel. Uiteindelijk hadden we het geluk niet aan onze zijde. Soms lukt het, soms niet, maar ik ben tevreden met het resultaat."


190728 Eindverslag 10

Rik Breukers: "De snelste op de baan"
Een plaats daarachter eindigde Rik Breukers met de WRT-Audi, die hij deelde met Norman Nato en Charles Weerts, als twaalfde. "Ik startte en reed een dubbele stint. Het doel was om veilig te starten en geen risico's te nemen, dus we zijn de eerste paar uren ongeveer op diezelfde plek gebleven", vertelde de Limburger. "Toen zijn we plaatsen gaan winnen en kwamen in de top tien. Helaas had mijn teamgenoot in de nacht problemen met de motor, waardoor de hele auto twee keer gereset moest worden. Een keer was dat achter de safety-car. Toen zaten we eigenlijk vooraan in het veld, maar kwamen helemaal achteraan weer uit. Bij de herstart zaten we op P20, 25, maar we bevonden zich wel achter alle auto's die nog reden. Daar zaten ook heel wat langzame auto's bij, dus daarmee verloren we veel tijd en vielen ook uit de 'lead lap'. We zijn uiteindelijk als twaalfde gefinisht. Voor mij persoonlijk ging het erg goed, in een van mijn laatste stints was ik een van de snelsten of zelfs de snelste op de baan, dus dat was heel mooi. Hopelijk kunnen we in Barcelona voor het podium meestrijden, de snelheid was er zeker!"

190728 Eindverslag 74

Christiaan Frankenhout (geheel rechts) en Remon Vos (2e van links): "Liever eerste geworden"

Christiaan Frankenhout en Remon Vos eindigden als tweede in de Pro-Am-klasse. "We waren liever eerste geworden", grijnsde Vos. "Maar met de tweede plaats ben ik ook wel blij. Het was een goede race. Vannacht reed ik een stint van half drie tot half vijf, het was wel heel spectaculair: slecht weer, donker, nat... Na de herstart ging het redelijk goed. Ik kon goed meekomen. We liggen nog steeds tweede in het kampioenschap. We hadden gehoopt om met deze race wat voorsprong te nemen, maar goed, dat moet nu in Barcelona dan maar gebeuren!" Frankenhout reed voor het eerst in de Blancpain-serie. "Het was wel even wennen hoe hier gereden werd: het gaat er hier wel iets harder aan toe dan bij Creventic, maar het was mooi om mee te maken", vond hij. "Ook de Pirelli's waren voor mij wel even wennen: een paar ronden piek, en dan moet je je echt aanpassen aan de band. Je kunt niet tegelijkertijd remmen en insturen, wat je bijvoorbeeld met Michelin of met Hankook wel kunt. Uiteindelijk ging het wel, maar het is natuurlijk wel weer frappant dat deze race weer onderbroken werd. Ik weet bijna niet meer wanneer ik voor het laatst echt een 24-uursrace ook helemaal uitgereden heb! Maar goed, het was een mooie wedstrijd en meteen podium was natuurlijk prachtig. Dit smaakt wel naar meer!"

190728 Eindverslag 66

Milan Dontje: "Bijzondere ervaring"
Milan Dontje was de voorlaatste Nederlander die geklasseerd werd, met de nummer 66-Attempto-Audi werd hij samen met Clemens Schmid en Kelvin van der Linde 30e algemeen. "Een wisselvallige 24 uur", stelde hij vast. "Kelvin startte, dat ging heel goed: hij kwam in de top tien, top 15 terecht. Daar bleven we een beetje hangen, maar daarna gingen er wat pitstops mis met verkeerde keuzes en zo. Toen ging het een beetje bergafwaarts en zaten we niet meer in de 'lead lap'. Dan alles met die safety-cars en zo. Heel jammer, maar we hebben in ieder geval uitgereden. Mijn laatste dubbele stint ging heel erg goed. Op het eind maakte een teamgenoot nog een verkeerde bandenkeuze, anders had er misschien nog wel top 20 in gezeten. Een bijzondere wedstrijd, een mooi evenement waar ik bijzonder van genoten heb. Een enorm mooie ervaring en ik hoop dat ik volgend jaar weer mee mag doen!"

190728 Eindverslag Tjia

Francis Tjia: "Grote stap"

Francis Tjia maakte vanuit Azië de reis naar de Ardennen en werd met de Open Road Racing-Porsche 45e algemeen en zevende in de Am-klasse. "Het is heel spannend geweest, voor ons is dit een heel grote stap, ook voor het team", zegt hij. "Waarschijnlijk zelfs wel een beetje te groot. Het is een fantastische ervaring geweest, maar we weten nu wel hoe we ons beter kunnen voorbereiden voor de volgende keer. Onze Pro-Am-auto deed het heel goed, was zelfs een tijdlang op weg naar het podium. Wij hebben het in de Am-klasse heel moeilijk gehad, vooral 's nachts. Ik was dan ook best blij met de rode vlag, want het was gewoon veel te gevaarlijk. Maar het was een geweldige ervaring en we komen zeker terug." Gevraagd naar wat hij zou willen verbeteren, zegt Tjia: "We hebben ons team uit Azië meegenomen, maar die jongens zijn niet echt gewend om op zo'n hoog niveau te werken. Daar kunnen we wat meer mee winnen. We werken hier samen met Boutsen-Ginion, dat was ook wel even wennen. Bovendien waren onze auto's twee weken zoek, er waren problemen met het transport, dus dat hielp ook niet echt mee. We kregen de auto's uiteindelijk pas vorige week vrijdag, drie dagen voor de 'bronze test', en toen waren ze ook niet klaar, maar het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Nu weten we dat allemaal, dus daar kunnen we ook weer van leren!"



Reacties

    • 1
    • 0
     
    Caseykvt 28 juli 2019 20:02

    Frijns, Catsburg en Buurman op een gegeven moment 1-2-3 in de race, samen op de baan. Mocht helaas niet zo zijn! Jammer van de lange regenpauze!

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 28 juli 2019 23:44

    Ja, op dat moment heb ik ook maar even een foto van het beeldscherm met de tijdwaarneming gemaakt. Een memorabel moment!

    • 0
    • 0
     
    Dirk 29 juli 2019 08:36

    Wat een blamage van Bentley, al in de eerste 6 uur werd duidelijk dat ze helemaal niks konden bereiken deze race. Wel goed om te zien dat Rowe het weer eens goed doet in een 24U, na de teleurstelling op de Nurburgring.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 29 juli 2019 10:25

    Bentley had mede vanwege het 100-jarig bestaan groot uitgepakt en de inschrijving verdubbeld van twee naar vier fabrieksauto's. Al in de trainingen bleken ze er niet aan te pas te komen. Bentley had met redelijke overmacht de voorafgaande Endurance-race op Paul Ricard gewonnen, wat tot een aanpassing van de BoP leidde, die bepaald niet gunstig voor de Continental was. Dat werd, ten overstaan van de vele gasten die waren uitgenodigd, tijdens het evenement in Spa zeer duidelijk.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet