Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro 1986: Vos op z’n Paasbest

vrolijk pasen

Aanstaand weekend begint het Nationale raceseizoen met de DNRT Paasraces. Exact op dezelfde dagen organiseerde de NAV hun Paasraces in 1986. We blikken terug naar dat weekend, alweer 38 jaar geleden, waar we in het Nederlands gedeelte van het blad Auto&Sport verslag van deden.


Tekst: Matthé lJzerman / Auto&Sport
Foto’s: Gerrie Hoekstra

frans actie


Het programma van de Paasraces maakte al snel duidelijk dat de hoofdrol op deze eerste racedag van het jaar was weggelegd voor de beide Ford-klassen. Dat de FF 1600's in twee heats mochten uitmaken wie er de beste zou zijn was op grond van de ervaringen van het afgelopen jaar, toen die klasse elke keer weer garant stond voor een hoop spektakel, helemaal geen onterechte keus want niemand kon voorspellen dat het optreden van Gert Valkenburg het gebeuren zo zou overheersen. Maar dat er op die dag niet meteen stevig aan klantenbinding werd gedaan door ook de Toyota's voor twintig ronden spektake! de baan in te sturen komt nogal onbegrijpelijk over. Temeer daar het nu de eer was aan de Superfords, de klasse die de afgelopen jaren als gevolg van de steeds sterker oplopende kosten, een aardige veer heeft moeten laten. Gelukkig maakt de tweede heat, waarin de spanning was te snijden een hoop goed maar voor het zelfde geld was het uitgedraaid op een natte en tamme bedoening.

Zo langzamerhand begint het een uiterst onplezierige traditie te worden dat de Tweede Paasdag gaat met een zwangere lucht, een hevige wind en temperaturen die de vooruitzichten op een naderende sneeuwbui meer dan waarschijnlijk maken. Daarom kon het ook niet anders dat er op deze Paasmaandag iets bijzonders op til was want anders hadden vast niet zoveel mensen de gure weersomstandigheden getrotseerd om een plaatsje te zoeken op de tochtige hoofdtribune. Het was er opvallend vol, maar zo mogelijk nog voller was het op de baan toen de zevenendertig deelnemers aan de eerste Toyota Starletrace zich voor de start opstelden. De fotografen poetsten hun lenzen nog eens een keertje op, de toeschouwers gingen er nog eens extra voor zitten, de baanposten waren meer alert dan anders en iedereen hield de adem in. Het kwam er alleen niet van want in die eerste race bleken de verschillen voorlopig nog te groot en waren het toch weer de bekende namen die de hoofdrol opeisten.

startlets

De hoofdschotel van de Paasmaaltijd was smakelijk maar ook niet meer dan dat. Dutch Racing School beheerder Hans Deen maakte in de training al meteen duidelijk dat een periode van non-activiteit in de racerij niet noodzakelijkerwijs ook moet leiden tot een langzame afkalving van iemands capaciteiten want hij was het die de eerste polepositie op zijn naam schreef. Maar zijn plaats voor in het veld was niet de enige verrassing die de training in petto had want op de zesde plaats nestelde zich Theo van de Berg, een gewezen ovalracer die ooit nog eens een jaartje op het Zandvoorts circuit actief was in de Golf GTI merkenrace. Dal hij in dat jaar een hoop over de merkenracerij had opgestoken was op te maken uit de lovende woorden van zijn collega Evert Bolderheij: “Dat hij uit het goede hout is gesneden bleek al direct in de training toen hij meteen aan mijn bumper ging hangen om zo een snellere tijd neer te zetten. Dat bleek dus een nieuwkomer te zijn waar we zeker rekening mee moeten gaan houden. Dat Bolderheij zelf op het voorste plan terug was te vinden zal niemand die wat vaker de races heeft bezocht verbazen, niet zo min als hij geschokt zal zijn door een tweede startplaats voor regerend Toyota kampioen John Vos, die werd gevolgd door Hans Ernst en Jaap van der Ende. Veel verrassender was de totale absentie van de voormalige Metrorijders in de voorste gelederen. Jan van Rijn was met een elfde tijd nog de beste vertegenwoordiger, maar ronduit teleurstellend waren de prestaties van Erik Post (19de), Charles van Lookeren Campagne (25ste), Joris de Raadt (27ste) en Eric Vosveld (29ste), die tijden op de klokken zetten waar een paar nieuwkomers smakelijk om konden lachen.

starlets achter

Regenbanden of slicks, dat was de hamvraag toen het veld zich achter de pits opstelde en de meesten hadden zich voorbereid op een bandenwissel op het allerlaatste ogenblik. Uiteindelijk koos bijna iedereen voor de gladde optie en dat was zeker gewaagd want de baan was nog kletsnat en in zo'n vol veld sta je snel genoeg achterstevoren. Hans Deen had voor regenbanden gekozen en daar bleef het zelfs niet bij'. “lk rekende erop dat er meer op die banden zouden staan dus haalde ik een oude truc van stal en liet mijn banden ook nog een voor een deel leeglopen. Dan weet ik zeker dat ik veruit de snelste ben als het gaat regenen. Het bleef echter droog en dat werd mijn ondergang want met zo weinig lucht was de weerstand veel te groot en was de wagen op een gegeven moment niet meer vooruit te branden. Gegokt en verloren maar zo is nou eenmaal het spel”. Ronald van der Zande was met recht de sigaar want hij kon zijn nieuwe sponsor, het sigarenmerk Compaenen dat ook de auto van Marco Bakker sierde, niet plezieren met een nieuwe triomf: "Zet maar in 'Auto &Sport', dat ik de eer heb gehad de laatste race van 1985 te winnen en er dit keer als eerste uit wist te vliegen”. Een lichte beroering in de Gerlachbocht deed de Toyota in de banden vliegen en met een wagen die er aan alle zijden gehavend uitzag kon hij zijn weg vervolgen.

groep starlets

Aan de kop speelde zich een verbeten duel af tussen Vos, Bolderheij, van der Ende, die ook op regenbanden was vertrokken, en Deen. Het draaide uiteindelijk uit op een slipstreamduel tussen de eerste twee. “Bij het uitkomen van Bos-Uit probeerde ik Vos binnendoor te steken maar hij gooide net op tijd het gat dicht en ik paste ervoor om de eerste race al meteen met een hoop schade te eindigen. Die autootjes hadden net te weinig vermogen om dan nog weer een tweede aanval te doen”. Opvallend was het feit dat de sportieve strijd tussen de twee toonaangevende tuners van ons land weer in volle hevigheid is losgebarsten en na de eerste race valt te concluderen dat Carly de komende weken een hoop extra werk in zijn Zoetermeerse werkplaats zal moeten opknappen want voorlopig moet hij de eer laten aan Hans Visser van HF Tuning. Een zeer opvallende prestatie leverde Charles van Lookeren Campagne door als een mes door het veld te snijden om uiteindelijk als negende te eindigen.

hoogstandje
Een hoogstandje van Evan Kersbergen

Vlak achter Fred Frankenhout die zich nog wel zal moeten aanpassen aan een voorwielaandrijver. Ook Fred Krab was weer in de voorste gelederen te vinden en wist zich daarbij vergezeld van een videocamera die het hele gebeuren feilloos registreerde voor de TROS televisie. De omroep zal elke maandag na het raceweekend een reportage over de Toyota Club in haar sportprogramma uitzenden., Rob Happé tenslotte deed ook goed werk door te bewijzen dat, hoe hard je ook probeert, de Starlet niet op zijn dak te krijgen is. Twee uiterste pogingen daartoe in de Gerlachbocht leverden slechts een vervormd spatbord op.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet