Sportscars

Sportscars: Groeten uit Le Mans: de donderdagavond(ont)spanning

lm14-don-12

Het is tot nu toe een gejaagde editie van de 24 uur van Le Mans. In de kwalificatiesessies lijken de piloten te rijden alsof hun leven ervan afhangt, alsof ze zaterdag en zondag niet nog 24 uur moeten rijden. Hoe leefde de achterkant van de pitboxen toe naar de twee beslissende kwalificatiesessies? AUTOSPORT.NL ging op speurtocht.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Vorig jaar volgden we de nachtelijke kwalificatiesessie, deze keer besloten we om de spanning en ontspanning te peilen die voorafgaat aan die zenuwachtige donderdagavond. Op woensdag hadden we immers al de nodige ongelukken mogen noteren, dus hoe zou de weerslag daarvan te merken zijn in de aanloop naar de hectische twee keer twee uur die de startopstelling voor de race van dit weekend bepaalt?

De verbeten competitiedrift is in deze editie duidelijk merkbaar. Duimbreden worden er nauwelijks toegegeven, favorieten worden in ongemakkelijke underdogposities gedwongen, kleine teams en amateurs proberen te midden van dat geweld te overleven – wat tijdens de eerste kwalificatie met tal van auto's nauwelijks lukte, de Morgan van het nietige Pegasus-team voorop.

In de diverse reserveonderdelenmagazijnen achter de pitboxen was goed te zien welke slachting de eerste trainingen al hadden aangebracht. Bij Aston Martin lagen de brokstukken op een stapel (de no.99 heeft zich inmiddels teruggetrokken), bij diverse teams moest allerhande kaal bodywork in allerijl worden bestickerd, zoals bij TDS, IMSA Performance en Team Taisan.

Toch konden genoeg monteurs nog even onderuitgezakt zitten, bijvoorbeeld bij het Zwitserse Race Performance. Bij Murphy werd er rustig en methodisch gewerkt. De Italianen van AF Corse tuurden op hun laptops. Bij Sofrev-ASP keken de monteurs elkaar al een tikje gespannen aan, net als bij SMP Racing, een eenzame Porsche GT-monteur stak nog snel even een sigaret op. Het meest relaxte fabrieksteam was opnieuw rond de Corvettes van Pratt & Miller te vinden: ja hoor, kom maar binnen, je loopt niet in de weg. Dezelfde openheid bij Rebellion, maar ja, rijden die niet een beetje voor spek en bonen mee, in hun eigen LMP1-L-klasse?

Ook de coureurs leefden op verschillende manieren naar de actie toe. Richard Lietz was serieus en bedachtzaam, Nick Heidfeld kletste nog even relaxed met een bevriende Porsche-monteur. Diverse amateurcoureurs van AF Corse dribbelden daarentegen onrustig heen en weer tussen truck en pit. Fotografen zweetten zich intussen te pletter in hun verplichte overalls, want het is warm hier op Le Mans – erg warm.

Net zo leuk om te zien: de diverse opbergsystemen. Genummerde restantvelgen bij Porsche, de lege ruimte onder de oplegger bij de iets eenvoudiger buren van JMW. En datzelfde JMW weet ook met een subtiel geplaatste Ferrari-vlag het perfecte Porsche-plaatje te doorbreken...

lm14-don-1

lm14-don-2

lm14-don-3

lm14-don-4

lm14-don-5

lm14-don-6

lm14-don-7

lm14-don-8

lm14-don-10

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet