GT: Groeten van de Crowdstrike 24 Hours of Spa 2024
Het was gezellig druk: 99.500 bezoekers was het officiële cijfer van de organisatie
Afgelopen week vond de CrowdStrike 24 Hours of Spa plaats, waarbij het 100-jarig bestaan van het evenement gevierd werd. Het werd een enorm spektakel, met aandacht voor de historie, een indrukwekkend veld voor de actuele editie en volop sfeer. Tot zaterdag was het bovendien prachtig weer, zelfs zomers warm bij de parade op woensdag, terwijl tijdens de race de verwachte regen kwam en het voor de deelnemers in alle opzichte lastig maakte. AUTOSPORT.NL was twee man sterk ter plekke en kwam uiteraard ook terug met voldoende materiaal voor een uitgebreide "Groeten uit".
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: Vincent Bruins, Rebocar/R. de Boer, SRO/Jakob Ebrey Photography
De eerste die we bij het afhalen van onze persaccreditatie tegen het lijf liepen, was al een echte legende in de geschiedenis van de etmaalrace in de Ardennen: Jean-Michel Martin, die samen met zijn broer Philippe tweemaal de race won met een Ford Capri en daarna nog tweemaal zegevierde met een BMW M3. Zoon Maxime zet inmiddels de familietraditie voort en won ook al een keer, net zoals de familie Hezemans met Toine en Mike ook twee generaties winnaars van de '24 Heures de Spa' kent.
Al voor de parade kwamen we bij het Total-tankstation aan de rotonde bij he circuit deze fraaie Opels tegen.
En wat te denken van deze Jaguar, uitgevoerd in de kleuren zoals ze ook in het EK Toerwagens reden.
Aan race-gerelateerde objecten uiteraard geen gebrek bij het tankstation.
Ruime keuze voor wie bang was op het circuit niets te vinden, of op de terugweg toch nog een souvenir wilde.
We kozen voor de parade een plek langs het oude tracé van het circuit bij Burnenville, waar al reclame gemaakt werd voor een evenement van volgende maand.
En daar kwamen ze, onder politiebegeleiding...
Later in het centrum van Spa was het een logistieke uitdaging om alle auto's geparkeerd te krijgen, maar uiteindelijk vond toch iedereen een plek.
Het vergde wel het nodige geduld van alle betrokkenen.
En soms was het echt passen en meten met de wagenhoogte om beschadigingen te voorkomen.