Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Main Event blijft opnieuw zonder winnaars

vegter.e.02

Nederland 1,2,3

Pro Modified was met zestien rijders ook bij The Main Event weer de grootste klasse van het FIA EK. Daaronder met David Vegter, Michel Tooren en Marck Harteveld drie Nederlanders, waarbij de eerste twee het volledige FIA EK voor hun rekening nemen. Op de eerste kwalificatiedag nam Vegter met 5,876 seconden de leiding.

harteveld.q.01

Op zondag was het echter Harteveld die daar met 5,871 seconden een fractie onderdoor dook.

tooren.01

Na problemen op dag één, kwam Tooren op dag twee ook op snelheid om in zijn vierde en laatste run 5,88 seconden te laten noteren. Daarmee sloot het Nederlandse drietal de kwalificatie af op de plaatsen één, twee en drie!

arnover.01

Andres Arnover en regerend Europees kampioen Jere Rantaniemi hadden bij de Doorslammers, een week voor The Main Event, flinke motorische en versnellingsbak schades opgelopen en bleken in de kwalificatie moeite te hebben om hun normale niveau te halen. Arnover kwam met 5,90 seconden tot plek vier, terwijl Rantaniemi met 5,96 seconden bleef steken op plek zeven.

eriksson.e.1

Vlak achter Arnover sloot Mats Eriksson als enige Zweed in het veld de kwalificatie met 5,91 seconden af op plek vijf, gevolgd op zes door de snelste thuisrijder, Andy Robinson met 5,95 seconden. Op plek acht was John Tebenham met 5,98 seconden de laatste rijder onder de zes seconden. Routinier Bruno Bader (6,00 seconden) en Kevin Slyfield (6,15 seconden) maakten de top tien compleet.

tebenham

De eerste eliminatieronde leverde geen verrassingen op. De hele top acht versloeg de rijders op de plekken negen tot en met zestien. Opmerkelijk was wel dat Bader het nota bene op reactietijd moest afleggen tegen Tebenham. De Zwitser noteerde 5,94 seconden tegen 5,98 seconden voor de Engelsman, maar omdat Tebenham beter reageerde op het verspringen van de lichten ging de winst naar de thuisrijder. De snelste tijd in de eerste eliminatieronde was met 5,80 seconden voor Vegter, die daarmee Jon Webster het nakijken gaf. Reden tot juichen was er ook voor Harteveld die met 5,85 seconden zijn persoonlijk record aanscherpte en zich voor de kwartfinales plaatste. Dat laatste deed ook Tooren, die in 5,91 seconden veel te snel was voor Marcus Hilt.

vegter.e.01

In de kwartfinales was Vegter, de nummer twee van het FIA EK van vorig jaar, met 5,81 seconden opnieuw de snelste rijder van het veld en plaatste zich ten koste van regerend kampioen Rantaniemi (5,91 seconden) voor de halve finales. Daarin had Vegter op Tooren kunnen stuiten, maar de Pro Dutch Racing rijder trok in zijn kwartfinale tegen Robinson een rood licht en was daarmee, ondanks zijn 5,91 seconden, uitgeschakeld.

harteveld.e.01

Aan de andere kant van de eliminatieladder bleef Harteveld snel en plaatste zich in 5,89 seconden ten koste van Tebenham voor de halve finales. De laatste kwartfinale tussen Arnover en Eriksson leverde een verrassing op. Arnover, die eerder dit jaar met 5,69 seconde als eerste in Europa onder de 5,7 seconden was gedoken, kwam opnieuw in de problemen, raakte bijna de muur en zag daarmee Eriksson in 5,93 seconden naar de overwinning rijden.

robinson.e.1

Met Vegter tegen Robinson en Harteveld tegen Eriksson was een volledig Nederlandse finale op basis van de gereden tijden zeker realistisch geweest. Met de vier halve finalisten in de staging lanes maakte de regen echter een einde aan deze kans. Als iets duidelijk werd bij de eerste wedstrijd van het FIA EK, dan is het wel dat tijden van 5,8 en minimaal 5,9 seconden nodig zijn om nog enige kans te maken om een eliminatieronde door te komen.

noren.q.01

Pro Stock, Robin Norén verrast

In de Pro Stock klasse was het na de eerste kwalificatiedag zoals gebruikelijk 13-voudig FIA Europees Pro Stock kampioen Jimmy Ålund die met 6,64 seconden de lijst aanvoerde. Op zondag was daar echter opeens Robin Norén, de nummer twee van vorig jaar, die met 6,61 seconden onder Ålund zijn tijd doordook en de eerste plek voor zich opeiste.

ernryd.e.1

Stefan Ernryd lijkt de zaken dit jaar ook beter onder controle te hebben en sloot met 6,70 seconden de kwalificatie af op plek drie. Direct daarachter Michael Malmgren met 6,71 seconden, terwijl het verschil tussen Lasse Britsmar en Simon Ekengren op de plaatsen vijf en zes met 6,81 en 6,82 seconden ook minimaal was.

riehl

De rij werd gesloten door de in de klasse debuterende Henry Riehl. De pas 22-jarige Duitser is in de Pro Stock klasse niet alleen de enige niet-Zweed, met zijn Mercedes CLK bestuurt hij ook de enige niet-Amerikaanse auto.

alund.04

De eerste eliminatieronde leverde een aantal snelle tijden op. Ålund verbeterde zich tot 6,59 seconden, de snelste Pro Stock run van het weekend, en liet daarmee Riehl kansloos. Met 6,95 seconden dook de Duitser echter wel voor het eerst onder de zeven seconden. In een bye run bevestigde Norén met 6,61 seconden dat hij dit jaar een serieuze uitdager van Ålund kan worden. Ernryd verbeterde zich tot een keurige 6,65 seconden, kwam daarmee in de buurt van Ålund en Norén en plaatste zich ten koste van Ekengren voor de halve finales.

malmgren

Problemen waren er voor Malmgren die op de startlijn vanwege een vloeistoflek werd stilgezet en daardoor de winst moest laten aan Britsmar. Met Norén en Britsmar op de starlijn voor hun halve finale begon het te regenen waardoor de Pro Stock klasse niet verder kwam dan één ronde.

Het FIA Europees Kampioenschap gaat pas weer verder in het weekend van 9 en 10 augustus als met de Summit Racing Equipment Internationals op het Zweedse Tierp Arena de tweede ronde op het programma staat.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet