Racing Shows: InterClassics Maastricht 2024 in teken van Ford en Ferrari
Net na het vuurwerk en de oliebollen gaat het beursseizoen traditioneel van start met de InterClassics-beurs in Maastricht. Zoals altijd toog AUTOSPORT.NL er twee man sterk heen om op zoek te gaan naar de raceauto’s op de beursvloer. Veel daarvan stonden op de centrale tentoonstelling ‘Ford Performance’, want daarnaast was het aanbod dit jaar nogal mager. Onder de auto’s met kenteken viel de grote hoeveelheid Ferrari’s op.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Willem J. Staat, Mattijs Diepraam, Gerlach Delissen
Al bij de ingang staan de eerste Fordjes op ons te wachten. Het is bij een wereldmerk met zó veel geschiedenis altijd moeilijk kiezen welk type je kiest als visitekaartje. Iets uitdagends zoals de Mustang of de GT40? Of juist iets gewoons als de Cortina of de Focus? We kunnen de keuze voor de Escort en de Fiesta wel billijken, want dat zijn immers de grootste succesverhalen van het legendarische merk – op de F-150 na, maar daar hebben we in Europa niet zo veel mee. De Mexico-wandposter konden we overigens ook enorm waarderen.
Ze draaide ontzettend leuke plaatjes, maar of ze ook daadwerkelijk verzoekjes kreeg?
De binnenkomer: deze Lotus Eleven bij Marreyt.
Bij het voorwiel een motto waar we blij van worden.
Snel door naar de Ford-tentoonstelling…
… waar de iconische modellen over elkaar heen buitelen.
Twee grote aandachttrekkers waren het vet uitgeslagen Capri-ijzer uit de jaren zeventig, met vooraan de Zakspeed Capri Turbo in over-the-top-Groep 5-spec en daarachter de RS3100.
Het woord ‘taartschep’ lijkt te zijn uitgevonden na de lancering van de creatie van Erich Zakowski.