DTCC: Mooie races op de baan. Veel gezeur naast de baan


Donald lachende derde
Bij de start van de eerste race was er veel gedrang in de voorste gelederen, Donald Molenaar profiteerde daarvan en nam in de eerste ronde de leiding. Hij werd gevolgd door Euser, Van Es en Tom Coronel.

De strijd aan de kop van het veld was spannend. Molenaar hield de BMW's achter zijn Clio, maar hij had het allesbehalve makkelijk. Eerst Euser en vervolgens Sandor van Es (die de tweede plek van Euser overnam) drongen aan maar konden Molenaar niet passeren. Frans Verschuur werd vierde, nadat de voor hem liggende Tom Coronel uitviel doordat er een steen door de radiateur van zijn BMW vloog.

Coen Vink behaalde een mooie vijfde plaats met zijn 'oude' Renault Mégane, hij was de beste Privateer.
Na afloop van de race diende het Renault Dealerteam een protest in tegen het Marlboro BMW Dealerteam/Carly Motors omdat de BMW's niet aan de nieuwe handicapreglementering zouden voldoen. Wat is de situatie? Doordat het basisgewicht van alle auto's met 50 kilo is verlaagd, is het toegestane minimumgewicht van de BMW's zo laag dat (onder meer) Carly Motors dit gewicht niet kan halen. Carly Motors telt de kilo's die de BMW's zwaarder zijn dan het minimumgewicht mee als ballastgewicht.
Als de BMW's zonder ballastgewicht bijvoorbeeld 30 kilo zwaarder zijn dan het toegestane minimumgewicht en een BMW-coureur is bestraft met 50 kilo ballastgewicht, dan hoeft hij dus slechts 20 kilo extra lood mee te torsen. Bij (onder meer) het Renault Dealerteam heerst echter de opvatting dat in het voorbeeld de betreffende BMW-rijder wel de volle 50 kilo lood moet meenemen. Het Renault Dealerteam diende om deze reden na de eerste race een protest in tegen de beide Carly-BMW's.