Sportscars: Recordaantal Nederlanders aan de start in Daytona - voorbeschouwing Rolex 24… | Autosport.nl

Sportscars

Sportscars: Recordaantal Nederlanders aan de start in Daytona - voorbeschouwing Rolex 24 at Daytona 2018

180125 Rolex preview opening
Class of 2018: het deelnemersveld voor de Rolex 24 At Daytona

Dit weekeinde start met de Rolex 24 at Daytona het nieuwe seizoen in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Met Renger van der Zande, Robin Frijns en Ho Pin Tung in de prototype-klasse, Nicky Catsburg als fabrieksrijder met de nieuwe BMW M8 in de GTLM-divisie en Jeroen Bleekemolen, Rik Breukers en Max van Splunteren in de GTD-klasse staan er maar liefst zeven Nederlanders aan de start van de lange-afstandsklassieker in Florida, een evenaring van het recordaantal uit de jaren 2002 en 2003 (een overzicht van alle Nederlandse deelnemers tot en met 2012 is hier te vinden). Daarnaast rijdt Indy Dontje op vrijdag in de seizoensopening van de IMSA Continental SportsCar Challenge, zodat er in de combinatie van beide klassen sprake is van een nieuw record. AUTOSPORT.NL blikt vooruit op de grote race.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Vorig jaar beleefde de nieuwe DPi-generatie, gebaseerd op de nieuwe LMP2-auto's, maar met de mogelijkheid voor fabrikanten om eigen motoren en specifieke aerodynamica-kenmerken toe te passen, een geslaagde première in het IMSA-kampioenschap. Misschien wel iets té geslaagd, want de DPi's hadden veelal de overhand ten opzichte van de LMP2-auto's en wonnen alle wedstrijden. Dit jaar wordt het DPi-veld nog verder versterkt: het gerenommeerde Penske Racing-team neemt de inzet van grotendeels in eigen beheer ontwikkelde Honda-DPi's voor zijn rekening, terwijl het Duitse Joest Racing, dat talrijke lange-afstandssuccessen behaalde met Porsche en Audi, door Mazda werd aangetrokken om daar het DPi-programma van de grond te krijgen, na jarenlange teleurstellingen in de Amerikaanse lange-afstandsracerij met het Speed Source-team. Dat de twee 'powerhouses' Penske en Joest de lat nog eens flink hoger zullen leggen, daaraan twijfelt niemand. Het optreden van Penske bij de seizoensfinale van vorig jaar, bij wijze van test, was al veelzeggend. 'The Captain' Roger Penske is een perfectionist in hart en nieren, voor wie alleen het allerbeste goed genoeg is.

180125 Rolex preview Acuta
Het team van Roger Penske zet de Acura-DPi's in

Het officieel door Cadillac gesteunde Wayne Taylor Racing begint als titelverdediger aan het nieuwe seizoen. Mede dankzij een ijzersterke start met vijf overwinningen op rij, inclusief de beide lange-afstandsklassiekers in Daytona en Sebring, wonnen broers Ricky en Jordan Taylor voor het team van vader Wayne de titel. Ricky werd al in de loop van het afgelopen seizoen gecontracteerd door het Penske-team, zodat de broers voor het eerst in het Amerikaans kampioenschap niet meer samen aan de start verschijnen, maar nu elkaars concurrenten zijn. De vacante plaats in de nr. 10 Konica-Minolta-WTR-Cadillac werd ingenomen door onze landgenoot Renger van der Zande, die met de status van fabrieksrijder een nieuwe stap zet in de hoogste divisie van het IMSA-kampioenschap. Voor de lange-afstandsraces versterkt Ryan Hunter-Reay het team.

Van der Zande: "BOP gaat een cruciale rol spelen"
"Zoals in veel klasses over de hele wereld gaat de 'balance of performance' een cruciale rol spelen in wie hier gaat winnen", zegt Renger van der Zande aan de vooravond van de race in Daytona. De Cadillac-DPi's, voor het eerst voorzien van de nieuwe 5,5 liter V8-motor, waren tijdens de 'Roar', de officiële test aan het begin van de maand in alle zeven trainingssessies het snelst, waarop IMSA haast wel moest reageren. Dat gebeurde ondermeer door het verkleinen van de restrictor van 32,2 naar 31,6 millimeter, wat echter deels weer wordt gecompenseerd door één liter meer tankinhoud en een grotere doorstroming van de brandstof. "In de prototype-klasse is de competitie gigantisch: Honda met Penske, Mazda met Joest, heel veel LMP2's met Gibson-motoren, winnende teams vanuit het WEC. Wij hebben tijdens de test alles gegeven en zijn daardoor iets naar beneden getrokken, maar hoeveel sneller gaan de Honda's en de Mazda's zijn? Daar weten ze eigenlijk nog helemaal niks van. Ik heb heel sterke teamgenoten, een sterk team. We hebben twee dagen rijderswissels geoefend, aan alle details is gedacht, maar zondag weten we meer."

180125 Rolex preview WTR
De WTR-Konica Minolta-Cadillac met ondermeer Renger van der Zande tijdens de 'Roar'

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet