Retro: Nationales Automuseum - The Loh Collection: unieke autocollectie, de omweg waard
Mercedes uit het Class-One-tijdperk van de DTM en een SLS AMG
Wie een beetje naar boven kijkt, ziet tegen de achterwand een soort van letterbak op levensgroot formaat, waarin een stuk of dertig auto’s staan opgesteld. Ook hier interessante raceauto’s zoals de Hendrick-Chevrolet in DuPont-kleuren, waarmee Jeff Gordon vele NASCAR-successen behaalde, meerdere Mercedes-AMG’s uit de 24 Uur van Spa in de jaren zeventig en tachtig, Mercedes SLR McLaren Trophy uit de speciale merkencup die er destijds voor deze auto bestond, GT3-auto’s als SLS AMG en Aston Martin, maar ook een IROC-auto van Dale Earnhardt, een Mercedes ‘Heckflosse’, een Opel Manta 400 en een Lancia Delta Integrale als rallyauto’s… Ook hier weer ontdek je telkens iets nieuws.
NASCAR- en IROC-auto's, Fords Sierra en Capri van het Grab-team en Mercedessen uit de 24 Uur van Spa-Francorchamps
Een van de meest recente auto’s is een Abt-Audi-Formule E-auto, terwijl ook de Formule 1 niet ontbreekt. De Ferrari F1-2000 van Michael Schumacher staat er, de eerste auto waarmee de Duitser voor de Italiaanse renstal de wereldtitel binnenhaalde, maar ook een Ferrari Formule 1 van Niki Lauda uit 1975, de Tyrrell van Stefan Bellof (die uit het nabijgelegen Gießen stamde) uit 1984 en de McLarens in Marlboro- en West-kleuren van respectievelijk Ayrton Senna en Mika Häkkinen. Ook een Ferrari 1512 Formule 1-auto uit 1964 ontbreekt niet, evenmin als de OM-transporter uit 1966, die dienst deed voor de Scuderia.
Peugeot 404 Break van de 'servizio corse' van Ferrari
Prachtig is ook een Peugeot 404 Break die door de Ferrari Servizio Corse werd ingezet, met het bodywork van een Ferrari F1-auto van Niki Lauda op het dak. Dit ensemble is ook verwerkt tot een speciale Spark-modelauto in 1:43, een van de diverse miniaturen in gelimiteerde oplage die exclusief in de prachtige shop van het museum verkrijgbaar zijn.
Formule 1-auto's, zoals de eerste Ferrari waarmee Michael Schumacher in 2000 de wereldtitel won. Voor de goede orde: de auto's zijn in hun originele staat, dus met authentieke sponsoropschriften en -logo's tentoongesteld, maar vanwege de strenge Nederlandse wetgeving (en de rigide handhaving daarvan door een overijverige ambtenaar) hebben we de foto enigszins moeten aanpassen.