DTCC: Mooie races op de baan. Veel gezeur naast de baan

De races van het Libertel-Vodafone DTCC op het TT Circuit Assen stonden voor een groot deel in het teken van discussies rond de nieuwe ballastgewichten. De nieuwe regelgeving trad met onmiddellijke ingang in werking tijdens het Pioneer e-motion Race Festival. De eerste race op Assen werd gewonnen door Donald Molenaar (Clio Renault Sport), de tweede race leverde een zege op voor Sandor van Es.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra, Marco Miltenburg

De situatie in het Libertel-Vodafone DTCC wordt er niet beter op. Buiten de BMW-kringen is er veel kritiek op het bestaande handicapreglement. Carly Motors op zijn beurt wijst erop dat het team het totale pakket (auto, team, rijders) het beste voor elkaar heeft en daarom ook races wint. Binnen het nieuwe handicapreglement dat tijdens het Race Festival gold ging het maximum handicapgewicht van 60 naar 110 kilo, een verandering waarvan vooral het Marlboro BMW Dealerteam nadelen zal ondervinden.
Miracle Sandor
Sandor van Es zette een zeer bijzondere prestatie neer op het TT Circuit Assen: hij reed in de beide trainingen exact dezelfde tijd. Zijn tijden van 1:34.500 waren in beide gevallen goed voor pole position. In de kwalificatietraining voor de eerste race reed Cor Euser de tweede tijd, gevolgd door Donald Molenaar en Tom Coronel. In de tweede tijdtraining stelde Sandors teamgenoot Tom Coronel de tweede startpositie veilig, voor Donald Molenaar en Tim Coronel. Tim zorgde hiermee voor de beste trainingsprestatie van TRIUM Team Lexus dit seizoen.