Retro: Groeten uit Donington Park van het Masters Race Weekend 2024

Voor Masters-keurmeester Geoff Doe zit de opbouwdag er ook op. Hij wacht op zijn lift. (Wees gerust, die zou hij krijgen.)

We beginnen de eerste racedag met deze vrolijke mededeling, die Zandvoort maar wat graag dagelijks aan de poort zou willen spijkeren. Donington is het laatste circuit in Engeland waar je dag in, dag uit zoveel herrie mag maken als je wilt.

En dit is de reden waarom. Donington Park ligt pal onder de uitvliegroute van East Midlands Airport. Zelfs het donderende geraas van een reeks Cosworth DFV’s en het gillende geluid van een Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo op volle toeren verdrinkt hierin.

Ook op zaterdagochtend vroeg kwamen teams nog auto’s uitladen, zoals hier de Lola T70 Mk3B van Gary Pearson.

Pearson wacht op de dingen die komen gaan.

Ondanks de aankondiging van zon (die zou echt komen!) begon de dag met een aanhoudende sproeiregen.

Dan maar even een dak boven ons hoofd opzoeken bij de rijdersbriefing van wedstrijdleider Max Braams. Zijn no-nonsense-benadering blijkt erg bij de Britten in de smaak te vallen.

De briefingzaal bevindt zich achter het restaurant tussen de twee paddocks in, dat toepasselijk de naam Garage 39 heeft gekregen. En voor wat betreft de auto in beeld: nog altijd zijn ze op Donington trots op Dan Wheldon.

Een uitgebreider veld dan ooit bij de Masters GT Trophy: uit Frankrijk was Frédéric Laurent gekomen met deze Audi R8 LMS Ultra van de eerste generatie, een GT3 die destijds werd bestuurd door Christopher Mies, Marc Basseng en Darryl O’Young.

Weer genoeg LMP3’s in de Masters Endurance Legends. De Ligier JSP3 met het bulderende Nissan-standaardblok voor de klasse blijkt een perfecte leerauto voor jong talent én oudere amateurs.

Zoals Guy Ziser, die samen zou aantreden met professional en coach Oli Webb.