Dragracing: Main Event blijft opnieuw zonder winnaars

The Main Event begint een weinig benijdenswaardige reputatie op te bouwen. Net als vorig jaar konden de eliminaties van de openingsronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing vanwege regen niet worden afgerond. In de Top Fuel en Top Methanol klassen waren op dat moment de finalisten al bekend, terwijl de Pro Modified en Pro Stock klassen hun halve finales nog moesten afwerken. In de Pro Modified klasse deden de Nederlandse rijders het uitstekend. In de kwalificatie bezette het Nederlandse drietal bestaande uit Marck Harteveld, David Vegter en Michel Tooren zelfs de volledige top drie, terwijl de eerste twee bij het staken van de wedstrijd nog in de strijd waren voor een plaats in de finale.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
De regen was dan wel niet zo extreem als vorig jaar, maar opnieuw speelde het typisch Engelse weer de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap op Santa Pod Raceway parten. De kwalificaties op zaterdag en zondag konden, weliswaar met vertraging, worden voltooid, maar dat kon bepaald niet worden gezegd van de eliminaties op bank holiday maandag. De publieke belangstelling had er maar beperkt onder te lijden. Op zondag was het bijzonder druk, terwijl ook op de andere dagen met name de dijk goed gevuld was.

Top Fuel, Engeland Zwitserland
De koningsklasse, Top Fuel, had het op de eerste kwalificatiedag bijzonder moeilijk. Slechts twee rijders wisten een tijd op het scorebord te krijgen. Op zondag ging het gelukkig een stuk beter. Susanne Callin klokte met 3,90 seconden de snelste tijd, gevolgd door de in de sport teruggekeerde Liam Jones met 3,99 seconden.

Dennis Nilsson verbeterde zich tot 4,20 seconden en bezette daarmee de vierde kwalificatiepositie. Jndia Erbacher bleef met gripproblemen kampen waardoor de regerend FIA Europees Top Fuel kampioen bleef steken op plek vier.

Deze kwalificatie-uitslag koppelde in de halve finales van de eliminaties Erbacher aan Callin, een confrontatie tussen de nummers één en twee uit het FIA EK van vorig jaar. Beide rijdsters kregen bij de start direct met gripproblemen te kampen. Terwijl Callin echter meteen stilviel, lukte het Erbacher om nog een keer het gaspedaal in te drukken waardoor de Zwitserse met een tijd van 10,48 seconden doorging naar de finale.

De andere halve finale tussen Jones en Nilsson leverde wel een echte wedstrijd op. De winst ging hierbij in 4,14 seconden naar de thuisfavoriet, terwijl Nilsson kort voor de finish zijn motor in een grote vuurbal de geest zag geven en in 4,38 seconden de lijn passeerde.

Met de regen in aantocht werd de Top Fuel finale in het programma naar voren gehaald, maar met de auto’s van Jones en Erbacher in de line-up en de rijders al ingesnoerd, begon het te regenen en werd al snel duidelijk dat er geen finale zou komen.

Top Methanol, vier tegen één
De eerste kwalificatierun van Sandro Bellio leverde een kapotte motor en daarmee een grote teleurstelling op voor het Belgische team. Na een motorwissel sloeg Bellio in de laatste kwalificatierun terug door in 5,50 seconden op de valreep de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen.

Daarmee verwees de enige funny car in het veld Tony Bryntesson naar plek twee. De Zweed klokte weliswaar een tijd van 5,31 seconden, maar door de handicap van 0,22 seconden die de dragsters in deze klasse hebben, kwam Bryntesson toch achter Bellio terecht.

Regerend kampioen Jonny Lagg kende opnieuw gripproblemen maar zette met 5,39 seconden toch nog de derde tijd op het scorebord.

In zijn nieuwe dragster sloot Silvio Strauch de kwalificatie op plek vier af. In zijn laatste run was het even schrikken voor het Engine Ghost team toen de auto de voorwielen veel te hoog van de grond tilde. Gelukkig kon Strauch zonder schade de wedstrijd vervolgen. Tina Høst Nedregård kon de tijd die ze bij haar debuut op Tierp in 2023 reed (5,26 seconden) niet benaderen. De rookie, die het seizoen 2024 oversloeg, sloot met 6,01 seconden de kwalificatie als vijfde af.

De eerste eliminatieronde leverde meteen een verrassing op. Bij Bryntesson weigerde de startaccu alle dienst, waardoor de Zweed zijn motor niet aan de praat kreeg en de winst in een bye run naar Høst Nedregård ging. Omdat er voor de Noors Zweedse in de halve finale een bye run wachtte, stond ze meteen in de finale.

Aan de andere kant van de eliminatieladder schakelde Lagg in een keurige 5,32 seconden Strauch uit, terwijl Bellio via een bye run naar de halve finale doorschoof. De halve finale leverde een mooie strijd op waarbij Lagg de Belgische funny car-piloot net voorbleef. Tot een finale tussen routinier Lagg en rookie Høst Nedregård kwam het helaas niet meer.