24h Le Mans: Liveblog 93e 24 Heures du Mans
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI, PR, Rebocar/R. de Boer, Bob van der Wolf

16.10 uur: Voor het derde jaar op rij wint een Ferrari de 24 Uur van Le Mans. Na 387 ronden op het Circuit de la Sarthe stuurde de Pool Robert Kubica de gele Ferrari 499P als winnaar over de eindstreep. De Pool wordt daarmee, 13 jaar na zijn zware rallyongeval waarbij hij zwaar gehavend raakte aan zijn rechter arm, de eerste Pools winnaar in de Franse klassieker. Kubica deelt het succes met de Chinees Yfei Ye en de Brit Phil Hanson, dit seizoen alle twee in hun eerste jaar in een Ferrari. Voor Ferrari is het de twaalfde zege in de 24 Uur van Le Mans. De nummer 6-Porsche van Kévin Estre, Laurens Vanthoor en Matt Campbell eindigde op 14,084 seconden op de tweede plaats, gevolgd door de twee fabrieks-Ferrari’s, de nummer 51 voor de nummer 50.
Nyck de Vries werd met zijn teamgenoten Mike Conway en Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota als zesde geklasseerd. Voor Robin Frijns, die de nummer 20-BMW deelde met René Rast en Sheldon van der Linde, was een motorprobleem in de laatste twee uur van de race de reden dat alle hoop op een top-tien-klassering in rook opging. De auto kwam niet rijdend over de finish en het team werd als 18e geklasseerd.
De winst in LMP2 ging met Inter Europol Competition ook naar een Pools team, met rijders Jakub Smiechowski, Tom Dillmann en Nick Yelloly. Hier was er tot in de slotfase een spannende strijd met VDS Panis Racing, dat met Oliver Gray, Esteban Mason en Franck Perera als tweede eindigde. Na de tragedie voor Job van Uitert met IDEC Sport werd de nummer 199-AO by TF-Oreca van PJ Hyett, Dane Cameron en Louis Delétraz als derde algemeen en winnaar van de Pro-Am-subcategorie geklasseerd. De Proton-Oreca van Bent Viscaal, Giorgio Roda en René Binder werd zesde LMP2-algemeen en derde Pro-Am. De nummer 22-United-Oreca van Renger van der Zande, Pietro Fittipaldi en David Heinemeier Hansson werd zevende LMP2. Nicky Catsburg, George Kurtz en Alex Quinn werden met de nummer 45-Algarve Pro-auto 13e in LMP2 en achtste in Pro-Am.
De LMGT3-winst ging voor het tweede jaar op rij naar het Duitse Porsche-team Manthey, ditmaal met coureurs Richard Lietz, Ricardo Pera en Ryan Hardwick. Voor routinier Lietz, die zijn 19e Le Mans reed, was het zijn zesde GT-klassezege in de Franse klassieker en zijn tweede op rij. De nummer 21-Vista AF Corse-Ferrari met François Hériau, Simon Mann en Alessio Rovera werd tweede in de klasse, voor de TF Sport-Corvette van Tom van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood. De nummer 90-Manthey-Porsche met Loek Hartog, Antares Au en Klaus Bachler werd zesde in de klasse, de nummer 61-Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius, Matt Berry en Maxime Martin werd twaalfde.
12.25 uur: Drama voor Job van Uitert. Bij het aanremmen van de Dunlop-chicane verliest hij het linker achterwiel van de auto en belandt in de grindbak, wat het einde van de race voor hem betekent. Het wiel springt hoog, maar gaat gelukkig niet over het hek. Van Uitert is zwaar teleurgesteld, maar wordt met een luid applaus van het daar talrijk aanwezige publiek beloond voor zijn inzet. De Brabantse coureur dankt de toeschouwers op zijn beurt met een hartjes-gebaar.

De #83-Ferrari reed om 12.00 uur aan de leiding
12.00 uur: Ondanks zijn ongelukkige moment bij het inrijden van de pitstraat reed Alessandro Pier Guidi in de #51-Ferrari nog wel het grootste deel van het 20e uur van de race aan de leiding, alvorens de auto terug te brengen voor een rijdeeswissel naar James Calado. Ook de #6-Porsche kwam aan het eind van het 20e uur binnen en blijft daarmee in hetzelfde pitstopritme als de Ferrari. Door deze stops kwam de #83-Ferrari aan de leiding, voor de #50, de #51 en de #6 Drama was er rond 11.45 uur voor Ryo Hirakawa in de #8-Toyota, die net binnen was geweest voor nieuwe banden, maa rnagenoeg direct na het uitrijden van de pitstraat het linker voorwiel verloor en op drie wielen tergend langtaam tempo vrijwel een hele ronde moest rijden. De #7-Toyota met Nyck de Vries is zesde, de #20-BMW met Robin Frijns achtste.
In LMP2 blijft Job van Uitert in de #28-IDEC Sport-auto nog steeds op podiumkoers, hij rijdt achter de #48-VDS Panis Racing-Oreca en de #43 van Inter Europol Competition op de derde plaats. De #22-United-auto met Renger van der Zande is zevende, de #11-Proton-auto met Bent Viscaal is negende LMP2 algemeen en vierde Pro-Am. Nicky Catsburg en teamgenoten rijden met de #45 van Algarve Pro op de twaalfde plaats algemeen en als zesde in Pro-Am.
In LMGT3 zijn er nog maar vier auto’s in dezelfde ronde, de #92-Manthey-1st Phorm-Porsche, de #21-Vista AF Corse-Ferrari en de #27-Heart of Racing-Aston Martin. De #90-Porsche met Loek Hartog rijdt op de zesde plaats in de klasse, de #61-Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius is twaalfde.
“We zijn de nacht goed doorgekomen, hebben eigenlijk geen enkele moeilijke situatie meegemaakt. Het enige is dat we ergens onderweg de rechter buitenspiegel verloren zijn, dat maakt het soms wat lastig, maar voor de rest hebben we een probleemloze race. Onze ‘brons’-rijder heeft nu zijn volledige rijtijd erop zitten, dus nu kunnen Klaus en ik nog proberen om wat verder naar voren te komen”, zei Loek Hartog.

11.10u Pier Guidi gaat in de leidende Ferrari kort voor de entry pitlane achterstevoren en valt naar de derde plek terug. Het betekent dat de AF Corse Ferrari van Y Fe nu aan de leiding komt gevolgd door Molina in de #50. Eerder had Finn Gehrsitz in de #78 Lexus in de Porsche-bocht een harde klap gemaakt en kwam met veel schade terug naar de pits.

Voor Alpine zit het niet mee. Jules Gounon belandde om tegen de klok van 09.00 in de grindbak.
Update 09.00 u. Ondanks enkele ´´drive-throughs´´ gedurende de nacht en de vroege ochtenduren lijkt het er naar uit te zien dat Ferrari opnieuw voor een derde achtereenvolgende overwinning op Le Mans gaat. Maar met een uitgekiende strategie lijkt de No.6 Penske Porsche Motorsport van de combinatie Estre/Vanthoor/Campbell voor Ferrari een serieuze bedreiging te vormen omdat men zich in hetzelfde pitwindow bevindt. Toen de Action Express Cadillac #311 van de combinatie Aitken/Drugovich/Vesti in de Dunlop chicane rondom de klok van acht stilviel kon de #6 Porsche ideaal gebruik maken van de situatie. De #8 Toyota van de combinatie Buemi/Hartley/Hirakawa bevindt zich momenteel in vijfde positie en de #7 van de combinatie Conway/Kobayashi/De Vries in negende. De best geklasseerde WRT BMW Hypercar van de combinatie Vanthoor/Marciello/Magnussen in zesde. De Cadillacs van Stevens en Bamber in zevende en negende positie. Wel bevinden zij zich nog steeds in dezelfde ronde als de leiders.
Vanmorgen vroeg was er even een schrikseconde toen de #IDEC Oreca van André Lotterer een wiel verloor. Een zware tegenslag voor WRT in de GT3 in de vroege ochtenduren. Beide auto´s moesten opgeven waardoor de #92 Manthey Porsche 911 GT3 R van de combinatie Hardwick/Pera/Lietz aan de leiding kwam. De #90 zusterauto van de combinatie Au/Hartog/Bachler bevindt zich op dit moment in de GT3 klasse in vijfde positie.

zondag, 0.05 uur: Vuurwerk hoort er natuurlijk ook bij in Le Mans. En als het dan niet op de baan gebeurt, want de race is tot dusver nog niet echt spannend te noemen, dan gebeurt het in ieder geval in en boven de paddock.

22.15 uur: Na het eerste kwart van de race in Le Mans tekent zich af, wat velen tijdens de trainingen al vermoedden: in de trainingen hield Ferrari zich nog een beetje in, maar tijdens de race gaat de kraan in de 499P’s gewoon vol open. En dat niet alleen bij de beide rode fabrieksauto’s, maar net zozeer bij de gele #83, die officieel als klantenauto geafficheerd wordt, maar natuurlijk net zozeer door AF Corse gerund wordt en daarmee onderdeel van de hele constellatie is.
In het derde uur van de race passeerde Antonio Fuoco in de #50-Ferrari voor Indianapolis de #5-Porsche met Mathieu Jaminet aan het stuur en nam zo voor het eerst in de race de leiding over. Bij Porsche wisselden de nummer #6 met Laurens Vanthoor en de #5 met Jaminet vervolgens van positie, ook omdat de #6 met de indrukwekkende opmars vanaf de laatste startplaats in het hypercar-veld duidelijk de snellere van de twee was gebleken.
Afgezien van wat wisselingen door pitstops controleert de #50 vooraan sindsdien vrij comfortabel de race. En ook de andere twee Ferrari’s spelen sindsdien voorin mee. Vanthoor verdedigde in de Porsche nog met verve zijn positie, maar moest na een spectaculaire driestrijd zijn meerdere erkennen in zowel Giovinazzi in de #51 als Kubica in de #83, waarmee Ferrari sinds het eind van het vierde uur de eerste drie plaatsen in handen heeft. Achter de drie Ferrari’s en de #6-Porsche rijdt de #8-Toyota op de vijfde plaats, gevolgd door de #4-Porsche en de #20-BMW, met onder anderen Robin Frijns.
Voor de andere Toyota, de #8 met Nyck de Vries, was er flink tijdverlies als gevolg van een stopstraf van maar liefst 50 seconden voor Kamui Kobayashi, omdat hij in de pitstraat niet minder dan 19 km/h te snel geweest was. De Cadillacs kunnen het tempo dat ze in de race lieten zien niet hooghouden: de beste Cadillac is de #12-Jota-auto op de achtste plaats. Pech was er voor Loïc Duval in de #93-Peugeot, die werd aangetikt door Paul-Loup Chatin in de #35-Alpine en in de rondte ging.
In LMP2 heeft de #48-VDS-Panis-Oreca sinds het vierde uur de leiding in handen, maar de auto is al urenlang in een intense strijd verwikkeld met de #43-Inter Europol-Oreca, de snelste van de beide auto’s van het Poolse team. Daarachter reed de #199-AO by TF-auto, gevolgd door de #11 van Proton Competition met Bent Viscaal. Ook de #28-IDEC Sport-auto met Job van Uitert zit er goed voorin bij op de zesde plaats, een plek voor de #22-United-Oreca met Renger van der Zande.

Problemen voor de rijders met de Crowdstrike-APR-auto, onder wie Nicky Catsburg
De #45-Algarve-Pro-auto met Nicky Catsburg had na zes uur een ronde achterstand. “Het gaat eigenlijk al vanaf de start niet goed”, liet Catsburg weten. “We hebben alle drie geen goed gevoel met de auto, veel overstuur, weinig grip, en daar komt nog eens bij dat we nauwelijks iets kunnen zien. Al na twee ronden is er bijna geen zicht meer door alle insecten, daar heeft iedereen hier de hele week al last van. Dat allemaal bij elkaar, daarmee gaat het voor geen meter.”

De WRT-BMW leidt in de LMGT3-klasse
In LMGT3 leidt na zes uur de #46-WRT-BMW, na een prima stint aan de leiding in de klasse binnengebracht door Valentino Rossi, waarna Kelvin van der Linde het stuur overnam. Op de tweede plaats rijdt de #92-Manthey-1st Phorm-Porsche, voor de #21-Vista AF Corse-Ferrari. De #90-Manthey-Porsche met Loek Hartog is elfde, de #61-Iron Lynx-Mercedes met Lin Hodenius is 17e in de klasse.
Er zijn tot dusver drie officiële uitvallers, allemaal in LMGT3: de #95-United-McLaren, die Darren Leung met een technisch defect langs de baan parkeerde, de #60-Iron Lynx-Mercedes, die in de pits staat en de #88-Proton-Mustang, die in het vierde uur strandde toen er een wiel afbrak met Gianmarco Levorato aan het stuur, wat tot de eerste full-course-yellow in de wedstrijd voerde.

17.10 uur: Na een uur racen in Le Mans heeft de #5-Porsche nog steeds de leiding in handen. Toen Julien Andlauer aan het eind van de twaalfde ronde binnenkwam voor zijn eerste stop, had hij een voorsprong van ruim vijf seconden. De beide Cadillacs hadden de ronde ervoor hun stop gemaakt, Felipe Nasr in de #4-Porsche stopte juist een ronde later. Aan het eind van het eerste uur leidde Andlauer nog steeds met een marge van vijf seconden, gevolgd door de beide Jota-Cadillacs met Will Stevens in de #12 en Earl Bamber in de #38. Daarachter reed Nicklas Nielsen op de vierde plaats in de #50 als snelste Ferrari. Kévin Estre reed de openingsstint in de als laatste in de klasse gestarte #6-Porsche, kwam als het spreekwoordelijke warme mes door de boter en reed na een uur op de vijfde plaats. De beste auto met Nederlandse inbreng was de #20-BMW op de zevende plaats.
Voor Peugeot, dat tot dusver in Le Mans niet uit de verf komt, was er nog meer narigheid toen Paul Di Resta (#93) na zo’n drie kwartier bij een inhaalpoging op een GT3-Ferrari in de Porsche-bochten van de baan raakte, met de linker zijkant de bandenstapels raakte en daarbij de afdekking van de achterpartij van de auto verloor.
In LMP2 is Job van Uitert met de #28 van IDEC Sport na een uur goed onderweg op de tweede plaats, zo’n vijf seconden achter de #43-Inter Europol-auto met Tom Dillmann, voor Patrick Pilet in de #16-RLR M Sport-Oreca. Pech was er daarentegen voor de #22 van United Autosports, de Oreca waarmee ook Renger van der Zande rijdt, toen David Heinemeier Hansson bij de Dunlop-chicane in botsing kwam met Chris Froggatt in de #193-Ziggo Sport Tempesta-Ferrari en in de rondte ging. Heinemeier Hansson kwam er met een waarschuwing van af.
Leider in GT3 is Jack Hawksworth in de #78-Akkodis ASP-Lexus, voor Kelvin van der Linde in de #46-BMW en Valentin Hasse-Clot in de #10-Racing Spirit of Léman-Aston Martin.
16.15 uur: Et c’est parti! Om 16.00 uur zwaaide Roger Federer de tricolore en gaf daarmee als ‘honorary starter’ het vertreksignaal voor de 93e editie van de 24 Uur van Le Mans. De #5-Porsche klom met Julien Andlauer direct op, pakte op weg naar Tertre Rouge de tweede plaats en nam op het stuk richting de eerste chicane op het rechte stuk van Hunaudières de leiding. Voor de rest verliep de startfase zonder noemenswaardige incidenten.

zaterdag 12.25 uur: 42 van de 62 deelnemende auto’s reden één of meerdere geklokte rondes tijdens de 15 minuten durende warm-up voor de race. Het ging uiteraard meer om een functietest dan om snelle rondetijden, maar voor de volledigheid melden we toch even dat de #83-Ferrari met een tijd van 3:26,908 minuten bovenaan eindigde, op 0,123 seconde gevolgd door de #50-Ferrari. De #7-Toyota op de derde plaats had al 2,386 seconden achterstand, een duidelijk teken dat het niet om snelle tijden ging. Zo is ook het feit dat beide Aston Martons in de top tien eindigden iets voor de statistieken. Peugeot liet de achtste tijd noteren, wat voor het Franse merk als we heel cynisch zijn misschien wel aanleiding is voor een persbericht, want het is de beste klassering van een Peugeot tot dusver deze week…
De beide auto’s van IDEC Sport eindigden bovenaan in LMP2, aangevoerd door de #28 waarmee ook Job van Uitert rijdt. Twee Ferrari’s bezetten de eerste twee plaatsen in LMGT3, met de snelste tijd voor de #57-Kessel Racing-Ferrari, gevolgd door de 296 met het startnummer 54 van Vista AF Corse.