Masters Historic Racing

Retro: Padmore en Rossi schitteren op Oldtimer-Grand-Prix, Pastorelli goed voor de dag

padmore-qualifying-f1-ogp2016

Nick Padmore en Manfredo Rossi namen de hoofdrollen op zich in de FIA Masters-races op de Nürburgring. Padmore won beide Historic F1-races, al moest hij er vooral in de tweede race hard voor werken, omdat Loïc Deman hem op de hielen zat. Rossi kon feestvieren omdat hij in zijn Osella voor het eerst een Historic Sports Car-race op zijn naam schreef. De Italiaanse graaf won ook beide Formule Junior-races voor de FIA Lurani Trophy. Intussen liet Nicky Pastorelli goed van zich spreken door klasseoverwinningen in zowel de Historic Sports Cars als de Gentlemen Drivers GT's.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Al was Nick Padmore vooraf de favoriet voor twee F1-overwinningen tijdens het Oldtimer-Grand-Prix-evenement op de Nürburgring, het bleek uiteindelijk geen uitgemaakte zaak. Nog wel in de kwalificatie, waarin hij in zijn Williams FW07 met ruime marge de pole greep. In de eerste race wist hij snel een buffer op te bouwen op zijn naaste rivaal Loïc Deman (Tyrrell 010) en daarna het gat te controleren, maar in de tweede race zat de Belg – op nieuwe banden – hem voortdurend op de hielen. Het gat schommelde rond de halve seconde en werd nooit groter dan 1,1 seconde. Bijna pakte Deman in de laatste bocht nog de winst, toen Padmore een verkeerde beslissing nam bij het inhalen van een achterblijver, maar de Brit bleef uiteindelijk één tiende voor.

Steve Hartley (Arrows A4) werd op afstand derde in de eerste race, maar verloor in de tweede race zijn achtervleugel terwijl hij op dezelfde positie lag. Daardoor kon Simon Fish in de ex-Lammers Ensign N180 op het podium klimmen. Max Smith-Hilliard (Shadow DN5) won in de eerste race de pre-77-klasse nadat Michael Lyons (Hesketh 308E) al zijn versnellingen behalve de vijfde verloor. Ook in de tweede race ging het voor de klassefavoriet niet van een leien dakje, maar ondanks achterremmen die het vanaf de tweede ronde nauwelijks meer deden, wist Lyons de zege naar zich toe te trekken, geholpen door een schuiver in de grindbak van Smith-Hilliard.

padmore-smithhilliard-qualifying-sportscars-ogp2016

In de FIA Masters Historic Sports Car-race op zondag vertrokken Padmore en Smith-Hilliard van pole in hun Chevron B19, na een spannend kwalificatieduel van Padmore met Martin Stretton, die de Lola T210 van Mark Piercy weer deelde. Padmore leidde de eerste helft van de race, gevolgd door Rossi's Osella-Abarth PA1, die Piercy na een paar ronden was gepasseerd.

Na een safetycarperiode die naadloos samenviel met het pitstopvenster passeerde Rossi meteen Smith-Hilliard, die het stuur had overgenomen van Padmore. Stretton bleef met brandstoftoevoerproblemen stilstaan nadat hij het stuur van Piercy had overgenomen, terwijl Michael Gans zijn Lola T290 al eerder aan de kant had gezet. Daardoor kreeg Rossi te maken met de Lola T70 MK3B's van Mike Donovan en Jason Wright. Donovan kampte met slecht lopende motor onder de 6000 toeren en moest Wright laten gaan. De Amerikaan liep tot op drie seconden in toen de remmen van de Osella achteruitgingen, maar Rossi wist de eerste zege voor de auto veilig te stellen.

Nicky Pastorelli werd 11e (en eerste in de Pescarolo-klasse) in de Ferrari 365 GTB/4 van Roelofs Engineering, in voorbereiding op het optreden op de Historic Grand Prix, waarin Pastorelli het stuur deelt met Jan Lammers. In de Gentlemen Drivers-wedstrijd van Masters Historic Racing won Pastorelli ook zijn klasse in de Ferrari 250 GTO 64 van Roelofs, maar hij reed bovendien naar een mooie derde plaats overall. De zege ging onbedreigd naar Michael Gans en Andy Wolfe (AC Cobra), die de Jaguar E-type van Julian Thomas 18 seconden voorbleef.

wolfe-gans-qualifying-gentdrivers-ogp2016

Manfredo Rossi won ook beide races voor de FIA Lurani Trophy. De Martini-erfgenaam bleef in zijn Lotus 22 twee keer een andere Lotus 22 voor – en twee keer nipt, zoals dat hoort in de Formule Junior. In de eerste race hield de Italiaan met zeven tienden Greg Thornton van zich af, in de tweede race bleef hij met maar twee tienden Andrew Hibberd voor. Floris-Jan Hekker – de enige Nederlander in het veld nu Jan Biekens dit jaar minder actief is – was niet tevreden over zijn eerste race waarin hij slechts vijfde in zijn klasse werd. Maar van zaterdag op zondag vond hij de technische oorzaak, waarna hij in de tweede race naar een keurige 25e plaats algemeen reed.

De Historic Grand Prix Car Association had alleen de auto's met motor voorin meegenomen naar de Nürburgring. Julian Bronson (Scarab-Offenhauser), Tony Wood (Tec-Mec-Maserati) en Tony Smith (Ferrari 246 Dino) stonden na de eerste race op het podium. Bronson en Wood maakten ook in de tweede race de dienst uit, maar nu was het Josef Otto Rettenmaier in de Maserati 250F met 'sharknose' die derde werd, na een pittig duel met de Cooper T41 van Sid Hoole.

De organisatie had ook twee races voor sportauto's tot 1960-'61 georganiseerd, waarvan de eerste in de zaterdagavondschemer plaatsvond. Veel namen en auto's die we kennen van de RAC TT en de Sussex Trophy op Goodwood, hadden zich ervoor ingeschreven. De avondrace werd gewonnen door Mark Lewis in een Lister-Chevrolet Knobbly, Tony Wood won de tweede wedstrijd in een Knobbly met Jaguar-motor. Julian Majzub werd in beide gevallen tweede met zijn rauwe Sadler-Chevy.

De Oldtimer-Grand-Prix had daarnaast diverse Duitse historische kampioenschappen over de vloer. Ralf Kelleners won de eerste race van de DRM Revival in zijn De Tomaso Pantera, maar werd in de tweede race verslagen door de Porsche 935 van Beck/Thibault. Mike Stursberg (Ford Escort RS1600) won de AvD-Tourenwagen-und-GT-Trophäe. Bart Uiterwaal was daarin de derde van slechts drie Nederlanders die in races actief waren tijdens de Oldtimer-Grand-Prix – eigenlijk best merkwaardig voor een evenement op drie uurtjes rijden. In zijn Mustang werd Uiterwaal 16e.

De F3-races voor auto's tussen 1964 en 1984 gingen naar Michael Ringström (March-Toyota 753) en Fred Lajoux (Chevron-Toyota B43). De Jaguar Challenge – een race voor allerhande oudere Jags, veelal E-types – werd gewonnen door de Gotcha E-type van graaf Markus von Oeynhausen.

Parades waren er ook, in zéér uiteenlopende vorm. DTM- en STW-auto's, waaronder zéér recente, vormden samen de Tourenwagen Revival, terwijl het Historisches Fahrerlager was ingericht voor de Vintage Sports Car Trophy en ASC Trophy voor pre-war-auto's – goed vergelijkbaar met de Vintage Revival die in oktober op Zandvoort plaatsvindt.

Er was dit jaar voor het eerst geen Marathon meer op de vrijdag, zodat de Nordschleife geen deel meer uitmaakte van het programma. De Oldtimer-Grand-Prix, die al jaren krimpt, ook ten faveure van de Historic Grand Prix op Zandvoort, werd daarmee weer een stukje kleiner. Van de Duitse fabrikanten was alleen Porsche groots aanwezig. BMW was er zelfs helemaal niet, en dat in zijn jubileumjaar. Er kwam genoeg publiek op af, maar het evenement kende meer een clubsfeer dan in eerdere jaren. Of dat een slechte ontwikkeling is, is overigens nog maar de vraag.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet