Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Kort nieuws week 9: Horner en Alpine

SI202402290098

De weinig enerverende openingsrace van het F1-seizoen kon niet als bliksemafleider dienen van de grote nieuwsverhalen die zich de afgelopen week naast de baan ontvouwden. Het koningsdrama rondom Christian Horner drong zich uiteraard het meest voor het voetlicht, maar ook bij Alpine was sprake van intern gerommel dat niet achter de coulissen bleef.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull


Affaire Horner nog maar aan het begin
Met de ‘vrijspraak’ van teambaas Horner na het eigen onderzoek van Red Bull naar diens vermeende grensoverschrijdende gedrag bleek de zaak allesbehalve afgedaan, hoezeer Red Bull Racing daar ook naar snakte, met de GP van Bahrein voor de deur. Daarin wendde het team ondanks alle rumoer en afleiding de blik niet van de bal af, om vervolgens een verpletterende dubbel te scoren.

Eerder deze week nam de soap al een weinig smaakvolle wending toen collega-teambazen zich met de interne Red Bull-aangelegenheid gingen bemoeien. Toto Wolff (Mercedes) en Zak Brown (McLaren) meenden zich het recht te kunnen aanmatigen om zich als moraalridders en beschermers van de reputatie van de Formule 1 op te werpen en riepen zelfs de FIA op om zich over de kwestie uit te spreken.

Dat bleek allesbehalve de laatste plot twist in deze in het openbaar uitgevochten machtsstrijd op het hoogste niveau. Die bereikte tegelijk het laagste niveau toen tijdens de vrije trainingen van donderdag de (al dan niet daadwerkelijke) app-conversatie tussen Horner en de werkneemster in kwestie werd gelekt naar zo’n 100 kopstukken, onder wie FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem, F1-zetbaas Stefano Domenicali, alle teambazen en de belangrijkste journalisten in de Formule 1. Deze cynische actie bevestigde in één klap de indruk dat iemand (of een groep) van binnenuit er bewust op uit is om Horner te beschadigen en daarmee het veld te laten ruimen.

SI202403010821

Meteen na de Grand Prix mengde Jos Verstappen (die ook bij de 100 zat) zich in de discussie met een weinig diplomatieke oproep aan Horner om op te stappen, om daarmee het team van de ‘ondergang’ te redden. De stellingname van de vader van de wereldkampioen contrasteerde nogal met de afgewogen uitspraken die Max Verstappen zelf tot nu toe met de wereld heeft gedeeld.

Daarmee is duidelijk geworden dat de Formule 1 deze zaak niet meer in stilte achter zich kan laten. Er spelen blijkbaar belangen die zo groot zijn dat ze de moeite waard zijn om publiekelijk uit te vechten. Dat betekent dat autosportliefhebbers nog lange tijd zullen moeten tandenknarsen totdat deze onverkwikkelijke operette zijn eindspel heeft bereikt. Zoals de zaak zich nu ontwikkelt, zullen we nog heel wat zetten op dit schaakbord mogen verwachten.

Daarbij is het niet denkbeeldig dat Toto Wolff zich om een reden met de kwestie heeft bemoeid. De nieuwste theorie is immers dat de aanwezigheid van Horner diverse sleutelfiguren contractueel aan Red Bull bindt, onder wie mogelijk Max Verstappen zelf. Zo komt een verband in beeld met het vertrek van Lewis Hamilton en de uitleg van Wolff over de manier waarop zijn team Andrea Kimi Antonelli niet wilde laten glippen zoals het eerder wel misgreep toen Verstappen zich aandiende als het talent van de eeuw.

SI202311260421

Alpine loopt leeg
De sportieve terugval van Alpine tijdens de GP van Bahrein eiste intussen ook zijn deel van de aandacht op. Terwijl de pikorde in de Formule 1 over de hele linie ongeveer hetzelfde bleek te zijn ten opzichte van 2023, was Alpine de duidelijke (en negatieve) uitzondering. Dat het team zelfs letterlijk roerloos is, kwam vervolgens op de racedag op het circuit van Sakhir pijnlijk aan het licht: technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer bleken afgelopen maand de wijk te hebben genomen.

De twee zijn nog steeds wel aan het werk voor het team – Harman was gewoon in Bahrein actief – maar het ontslag dat beiden hebben genomen, plaatst Alpine wel voor het blok. Het team was al geen gelukkige omgeving onder de inmiddels vertrokken Otmar Szafnauer, maar ex-Peugeot-opperhoofd Bruno Famin blijkt een warme werksfeer evenmin op zijn agenda te hebben staan. Alle ogen zijn nu gericht op de Fransman en zijn vermogen om vervangers te vinden en rust binnen het team te creëren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet