Formule 1: Newey vertrekt bij Red Bull – maar wat dan?
Het nieuws over het Ferrari-blauw van Miami leek het belangrijkste F1-nieuwsfeit van deze week te worden, totdat gisteren een bom afging die Horner-gate en de transfer van Hamilton naar Ferrari compleet in de schaduw stelde: via Auto Motor und Sport werd bekend dat topontwerper Adrian Newey van zins is om na 20 jaar de renstal van Red Bull te verlaten. De consequenties van die beslissing zullen na vandaag door de hele paddock dreunen – voor zover de belangrijkste hoofdrolspelers al niet op de hoogte waren van Neweys intenties.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull Content Pool
Het nieuws over het vertrek van Adrian Newey volgt na een relatief lange stilte rondom de machtsstrijd bij Red Bull, maar iedereen met een beetje gevoel voor politiek kon aanvoelen dat die bosbrand onder het oppervlak bleef voortsmeulen. De beslissing van Newey om op te stappen bij Red Bull na een uiterst succesvolle staat van dienst die zo’n twee decennia omvat, heeft uiteraard alles te maken met die interne strijd. In die zin sprak Jos Verstappen begin maart profetische woorden toen hij desgevraagd vertelde over zijn angst dat het succesteam uit elkaar zou vallen door die machtsstrijd.
Op de vraag ‘hoe nu verder?’ zullen we waarschijnlijk eventjes moeten wachten, want het lijkt erop dat het niet de bedoeling was dat dit nieuws gisteren al naar buiten kwam. Maar toen Auto Motor und Sport het eenmaal had gemeld, verifieerden ook andere vooraanstaande media meteen hun bronnen dicht bij het vuur. Die bevestigden het gerucht.
Momenteel zouden Newey en Red Bull de voorwaarden van zijn vertrek bespreken. De belangrijkste kwestie daarbij is uiteraard hoe lang het ontwerpgenie zijn diensten niet mag aanbieden aan een eventuele rivaal. Het blijft natuurlijk een mogelijkheid dat de 65-jarige Newey heeft besloten om met pensioen te gaan, maar de kans lijkt groter dat hij bij ofwel Ferrari ofwel Aston Martin aan de slag gaat. Dat ontlokte bij velen al de vraag of Lewis Hamilton dan wel Fernando Alonso meer wisten toen zij respectievelijk tekenden bij Ferrari en bijtekenden bij Aston Martin. Tegelijk staat vast dat Newey momenteel tot en met 2025 onder contract staat en daarna volgens datzelfde contract waarschijnlijk een jaar moet uitzitten.
Met het vertrek van Newey is bovendien de kans groter geworden dat ook Max Verstappen zijn heil elders zal zoeken. De Nederlander staat nog onder contract tot 2028 – het langstlopende contract op de F1-transfermarkt – maar het is bekend dat er diverse clausules in staan die een eerder vertrek mogelijk maken. De waarschuwing eerder deze week van Christian Horner aan Toto Wolff dat die zich eerder met diens eigen kwakkelende Mercedes-team moest bezighouden dan met de komst van Verstappen, was daarin nog maar eens een schot voor de boeg van rivaliserende teams. Zeker is in ieder geval dat het toch al knotsgekke silly season van 2024-’25 het tegendeel zal worden van het dodelijk saaie transferseizoen 2023-’24, toen niemand van stoel veranderde. De F1-wereld zal er in de aanloop naar de nieuwe reglementen van 2026 waarschijnlijk heel anders uitzien.