Niels Bouwhuis pakt op Spa met nipte voorsprong de winst in tweede race Supercar Challenge
Onder natte omstandigheden heeft Niels Bouwhuis met zijn BMW Z4 GT3 de overwinning behaald in de zondag race van de Supercar Challenge powered by Pirelli tijdens het Racing Festival op Spa-Francorchamps. In een spannende wedstrijd was Bouwhuis het Engelse duo Balfe/Keen net te snel af met op de finishlijn een minimale voorsprong van 0,2 seconden. In de GT-divisie ging de overwinning naar Aaron Scott en Craig Wilkens, die in de slotfase in fel gevecht waren met Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere. In de GTB-divisie ging de overwinning naar Lamborghini-coureur Simon Atkinson, in de Supersport-divisie won Werner van Herck en in de Sport-divisie ging de overwinning naar Wesley en Maurits Caransa. Bij de Superslights waren Henk Haane en Chris Kools de winnaars.
Tekst en foto's: PR
Robert de Graaff had en goede start van de race en kon in La Source de koppositie overpakken van Ferrari-coureur Shaun Balfe. Achter De Graaff sloot Kelvin Snoeks meteen aan, die in de daaropvolgende bochten meteen de eerste plaats van De Graaff af kon pakken. Achter De Graaff had ook Bob Herber een goede start, want de Ferrari-coureur meldde zich al snel aan de staart van de Viper-coureur.
Herber zette daarna De Graaff meteen onder druk, waardoor koploper Snoeks al meteen een gat kon slaan richting zijn achtervolgers. Achter Herber lag Shaun Balfe na de eerste ronde op positie vier, Niels Bouwhuis op plaats vijf en Barry Maessen op positie zes.
Herber slaagde er daarna echter niet in om De Graaff te verschalken. De Viper-coureur liet snelle rondetijden noteren waardoor ook koploper Snoeks niet veel verder uit kon lopen. Daarna werd het voor de koplopers zaak om goed door de achterliggers te komen. Kelvin Snoeks en Robert de Graaff gingen dit goed af, daarachter was de achter Bob Herber liggende Shaun Balfe druk met zijn lichten seinend door de achterblijvers aan het rijden om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Koploper Kelvin Snoeks wachtte lang met zijn pitstop en kwam uiteindelijk zelfs te laat binnen. Snoeks zou hiervoor een tijdstraf krijgen, maar zover kwam het voor Snoeks echter niet. De Volvo-coureur moest na de pitstop namelijk zijn auto met technische problemen naast de baan parkeren en zag daarmee een goede klassering aan zijn neus voorbijgaan.
Ondertussen was Niels Bouwhuis door de resultaatseconden bij zijn naaste concurrenten op de eerste plaats komen te liggen, daarachter gevolgd door Bob Herber, Ook het team van Herber had echter een te late pitstop gemaakt, waardoor ook hij na afloop en tijdstraf zou krijgen. Roger Grouwels lag na de pitstops op de derde positie, voor Volvo-coureur Henry Zumbrink en Ferrari-rijder Phil Keen.
Ook de koploper in de wedstrijd kwam niet ongeschonden uit de pitstops. Niels Bouwhuis bleek namelijk aardig wat seconden tekort stil te hebben gestaan en kreeg daarvoor een stop and go penalty. De leiding in de wedstrijd kwam hiermee in handen van Bob Herber, die na afloop nog wel een tijdstraf van 20 seconden zou krijgen. Achter Herber en Lanting was Phil Keen snel onderweg. De Ferrari-coureur haalde al snel Henry Zumbrink en Roger Grouwels in en zette daarna koers naar de koplopers.
Niels Bouwhuis was ondanks zijn stop and go penalty niet kansloos meer voor de zege. De BMW-coureur kwam namelijk op de tweede positie terug de baan op, tussen Bob Herber en Phil Keen in. Omdat Herber na afloop een tijdstraf zou krijgen lag Bouwhuis zelfs virtueel nog steeds aan de leiding. Bouwhuis moest in de laatste ronden alle zeilen bijzetten om zijn virtuele eerste positie te behouden. Phil Keen was namelijk razendsnel en liep het gat naar Bouwhuis snel dicht. De marge van Bouwhuis was echter net genoeg om de leiding te behouden, met een voorsprong van 0,2 seconden pakte de BMW Z4-coureur de overwinning voor het Engelse duo Balfe/Keen. Bob Herber eindigde na zijn tijdstraf op de derde positie.
"Het was zeer spannend, op de finish was onze achterstand maar 0,2 seconden", vertelde Shaun Balfe, die in de Ferrari 458 GT3 de eerste stint voor zijn rekening had genomen. "Ik baal achteraf dat ik in mijn stint niet harder heb gereden, dan hadden we misschien vandaag kunnen winnen. Maar het was een hele mooie wedstrijd en ook dit is een mooi resultaat."
Niels Bouwhuis was blij dat hij ondanks zijn stop and go nog de overwinning had behaald. "Ja we hebben denk ik een fout gemaakt met de pitstoptijd. Op mijn stuur stond 1 minuut 10 geschreven en ik dacht dat dat mijn totale tijd was van de eerste lus tot de tweede lus. Dat bleek achteraf echter de tijd te zijn die ik stil moest staan, dus ik heb daardoor tekort stilgestaan", aldus Niels Bouwhuis, die in de laatste ronden Phil Keen nog in zijn spiegels zag opdoemen. "Die Ferrari reed in de laatste ronden zó hard, dat was niet normaal. Maar ik ben blij dat ik hem net achter me heb kunnen houden!"