DTCC: Mooie races op de baan. Veel gezeur naast de baan
Donald lachende derde
Bij de start van de eerste race was er veel gedrang in de voorste gelederen, Donald Molenaar profiteerde daarvan en nam in de eerste ronde de leiding. Hij werd gevolgd door Euser, Van Es en Tom Coronel. De strijd aan de kop van het veld was spannend. Molenaar hield de BMW's achter zijn Clio, maar hij had het allesbehalve makkelijk. Eerst Euser en vervolgens Sandor van Es (die de tweede plek van Euser overnam) drongen aan maar konden Molenaar niet passeren. Frans Verschuur werd vierde, nadat de voor hem liggende Tom Coronel uitviel doordat er een steen door de radiateur van zijn BMW vloog.
Coen Vink behaalde een mooie vijfde plaats met zijn 'oude' Renault Mégane, hij was de beste Privateer.
Na afloop van de race diende het Renault Dealerteam een protest in tegen het Marlboro BMW Dealerteam/Carly Motors omdat de BMW's niet aan de nieuwe handicapreglementering zouden voldoen. Wat is de situatie? Doordat het basisgewicht van alle auto's met 50 kilo is verlaagd, is het toegestane minimumgewicht van de BMW's zo laag dat (onder meer) Carly Motors dit gewicht niet kan halen. Carly Motors telt de kilo's die de BMW's zwaarder zijn dan het minimumgewicht mee als ballastgewicht.
Als de BMW's zonder ballastgewicht bijvoorbeeld 30 kilo zwaarder zijn dan het toegestane minimumgewicht en een BMW-coureur is bestraft met 50 kilo ballastgewicht, dan hoeft hij dus slechts 20 kilo extra lood mee te torsen. Bij (onder meer) het Renault Dealerteam heerst echter de opvatting dat in het voorbeeld de betreffende BMW-rijder wel de volle 50 kilo lood moet meenemen. Het Renault Dealerteam diende om deze reden na de eerste race een protest in tegen de beide Carly-BMW's.
Uitslag zevende race Libertel-Vodafone DTCC (onder voorbehoud):
1. Donald Molenaar Clio Renault Sport 8 ronden in 12:43.897
2. Sandor van Es BMW 320i E46 op 0,349
3. Cor Euser BMW 320i E46 op 0,996
4. Frans Verschuur Clio Renault Sport op 1,317
5. Coen Vink Renault Mégane op 4,101 (1e Privateer)
8. Ben Janbroers Honda Integra R op 21.201 (2e Privateer)
11. Meidert van Buuren Renault Mégane op 32.475 (3e Privateer)
Bert Ploeg finishte als laatste, nadat de Kroon Racing-coureur door Jan Joris Verheul naast de baanwas gezet. Verheul werd door de wedstrijdleiding bestraft met tien seconden en eindigde roemloos als negende.
Geen ideale topline voor Marcel Alderden die zijn Renault Mégane verloor in de Ramshoek.
Vreugdetranen voor Sandor
Sandor van Es maakte een bijna perfect weekeinde mee op het TT Circuit Assen. Na zijn tweede plaats in de eerste race leidde hij de tweede wedstrijd van start tot finish. Sandor won de race niet gemakkelijk, want tweede man Donald Molenaar was sneller en probeerde de BMW aan alle kanten te passeren. Tom Coronel kon op dat moment al douchen, door een luchtbel in de vervangen radiateur van zijn BMW duurde zijn race maar twee rondjes.
Op enige afstand achter de beide koplopers vond er een heftig duel plaats om de derde plaats, met de rijders Cor Euser, Tim Coronel en Phil Bastiaans. Tim zag kans om Euser te passeren, maar een tikje van laatstgenoemde op de achterkant van de Lexus leidde ertoe dat Tim spinde en een podiumplaats kon vergeten.
Pech voor de start van de tweede race voor Tom Coronel.
In de laatste ronde was de hectiek compleet. Bastiaans viel Euser aan, Verschuur dacht te profiteren maar raakte Bastiaans en beide Renault-rijders vielen buiten de prijzen.
Frans Verschuur reed aanvankelijk een sterke race. Door motorproblemen moest hij de wedstrijd vanaf de vijftiende plaats beginnen, halverwege de race had hij de aansluiting met Cor Euser helemaal te pakken en had hij dus zicht op de derde plek. De routinier viel in de slotfase echter terug naar de elfde plaats, doordat hij eerst naast de baan belandde bij een poging om Euser te passeren. Later vloog Verschuur nogmaals naast de baan toen hij de positie van Bastiaans wilde overnemen. Coen Vink profiteerde en werd nu zelfs vierde algemeen en (dus) wederom de beste Privateer.
Na afloop van de race waren er vreugdetranen voor Sandor van Es, die zijn voorsprong in het algemeen klassement zag oplopen tot maar liefst 41 punten. Tot slot onze tip voor de Marlboro Masters: Tom Coronel viel twee keer uit en vertrekt tijdens de Marlboro Masters dus met een lichtere BMW. Coronel, Marlboro-coureur en voormalig Marlboro Masters of Formula 3 winnaar, is mede daarom onze favoriet voor de zege.
Einde DTCC?
Het gaat niet goed met het Libertel Vodafone DTCC. Er is de genoemde discussie over de handicapgewichten, de suprematie van het Marlboro BMW Dealerteam die tot veel onenigheid leidt en het te kleine startveld. Het gezicht van Jur Raatjes, PR man van Renault, na de zege van Donald Molenaar in de eerste race zei genoeg. Raatjes keek met een gezicht alsof de beide Dealerteam Renaults nog voor de start kapot waren gegaan. Door de nieuwe regels voor wat betreft de handicapgewichten ontstaan bizarre situaties, zoals de actie van Sandor van Es vlak voor de finish van de laatste race. Sandor remde hard af voor de finishlijn, hij wachtte op tweede man Donald Molenaar en reed vervolgens snel als winnaar over de streep."Ik had een elektrisch probleem", vertelde Sandor. De werkelijke reden: het handicapgewicht dat een coureur krijgt hangt onder meer af van zijn voorsprong in de race. Hoe kleiner het gat met de rest van het veld, hoe beter het is voor de racewinnaar.
In een klasse die als 'Koningsklasse' wordt neergezet en waarin enkele importeurs en grote sponsors honderdduizenden tot miljoenen guldens stoppen is het mogelijk dat de races op het TT Circuit Assen niet tijdens Studio Sport werden uitgezonden omdat diverse partijen niet met elkaar door één deur kunnen en elkaar op alle mogelijke manieren tegenwerken. Het hele seizoen wordt er achter de schermen van de klasse al over gesproken dat 2001 het laatste seizoen van het Libertel Vodafone DTCC wordt. Nieuw is dat op het TT Circuit Assen nu zelfs openlijk de vraag werd gesteld of de klasse in de huidige vorm het einde van het huidige seizoen wel haalt. Wij twijfelen er geen moment aan dat het Libertel Vodafone DTCC in de huidige vorm het seizoen 2001 afwerkt, maar het bovenstaande schetst duidelijk de sfeer binnen de klasse.
Uitslag en stand
Uitslag race 2:
1. Van Es, 11 ronden in 17:36.562 (146.659 km/uur);
2. Molenaar, op 1.639;
3. Euser, op 2.911;
4. Vink, op 5.372;
5. Ploeg (Renault Megane), op 5.701;
6. Verheul (BMW 320i), op 7.658.
Stand kampioenschap:
1. Van Es, 144; 2. Molenaar 103; 3. Verschuur 99; 4. Tom Coronel 89; 5. Euser 87;
6. Ploeg 65.
Stand Privateerscup:
1. Aldeden 121; 2. Vink 117; 3. Janbroers 108
Stand Merkencup:
1. BMW 151; 2. Renault 145; 3. Honda 86