Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

Div: Marijn van Kalmthout maakt goede indruk als Formule 1-coureur

Marijn van Kalmthout kijkt met een erg goed gevoel terug op zijn debuut als Formule 1-coureur. In de race van de klasse EuroBOSS, voor Formule 1-bolides en Indycars en Formule 3000-auto's van enkele jaren oud, reed de Hoofddorpse Ford-dealer met zijn Benetton Formule 1 alsof het zijn dagelijks werk is.

Tekst en fotografie: PR



Hij klom van de veertiende en laatste startpositie naar de uiteindelijke zevende plaats. Qua rondetijden deed hij nauwelijks onder voor de deelnemers in de voorste gelederen, die al vele races met een Formule 1-bolide hebben gereden. "Ik heb heel erg genoten, dit is echt een ervaring die ik mijn hele leven niet meer vergeet!", aldus de zeer enthousiaste coureur.

In het laatste weekeinde van augustus zag Marijn van Kalmthout een droom in vervulling gaan: hij reed een race met een moderne Formule 1-bolide! Marijn kreeg de beschikking over een Benetton uit 1996 van het Ascari team, ooit bestuurd door Jean Alesi en nu eigendom van het Europese Topteam Ascari van de Nederlander Klaas Zwart. De race-ervaring van Marijn was beperkt tot Formule Ford. Van Kalmthout behoort weliswaar al jaren tot de Benelux-top, maar de Van Uitert Formule Ford is en blijft een opstapklasse in de autosport. Een Formule Ford en een Formule 1 zijn op een groot aantal gebieden totaal onvergelijkbaar.

De donderdag voor de race maakte de Hoofddorpse Ford-dealer voor de eerste keer kennis met 'zijn' Formule 1. Marijn: "De eerste vrije training op Spa-Francorchamps heb ik gebruikt om te wennen aan de auto, waarna ik er in de tweede vrije training echt voor ging zitten. Het ging meteen geweldig; ik kwam maar 0,8 seconde tekort op Nick Dalli, die tweede staat in de tussenstand van de kampioenschap en al veel meer ervaring heeft met het rijden in een Formule 1-auto. Het team had dit nooit verwacht, iedereen was vreselijk enthousiast. De medewerkers van Team Ascari kwamen superlatieven tekort, ze verwelkomden mij met applaus terug in de pits. Rijders als Dalli keken meteen op een heel andere manier tegen mij aan. Van niet meer dan 'veldvulling' was ik in hun ogen ineens een serieuze concurrent voor de ereplaatsen."

Marijn had van tevoren gehoopt op een plaats in het middenveld. "Wat moet je verwachten als je zonder enige voorbereiding overstapt van 140 pk naar 700 pk?", vroeg de Ford-dealer zich af. "Aanvankelijk ging ik voor een plek in het middenveld, maar na de trainingen op donderdag behoorde een vierde of vijfde plaats opeens tot de mogelijkheden, heel misschien zelfs een podiumplek."

Helaas ging het tijdens de vrije- en kwalificatietraining op zaterdag minder goed. In tegenstelling tot de donderdag werden deze sessies in de regen verreden. "In de eerste training reed ik maar drie ronden vanwege een defecte versnellingsbak", aldus Marijn. "Met een Formule 1 auto moet je 'double clutchen' en tussengas geven als je terugschakelt, dat is een speciale schakeltechniek. Niemand had mij dat vertelt, daarom begaf de versnellingsbak het reeds in de eerste ronde. Na afloop van de eerste tijdtraining heb ik 's middags, samen met mijn 'racemaatje' en begeleider Hans Kitsz, in een Ford Focus geleerd om te double clutchen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet