Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Voorbeschouwing Indycar-seizoen 2024. Gaat introductie hybride kampioenschap beïnvloeden?

Interessant genoeg bestaat het Indycar seizoen dit jaar uit twee delen. Het seizoensgedeelte voor de Indy 500 en het tweede gedeelte daarna want dan wordt de hybride geïntroduceerd. Het is natuurlijk nogal een dingetje om daar in de tweede seizoenshelft mee te vangen. Dit kan betekenen dat teams ineens over een voorsprongetje kunnen gaan beschikken of toch iets terugvallen. Mogelijk komen de verhoudingen na de Indy 500 toch iets anders te liggen. Al in 2019 introduceerde Indycar het plan om met hybrides te beginnen. De Coronapandemie vertraagde de introductie aanmerkelijk. Het zal interessant zijn om te zien hoe de teams hier mee omgaan. Traditioneel zullen de powerhouses van Ganassi, Penske en Arrow McLaren grotendeels het gezicht van de titelstrijd bepalen terwijl teams als Ed Carpenter Racing, Dale Coyne Racing moeten proberen om aansluiting te vinden.

2024 St Petersburg
Dit weekend gaat het Indycar-seizoen in het Amerikaanse St. Petersburg weer van start.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar


Voorbeschouwing Indycar-seizoen 2024. Gaat introductie hybride kampioenschap beïnvloeden?
Met de komst van de hybride gaat 2024 in Indycar toch wel een erg interessant seizoen worden. Je kunt dit jaar spreken van twee seizoenshelften. Grote vraag is natuurlijk of er na de Indy 500 een verschil in de verhoudingen komt of blijft alles hetzelfde? Daarom wordt 2024 wel een erg interessant seizoen. Toen men in 2019 de komst van hybride aankondigde waren de verwachtingen hooggespannen. Bij Indycar hoopte men dat er nieuwe fabrikanten op de trein zouden springen en ook zou de motoren inhoud van 2.2 naar 2,4L opgeschroefd worden. De Coronapandemie maakte een aardige streep door de rekening. Er kwamen geen nieuwe motorenleveranciers en de 2.2L formule bleef gehandhaafd. Om het hybride systeem te monteren moest het Dallara chassis maar liefst 45 kg. Lichter gemaakt worden. Aanvankelijk was het Duitse MAHLE bij de ontwikkeling betrokken maar de firma werd later door de firma Ilmor vervangen. Tot aan het eind van 2023 waren er vooral op Sebring maar liefst 15.000 mijl aan testprogramma’s afgewerkt. In tegenstelling tot andere series mogen de teams constant van de hybride gebruik maken. Doordat de hybrides over een supercondensator beschikken betekent dit dat er snel wordt opgeladen. Voor de Superspeedways is dit ideaal omdat er nauwelijks geremd wordt.

2024 VeeKay
De ECR Dallara Chevrolets rijden in geheel nieuwe uitmonstering. Bitcoin is inmiddels als sponsor vervangen door o.a. GuyCare and askROI. We hopen natuurlijk op Top 10 klasseringen en podiumresultaten voor Rinus VeeKay. De invoer van de hybride systemen blijft natuurlijk nog wel even een onzekere factor.


Bij Honda had men met hybride systemen in de sportscar racerij al de nodige ervaring had opgedaan. Het gebruik van de hybride is nogal complex zeker omdat het over de controle van een aantal systemen in de auto beschikt. Wel zijn de teams beperkt in de hoeveelheid energie die zij over één ronde mogen gebruiken. In de Indycarseries beschikt men over een “gereedschapskist” met een aantal opties die gebruikt mogen worden. Maar er zitten beperkingen in de software. Voor zowel Honda als GM waren het twaalf intensieve maanden om de hybride te ontwikkelen. Wat natuurlijk een extra risico vormt is dat zowel teams als rijder moeten balanceren met de regeneratie van het energieverbruik waardoor auto’s plotseling kunnen vertragen. Nogal een dingetje…….

Darren Sansum van Indycar: “ Wij proberen Indycar op verschillende fronten meer relevant voor de toekomst te maken. Daarbij maken duurzaamheid en elektrificatie deel uit van de totale strategie.” In het verleden waarschuwde HPD, dat nu HRC geworden is, voor de hoge kosten die bij hybride gepaard gaan. Juist vorige week werd bekend dat men bij Honda naar NASCAR kijkt en dat er voorlopig aan een motorenconcept voor de toekomst daar gewerkt wordt. Dit betekent dat de toetreding van een derde fabrikant voor de serie uiterste noodzaak is. Het zal ons dan ook niet verbazen dat men bij Ford met argusogen naar de serie kijkt want het merk heeft met de fantastische Cosworth DFX motoren een fantastische geschiedenis in de serie.

Sebring, FL - during the 2024 Test at Sebring International Raceway in Sebring, Florida. (Photo by Joe Skibinski | IMS Photo)
Kan Alex Palou zijn titel in 2024 voor de derde maal prolongeren?

De teams
Ganassi Racing Dallara Honda

Het kampioenschapsteam van Chip Ganassi komt met maar liefst vijf rijders aan de start. De kampioenen Alex Palou en Scott Dixon behoeven geen nadere introductie meer. 2022 Indycar NXT kampioen Linus Lundqvist vervangt Marcus Ericsson die naar Andretti Global is vertrokken. De uit de Kaaiman eilanden afkomstige Kyffin Simpson kwam vorig jaar in de European Le Mans Series uit waar hij een wedstrijd won. In de Indycar NXT-serie sloot hij het kampioenschap met een 10e plek af. Voor Indycar eigenlijk toch wel een bedenkelijke CV en wij vragen ons af of dit werkelijk niet te hoog gegrepen is. Rookie Marcus Armstrong reed vorig jaar enkel op de road- en stratencircuits en werkt nu een volledig seizoen af.

2024 McLaughlin
Gaat Scott McLaughlin voor Team Penske in 2024 nog een stapje hoger? Het blijven vraagtekens.

Team Penske Dallara Chevrolet
Team Penske beschikt over de ijzersterke line-up van Scott McLaughlin, Josef Newgarden en Will Power. Hoewel Team Penske vorig jaar met Josef Newgarden de Indy 500 won, slaagden zij er toch niet in om de titel binnen te halen. Scott McLaughlin was in de eindstand van het kampioenschap de beste Penske-coureur ondanks het feit dat hij slechts één overwinning wist te behalen. Josef Newgarden won de Indy 500 en scoorde op de ovals een hattrick maar liet het op de gewone- en stratencircuits toch te vaak liggen. Persoonlijke omstandigheden beïnvloedde het wedstrijdseizoen van Will Power wiens echtgenote aan het eind van 2022 door een ernstige ziekte op het randje van de dood balanceerde. Zij is inmiddels volledig hersteld maar het trok een behoorlijke wissel op Will’s resultaten en persoonlijke leven.


Sebring, FL - during the 2024 Test at Sebring International Raceway in Sebring, Florida. (Photo by Joe Skibinski | IMS Photo)
Marcus Ericsson is geen paydriver meer. Kan hij de opgaande lijn in zijn carriere bij Andretti Global nog verder voortzetten?

Andretti Global Dallara Honda
Waarschijnlijk haalt men bij Andretti Global opgelucht adem nu Romain Grosjean vertrokken is. De Franse Zwitser was gewoon niet stabiel genoeg, verspeelde overwinningen, reed teveel schades en negeerde de teamstrategie. Op zijn dag bloedsnel maar weet het gewoon niet om te zetten. Grosjean vertrok naar Juncos Hollinger Racing. Van Colton Herta hadden we aanvankelijk de indruk dat hij “F1 Stuff” was. Qua snelheid erg snel maar vond helaas in oud teamgenoot Romain Grosjean zijn leermeester in het feit hoe dat je races moet verliezen. Partners van Andretti Global wilden destijds met Herta richting F1 maar hiervoor lijkt het doek na de resultaten van de laatste 1,5 jaar wel gevallen te zijn. Kyle Kirkwood lijkt ons naast Marcus Ericsson een stabiele factor in het team. Als paydriver heeft de Zweed Marc Ericsson zich meer dan bewezen en wordt nu door Andretti Global betaald om de kar te trekken. Van Ericsson verwachten wij dit jaar stabiele resultaten. Marco Andretti voelt zich liever thuis in sportscars maar staat traditioneel voor de Indy 500 ingeschreven.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet