DTM: Groeten uit Zandvoort 2024
Het zal nauwelijks iemand ontgaan zijn: afgelopen weekeinde was de DTM weer te gast in Zandvoort. Afgezien van wat regen op de zaterdagnamiddag, waardoor de FRECA-race achter de safety-car moest starten, waren de omstandigheden prima. Het programma was zeer aantrekkelijk, met de GT's in DTM en GT Masters, de Porsches in de beide Porsche Cups Benelux en Duitsland en de formulewagens in het Formula Regional European Championship by Alpine. Er waren ook nog eens de nodige Nederlandse successen, dus de bezoekers kwamen ruimschoots aan hun trekken. Goed was het dan ook om te zien dat er volop belangstelling was: niet alleen de hoofdtribune zat vol, maar ook diverse andere tribunes werden graag opgezocht. Naast de actie op de baan was er ook in de paddock genoeg te zien, zodat we ruim voldoende materiaal vergaarden voor een uitgebreide "Groeten uit".
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Chris Schotanus, Rebocar/R. de Boer
"Racen waar anderen vakantie vieren", was voor veel Duitsers het motto. Zeg nou zelf: dit is toch een stuk aantrekkelijker als omgeving voor een circuit dan de Lausitzring?
Uw redacteur woont al 20 jaar in Duitsland, maar op Zandvoort begon het ook voor hem, dus is het iedere keer weer een feest om naar de Noordzeekust te komen. In Duitsland zijn ze meer van de "Bratwurst", lekkere zeevruchten vind je daar niet zo snel (behalve in het hoge noorden), dus op weg naar het circuit is een bezoek aan de viskraam van Floor al jarenlang een goede traditie.
Aldus gesterkt aan het werk, op naar de DTM-paddock!
De Fanzone was het hele weekeinde in trek, met name de strandstoelen waren ideaal om even uit te rusten van alle opgedane indrukken. Of er Duitse bezoekers waren die 's morgens om zes uur al handdoeken neerlegden om stoelen te reserveren, is niet bekend.
Speciale Zandvoort-merchandise in de DTM-fanshop.
DTM viert dit jaar het 40-jarig jubileum, want in 1984 werd de eerste race georganiseerd voor wat toen nog 'Deutsche Produktionswagen-Meisterschaft' heette. In de Fanzone is er de nodige aandacht voor de historie.
Er waren ook twee oudere DTM-auto's te zien, beide van Mercedes: deze 190 uit 1993...
...en deze C-Klasse uit het eerste decennium van deze eeuw, waarbij het kleurenschema niet origineel is. Maar mooi is zo'n auto wel.
Ook elders in de paddock vonden we verwijzingen naar de historie, onder andere in de vorm van een soort 'wall of fame' met alle kampioenen.
En het getal 40 komt overal terug.