Dragracing: Groeten uit Malta, The Island of Sunshine en dragracing
De Haltech National Finals presented by Race Winning Brands is de grootste en belangrijkste dragrace van het jaar op Malta. Dragracen op Malta? Jazeker, met Hal-Far Raceway heeft het eiland dat slechts twee keer zo groot is als Texel een echte dragstrip en de sport is er ook nog eens razend populair. Hoog tijd om een bezoek te brengen aan het mooie en gastvrije eiland en deze National Finals.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Hal-Far is het voormalige vliegveld van Malta en inmiddels al heel wat jaren in gebruik als dragstrip. Dat dragracen op Malta populair is, heeft mede te maken met het verleden, toen het eiland (tot 1964) een kolonie was van Engeland, maar ook daarna nog nauwe banden met Engeland bleef onderhouden. Daarnaast is er ook nog een heel simpele en praktische reden. Het eiland is te klein voor een gewoon circuit en aangezien ook Maltezers graag hard met auto’s en motoren rijden, was dragracen de enige mogelijkheid om aan deze hobby invulling te geven.
Al een paar jaar liggen er plannen om Hal-Far Raceway flink te moderniseren en er zelfs een volwaardige FIA-licentie voor te verkrijgen. Men hoopte tijdens de National Finals de plannen van de totale renovatie definitief aan te kunnen kondigen. Helaas malen ook op Malta ambtelijke molens niet zo snel en laat de start van het project nog weer even op zich wachten. De openbare weg die achter de start van de dragstrip ligt moet dan wijken waardoor het begin van de strip naar achteren kan worden verlegd en de baan de vereiste (FIA)-lengte krijgt. Er komt dan ook een nieuwe starttoren en het pitsterrein wordt fors uitgebreid. In fase twee moet er zelfs een gewoon autocircuit rond de dragstrip komen.
Naast de dragstrip ligt al een kartbaan die intensief gebruikt wordt.
Omdat foto’s meer zeggen dan woorden, geen uitgebreid wedstrijdverslag maar de nodige beelden om een impressie te geven van hoe een dragrace-evenement op Malta verloopt. De MDRA kent ten opzichte van andere landen met klassen als ‘Open 5 Class’, ‘Escort Class 2’, ‘Escort Class 3’, ‘Open FWD 10.0, 9.0, D4, D5, D6 etc. ook een totaal andere indeling van voertuigen dan elders in Europa gebruikelijk.
De historische band met Engeland en het feit dat veel Engelsen (ook nu nog) regelmatig op Malta komen, verklaart het grote aantal Ford Escorts waarmee geracet wordt.
Een verlengde Escort.
Chris Polidano, een tijd geleden actief met een dragster in het FIA EK Top Methanol, is in eigen land te zien met deze, van buiten standaard ogende, maar razendsnelle Escort.