BMW 130i Cup

Jan Joris Verheul ‘halbzeitmeister’ in BMW 130i Cup (lang)

 verheul_podium

Time flies when you’re having fun. Nu de Pinksterraces achter de rug zijn, zit de helft van het seizoen van de BenQ-Siemens BMW 130i Cup er alweer op. Jan Joris Verheul deed de beste zaken op Circuit Park Zandvoort. Hij eindigde als eerste en tweede en nam daarmee de leiding in de tussenstand over van Ricardo van der Ende, die in de eerste race kostbare punten liet liggen. De tweede wedstrijd schreef Ricardo overigens op zijn naam.

 podium_zondag


Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Boudewijn Pieters en Tim Böhme


Voorafgaande aan Pinksterraces gebeurde er veel in en rond de BenQ-Siemens BMW 130i Cup. Allereerst kreeg de klasse de langverwachte nieuwe uitlaat die de BMW’s als een raceauto en niet als een elektroauto laat klinken. Opmerkelijk: de rijders en teams kregen de uitlaat gratis overhandigd van de organisatie.

 technici_ricardo

Op de vrijdag voor de Pinksterraces was er een flink probleem met de software van het motormanagement van alle auto’s in de BenQ-Siemens BMW 130i Cup. De organisatie wilde de computers van de auto’s uitwisselbaar maken. Dat kon in het begin van het seizoen niet omdat de computer van het motormanagementsysteem alleen werkt in samenwerking met de sleutelcode van de auto. Een technicus van BMW Motorsport kwam naar Circuit Park Zandvoort om de software van alle auto’s te wijzigen. Op vrijdagochtend bleek dat deze aanpassing niet naar behoren was uitgevoerd. Het ABS-systeem van de BMW’s werkte niet meer en dat leidde, samen met het in vergelijking met de standaard BMW130i aangepaste remsysteem op de auto’s, voor continu blokkerende wielen en daarmee tot in no-time versleten en zelfs lekke banden. De organisatie van de Cup kon weinig anders dan de vrije trainingen afblazen. Gelukkig was het probleem aan het einde van de vrijdag opgelost, zodat alle rijders van vijf tot zes uur alsnog een uurtje konden trainen.

 technicus

Cupcoördinator Frank Kerseboom bepaalt vanaf de Masters (de volgende race van de BenQ-Siemens BMW 130i Cup) of, en zo ja welke, computers worden uitgewisseld. “Vanaf de Masters moeten de teams hier rekening mee houden. Het heeft dus geen zin om te trachten om de computer of de software aan te passen”, liet hij niets aan duidelijkheid over.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet