Retro: Groeten uit Donington Park van het Masters Race Weekend 2024

Ook voor een garage betaald: Nine-W Engineering, met de McLaren MP4/1B van Mark Higson.

En eindelijk mag Ginetta zijn Ginetta-Zytek GZ09S ook parkeren. De auto begon zijn bestaan nog als Zytek 09S – en in die gedaante rijdt Keith Frieser hem nog, in de Britse kleuren van Beechdean Racing waarin vader en zoons Mansell destijds uitkwamen. Maar Ginetta en Zytek gingen in 2009 (grotendeels) samen, waarna de auto werd hernoemd. Het is logisch dat deze fabrieksauto van Ginetta nog steeds deze naam draagt, want niemand minder dan Ginetta-voorman Lawrence Tomlinson en diens zoon Freddie zouden de auto dit weekend besturen. En dan wil je natuurlijk wel je eigen bedrijf in naam en typenummer van de auto terugzien. Tomlinson bestuurde de auto destijds al zelf, in de toenmalige Le Mans Series, terwijl het werk werd gedaan door Team LNT, het toenmalige team van Tomlinson.

Nog een LMP met een verhaal: deze HPD-Honda ARX-04b was de laatste in een reeks Acura LMP1’s (typenaam eindigend op a) en LMP2’s (typenaam eindigend op b) van Honda Performance Development, de Amerikaanse raceafdeling van Honda. Na een serie open prototypes moest ook bij HPD het dak erop, zoals toen voor alle LMP’s ging gelden – en dus creëerde het bedrijf deze coupé. De auto reed maar één keer, op de 24 Uur van Daytona van 2015, en presteerde maar matig. HPD ging met de auto’s aan de slag en wist alle fouten eruit te werken. Vervolgens werd de auto ingeschreven voor Pikes Peak – ja, echt – met Justin Wilson achter het stuur, maar het kwam er niet van door problemen met de turbomotor op grote hoogte. Toen in 2017 het Gibson-tijdperk voor de LMP2 eraankwam, bleek de ARX-04b door de tijd ingehaald, maar de auto diende nog twee jaar als bandentester.

De bezetting van destijds van de auto met startnummer 1: Scott Sharp, eigenaar van het klantenteam Extreme Speed Motorsports, had als teamgenoten Ryan Dalziel en de Deense gentleman driver David Heinemeier Hansson. Het verhaal eindigde voor nummer 1 met een kapotte versnellingsbak, terwijl nummer 2 (voor Ed Brown, Johannes van Overbeek en Jon Fogarty) al na 49 ronden was uitgevallen. ESM stuurde de auto’s naar HPD terug, om aanvankelijk terug te vallen op de oude ARX-03b en daarna over te stappen op de Ligier JSP2. In 2016 testte Michael Shank Racing – ook een Ligier-klant – de verbeterde auto’s nog eens, die toen zó goed bleek te zijn dat het team even overwoog om de Ligier te laten staan. Maar ook dat kwam er niet van.

Hèhè. De spullen staan er, voor de nacht kunnen de hoezen eromheen. Op zaterdag zou je actie losbarsten.

Netjes ondergedekt, tijd voor een pint!

Maar zolang de auto’s nog niet zijn ingepakt, benut uw verslaggever ieder beschikbaar moment om nog wat beeld te maken, voordat hij achter zijn laptop zijn stelling moet gaan innemen in het mediacentrum.

Deze opmerkelijke nummerplaat moest immers ook op de foto. Ja, duh, dat dit geen Porsche is, zien wij ook wel!

Nederlanders moeten wel uit het juiste autosporthout gesneden zijn. Waar de afgelopen jaren het mediateam al ‘all-Dutch’ was, geldt dat nu ook voor de officials. Wedstrijdleider Max Braams en assistent-wedstrijdleider Bas Hennink zijn chief steward Marc van Geel dit seizoen komen vergezellen bij Masters Historic Racing.

En nee, die Nederlandse delegatie – dit weekend dus in z’n geheel náást de baan actief – komt niet nu pas aanzetten. Fotograaf Carlo Senten was er al vanaf donderdag, Van Geel, Braams en Hennink vertrekken na een dag van voorbereidingen naar het hotel.