Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Hoe is het nu met… Jim Vermeulen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vermeulen en zijn team werkten begin 1982 dag en nacht door om een voorstel uit te werken dat Ecclestone ervan moest overtuigen om Zandvoort respijt te geven. “Ik vloog naar Gatwick en liet de taxi volgas naar Chessington rijden. Daar liep Bernie net de Brabham-fabriek uit, naar het vliegveld voor de GP van Brazilië. In mijn beste Engels legde ik mijn plan uit: 100.000 gulden per maand lossen we af. Hij moest even nadenken, maar zei toen ja. Waarom weet ik nog altijd niet. Omdat hij haast had? Of omdat hij hoopte dat hij zo méér zou terugkrijgen dan bij een faillissement?”

Zo had Vermeulen tijd gekocht, maar hij had nog wel de schriftelijke verklaring nodig waarin Ecclestone stelde hij dat hij van zijn faillissementsaanvraag zou afzien. De haastige Brit schreef die op de A5-envelop waar het voorstel in zat, waarna Vermeulen zich terug haastte naar Nederland. Daar moest hij alles doen om de juristen ervan te overtuigen dat dit een rechtsgeldig document was met de authentieke handtekening van Ecclestone. Het lukte, het faillissement was afgewend. En naar die acht ton kraaide niemand meer toen de Brit even later belde met de vraag hoe lang Vermeulen nodig had om in allerijl een Grand Prix op poten te zetten. “Bernie zat omhoog en had een extra Grand Prix nodig. Zes weken, zei ik. We zijn vriendjes geworden en over die acht ton werd niet meer gepraat. Met het ministerie had ik daar overigens al wel een oplossing voor gevonden.”

Daarna vonden er nog vier GP’s plaats waarbij Ecclestone elke keer miljoenen moest bijleggen, totdat het ook hem te gortig werd. Door een oplopende schuld van 2,5 miljoen gulden kwam het faillissement er alsnog, al had het ministerie bij de Belastingdienst het circuit lang de hand boven het hoofd gehouden. De contacten die Vermeulen in Zandvoort had, hielpen hem vervolgens aan de directiepost bij Gran Dorado – ironisch genoeg het bungalowpark dat een flinke hap nam uit het oorspronkelijke circuit. Een handige truc van Vermeulen was de instandhouding van zwemfaciliteiten voor de inwoners, nadat Gran Dorado ook het sportfondsenbad had overgenomen. “Gran Dorado voegde aan het 25-meterbad een tropisch zwemparadijs toe. Dus ik verhoogde de toegang van 2,75 naar 6 gulden en gaf de Zandvoorters vervolgens 50% korting… Dat werd warm ontvangen.”

Die nadagen van het oude circuit waren een tijd waarop Vermeulen met een melancholische glimlach terugkijkt. Met smaak vertelt hij een anekdote over Alfred Abbenes, de legendarische instructeur van de rensportschool. “Op een gegeven moment kwam hij de toren binnen: mag ik wat kopietjes draaien, Jim? Natuurlijk, zei ik, we worden gesponsord, gebruik die mooie machine beneden maar. ‘Maar… het zijn er misschien wel honderd’, zei hij schuchter. Dus ik antwoordde: je zult je redenen wel hebben, dus jij mag die dingen drukken. Nog geen tien minuten komt er iemand op de toren binnen: weet jij hiervan? Hij laat een pamflet zien waarop staat ‘Jim Vermeulen moet weg als directeur!’ Die was Alfred aan het uitdelen en hij was bijna door zijn stapeltje van honderd heen… Ik vond dat eigenlijk zó geweldig. Hij had het wél eerst netjes gevraagd!”

1986 Afscheid jim vermeulen
Oktober 1987: Jim Vermeulen neemt afscheid van zijn circuit. (Foto: Gerrie Hoekstra)

De rubriek "Hoe is het nu met..." is verschenen in het nieuwe digitale Autosport.nl Magazine. Wil je graag de complete versie bekijken, schrijf je dan in voor dit GRATIS magazine.

Autosport.nl E-Magazine verschijnt elke woensdag aan het begin van elke maand en biedt een mix van hedendaagse en historische autosport. Wil je graag dit gratis magazine elke maand in je mail ontvangen? Geef je dan op via onderstaande button. Schroom niet om zelf ook met ideeën te komen. Stuur dan een mail naar info@autosport.nl en we nemen contact met je op.

inschrijfbutton website

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet