Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
HARC

Retro: HARC Nieuws Augustus - De voorbereidingen van de 5e Historic Grand Prix zijn in volle gang

Kees

Terwijl Nederland met vakantie is, wordt er op het HARC-kantoor koortsachtig gewerkt aan de voorbereidingen voor de 5e Historic Grand Prix. Het is ongelofelijk wat er allemaal komt kijken bij het op poten zetten van zo'n evenement, maar gelukkig kan de HARC rekenen op een leger van vrijwilligers, hun vele Vrienden van de HARC en niet te vergeten de medewerkers van Circuit park Zandvoort. Het gaat weer een onvergetelijke editie worden!

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

CSL

BMW en Porsche pakken uit
BMW Group viert in 2016 haar 100-jarig bestaan, maar daarnaast is het ook precies 50 jaar geleden dat de BMW 2002 werd geïntroduceerd. Dit feit wordt tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort gevierd met een bijzondere race: de 'BMW Centenary Trophy: BMW 2002 meets BMW 3.0 CSL'. Men belooft een startveld van circa vijfentwintig raceauto's, waarvan zeventien 2002's. BMW heeft bovendien een aantal legendarische autosportcoryfeeën uitgenodigd voor deze bijzondere race: Prins Leopold von Bayern, Harald Grohs, Jan Lammers en Michael Bleekemolen. Natuurlijk is Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design, ook van de partij in zijn eigen 2002 racer. Van Hooydonk is hoofdverantwoordelijk voor de BMW Hommage Cars en ook die zijn aanwezig: de 2002 Hommage en de 3.0 CSL Hommage R kun je zien naast de originele 2002 en 3.0 CSL. Porsche blijft hierbij zeker niet achter. Nadat hij vorig jaar statisch te zien was, zal de legendarische 917 nu een rijdende demo verzorgen. Ook de 917/30 en 956 komen zaterdag en zondag in actie, bestuurd door onder andere Gijs van Lennep en Jan Lammers. In het 'Porsche-dorp' in het rennerskwartier worden onder meer de 935/78 'Moby Dick' en een 911 GT1 getoond.

KNAF-stand-2015

KNAF met stand aanwezig op Historic Grand Prix
Heeft u vragen over uw lopende aanvraag van een Historisch Technisch Paspoort (HTP), wilt u een HTP gaan aanvragen of verlengen? Dan kunt u tijdens de Historic Grand Prix een antwoord vinden op de KNAF stand! Deze vindt u in de paddock, tegenover de HARC Hospitality. Hélène Duindam (aanwezig op vrijdag en zaterdag) en Peter Popeijus (aanwezig op vrijdag en zondag) helpen u graag en kunnen u advies, tips en tricks geven voor een snelle afhandeling. Ook voor andere vragen staan de KNAF medewerkers u graag te woord. Graag tot ziens op de KNAF-stand, recht tegenover de HARC Hospitality op de paddock!

HGP

Voorbeschouwingen Historic Grand Prix
Wilt u goed beslagen ten ijs komen tijdens de HGP en mee kunnen praten over de klassen en deelnemers? Op de website van de Historic Grand Prix vindt u het tijdschema, korte beschrijvingen van de klasses en worden vrijwel direct de uitslagen van de kwalificaties en races gepubliceerd. Op Autosport.nl verschijnt in de aanloop naar de HGP een serie voorbeschouwingen waarin per klasse te lezen valt op wie en op wat u moet letten. En op 26 augustus is de nieuwste editie van RetroRacing Magazine online beschikbaar, om alvast helemaal in de sfeer te komen.

TIJDSCHEMA

zandvoort museum

Dorp Zandvoort leeft mee met HGP
De Historic Grand Prix beperkt zich niet tot het circuit: Heel Zandvoort leeft mee. Zo kunnen de wandelaars op de boulevard genieten van de speciale classic car parking, waar bezoekers van de HGP tegen een aantrekkelijk tarief hun klassieke auto kunnen parkeren. Op zaterdagavond 3 september is er weer de Historische Grand Prix Parade Op zaterdagavond en rijdt vanaf 19:00 een stoet historische racewagens vanaf het Circuit Park Zandvoort naar het centrum. Deze voertuigen worden na de parade opgesteld door het hele centrum. Er zijn vanaf het bordes van het Raadhuis interviews met diverse coureurs en er zijn muzikale optredens. En het Zandvoorts Museum aan de Swaluëstraat staat in het teken van 100 jaar BMW. In 1932 maakten de heren Aukes en Herweijer een wereldreis op een BMW R16 motorfiets met zijspan. Een episch verhaal over 10.000 km van Singapore naar Haarlem. Naast het beeldmateriaal van de wereldreis op de motorfiets toont het museum een unieke overzichtstentoonstelling van 100 jaar posters, kaarten en covers, met o.a. fotowerk van Williams-BMW, DTM, de M1, BMW Art Cars en diverse Nederlandse coureurs die in een BMW successen behaald hebben. Het Zandvoorts Museum is op de avond van de parade open tot 22:00 voor de raceliefhebbers.

VR

Er is leven na de HGP: Vrij Rijden!
Alle aandacht is dezer dagen gericht op de komende Historic Grand Prix, maar na dat weekend gaat het leven verder. En misschien is het wel gaan kriebelen, misschien denkt u: ik wil zelf ook in een klasssieke bolide over het circuit van Zandvoort rijden! Dan hebben we goed nieuws: dat kan! Sterker nog, dat is precies waar de Historische Auto Ren Club voor staat. Op vrijdag 30 september organiseert de HARC weer een Vrij Rijden Dag. Als altijd kan er gestart worden in vier groepen, van straatauto's tot formulewagens en alles ertussenin. Het kost niet veel en als je lid bent van de HARC kost het nog minder. Reserveer 30 september in je agenda en ga nu naar de inschrijfpagina van de HARC-website om je aan te melden voor een dagje lekker sturen op het circuit van Zandvoort.

INSCHRIJVEN

Hamilton

Robert Hamilton leider in NK HTGT
Het NK HTGT powered by Gamma kwam begin augustus in actie op het TT circuit van Assen. De race op zaterdag werd gewonnen door Jos Stevens in een Lotus Elan, op zondag was Michiel Campagne de winnaar in zijn Chevrolet Corvette Grand Sport. De man die de beste zaken deed was Robert Hamilton of Silvertonhill, die in zijn Marcos 1800GT tweemaal de GTS-11 klasse won en daarmee zijn leidende positie in het Nederlands Kampioenschap versterkte. Hij heeft nu 47 punten, 1,6 punt meer dan Norbert Gross (Ford Falcon). Derde in de tussenstand is Nico Zonneveld (Morgan +4) met 39 punten.

VERSLAG


NK8290

HARC NK 82-90 in actie tijdens Finaleraces
Tijdens de Finaleraces op Zandvoort op 8 en 9 oktober vindt de tweede race van het NK82-90 plaats, onze nieuwe klasse voor auto's gebouwd tussen 1982 en 1990. Dankzij sponsoring van CPZ, de KNAF en de HARC kunnen we 100 minuten rijtijd (vrije training, kwalificatie en twee races) aanbieden voor slechts € 400,--. Voor 2017 hebben we een programma van 4 raceweekenden op stapel staan. We zijn in overleg met diverse sponsors en zullen een scherp geprijsde package deal aanbieden. We houden vast aan het gebruik van DOT-banden en het streven naar HTP-waardige auto's, maar willen vooral de drempel laag houden. Daarom is er ook ruimte voor auto's die (nog) niet aan alle eisen voldoen. Heb je een racer uit die periode, kom dan lekker rijden bij de Finaleraces. Inschrijven doe je op de HARC-website.

INSCHRIJVEN

Heb je vragen? Een auto waarvan je misschien denkt dat hij geschikt is? Wil je meer weten over de plannen voor 2017? Aan het einde van de HARC Vrij Rijden dag op 30 september organiseren we een informele NK82-90 borrel voor deelnemers en geïnteresseerden, in de Mickeys op Circuit Park Zandvoort. We zien je graag daar!

Pastorelli in vorm op Oldtimer-GP, goed voorbereid naar Historic GP
Terwijl de Historic Grand Prix elk jaar groter wordt, blijft de Oldtimer-Grand-Prix krimpen. Dit jaar was het evenement op de Nürburgring – dat ooit op gelijke voet stond met de Silverstone Classic – kleiner dan ooit, met voor het eerst geen Marathon meer op de Nordschleife. De HGP en OGP lijken wel communicerende vaten, want waar BMW een grote demo houdt op Zandvoort, was het 100-jarige merk opvallend afwezig op het grootste historische festival in eigen land. Voor veel deelnemers, onder wie enkele Nederlanders, was de Oldtimer-GP letterlijk een voorproefje op de Historic GP. Zo kwam Nicky Pastorelli uitstekend voor de dag in twee races van Masters Historic Racing, de historische organisator die ook op Zandvoort een belangrijk deel van het programma levert. De voormalige Italiaans F3000-kampioen verscheen aan de start in twee auto's van Roelofs Engineering, die hij op Zandvoort zal delen met Jan Lammers.

OGP

In de Masters Gentlemen Drivers reed Pastorelli de Ferrari 250 GTO 64 naar een derde plaats en de klassewinst in categorie C2. In de race voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship reed hij in de Ferrari 365 GT/4 Daytona opnieuw naar een klasseoverwinning. Volgens Roelofs en Pastorelli was het een perfecte voorbereiding op de Historic Grand Prix. De race werd gewonnen door Manfredo Rossi in zijn Osella, die ook op Zandvoort actief zal zijn. Daar verschijnt de Italiaan eveneens in zijn Lotus 22, waarin hij in 2015 op Zandvoort beide Formule Junior-races om de FIA Lurani Trophy op zijn naam schreef. Afgelopen weekend deed hij dat op de Nürburgring ook en hij is vast van plan dat in Nederland te herhalen. Floris-Jan Hekker is dan met zijn Rayberg ook van de partij. In 2015 maakte hij op Zandvoort een akelige koprol, maar de auto is helemaal hersteld. Op de Nürburgring werd hij vijfde en vierde in zijn klasse. De twee sterren van het FIA Masters Historic Formula One Championship voerden op de Nürburgring een pittige strijd: Nick Padmore en Loïc Deman vochten in hun Williams FW07 en Tyrrell 010 om elke meter, waarbij de Brit twee keer nipt als winnaar kwam bovendrijven – in de tweede race met één tiende verschil! Hopelijk herhalen ze dit spektakel straks in de duinen... Lees meer over de Oldtimer GP op Autosport.nl

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet