Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Ford

Formule Ford: Oud-kampioenen heersen met Pasen (lang)


Podium
Wie dacht dat Bleekemolen op reserve gereden had, had het mis. “Dit was echt plankgas en op de limiet. Door de opdrogende baan gingen de banden eraan. Ik had totaal geen grip meer. De auto stond op een bijna volledige droogweer afstelling waardoor de banden snel sleten. Halverwege dacht ik echt dat het gebeurd was en ik het niet zou winnen. Omdat Rogier zijn banden tegen het eind ook snel minder werden kon ik hem voor blijven. Voor de start heb ik nog getwijfeld of ik niet op slicks zou starten. Achteraf was dat ook beter geweest want die zouden sneller zijn geweest. Iedereen stond echter op regenbanden en dan kun je niet gaan gokken en risico’s nemen.”

480_jongejans_4640

Dik tevreden was Jongejans met zijn tweede positie. “Ik had weinig wielspin en daardoor een goede start. Jeroen was in het begin gewoon belachelijk snel en trok daardoor een gat. Ik had de opdracht om rustig met de banden te doen. Dat lukte goed want Jeroen had er teveel van gevraagd waardoor ik halverwege opeens veel sneller was en kon inlopen.

480_jongejans_4713

Ik pushte echter iets teveel waardoor ook mijn banden eraan gingen en ik niet verder kon inlopen. Ik ben echter super tevreden. Jeroen doet niet mee voor de titel en in de eerste race voor een nieuw team tweede worden geeft gewoon een heel goed gevoel.” De onverwachte derde man op het podium was dus Svensson. “Een goede race. In de kwalificatie was de set up niet goed en maakte ik in mijn snelste ronde een aantal fouten. Vandaar die tegenvallende elfde plaats. In het begin van de race ben ik heel voorzichtig geweest met mijn banden en dat kwam tegen het eind goed uit. De set up was nu ook goed en vooral in rechte lijn is deze auto erg snel.”

480_vuik_7041

Slijtage
Net buiten het podium viel Vuik. “De start was super, van zeven naar drie. In het begin ging het ook heel goed. Waarschijnlijk door de snel slijtende banden kreeg ik vreselijk veel last van onderstuur en kon ik Svensson met geen mogelijkheid achter me houden.” Na een sterk begin waarbij zelfs het podium in beeld kwam moest Van der Beek genoegen nemen met een zevende plek. “Ik reed op een 100% regenafstelling. Daardoor ging het in het begin ook super. Maar met zo’n afstelling slijten de banden op een droge baan extra snel. Tegen het eind was er dan ook geen houden meer aan.” Met zijn nieuwe auto reed Florie een solide race. “Ik had nog geen meter met deze auto gereden dus om te wennen moest ik in de eerste ronden even voorzichtig aan doen. Daarna moest ik eerst de Zetecs voorbij en in de regen valt dat niet mee. Vorig jaar reed ik niet voor niets in een regenrace met mijn Zetec in de topdrie. Na een paar ronden ging het steeds beter. De snelste ronde zegt denk ik genoeg en wat leuk is, er zit nog veel meer in deze auto. Jammer alleen dat ik straks weer van achter in het veld moet beginnen.”

480_valk_gesprek_6487

Zetec
De eerste overwinning in de Zetec Cup kwam op naam van Van der Valk die zich na zoveel jaren weer uitstekend had vermaakt. “Ondanks dat ik op het vochtige deel van de baan stond was de start goed. Een stukje ervaring is dan een voordeel. Ik zat achter René en heb de Duratecs die achter me reden voorbij gelaten. Het was belangrijker om even aan de omstandigheden te wennen en de banden te sparen. Op de snelle stukken was de auto echt heel goed, precies zoals we hem afgesteld hadden. In de Tarzanbocht kon ik René buitenom voorbij, dat was mooi. Daarna heb ik flink gepusht en kon bij René weglopen. Halverwege heb ik nog zitten twijfelen, consolideren en op plek één uitrijden of de Duratecs voor me aanvallen. De auto bleef ook in de laatste ronden goed en dus ben ik gaan aanvallen en kon er een paar voorbij. In de laatste ronde zat ik vlak achter Jennifer maar ze gooide het gat dicht waardoor ik er niet meer langs kon. Het verschil in pk’s tussen de Duratec en de Zetec was bij het accelereren toen wel zichtbaar.” Een andere oud-kampioen eindigde als tweede. Kouwenberg. “Ik heb lekker gereden maar had last van overstuur. Ik kon Vincent niet achter me houden. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de banden te koelen. Met dit resultaat ben ik tevreden.

480_steenhart_4258

Ik wil hierbij wel even Jan Steenhart, de Formule Ford Club en Race2Win van Jan Paul van Dongen hartelijk bedanken. Zij hebben dit voor mij mogelijk gemaakt.” Van der Vecht legde beslag op de laatste podiumpositie en zijn gok om op slicks te starten eindigde dus niet in tranen.

480_vecht_actie_5816

“In de laatste ronde kon ik Van Uitert voorbij. In december heb ik een keer getest en toen was het net zo koud als nu. Mijn doel voor dit seizoen is meedraaien in de top van de Zetec, een keer winnen en dan volgend jaar naar de Duratec. Meteen een podium is natuurlijk leuk.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet