Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Round 1 eindigt onbeslist

kop

Europese toptijden voor Thomas Nataas en Timo Habermann, een eerste kwalificatiepositie voor Marc Meihuizen in Pro Modified en een dik persoonlijk record voor Martijn de Haas in de Super Twin klasse. Helaas waren deze rijders uiteindelijk toch niet de hoofdrolspelers bij de eerste ronde van het FIA en FIM Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod. Zeker niet voor het eerst en ongetwijfeld ook niet voor het laatst waren dat de weergoden en viel niet alleen een deel van de kwalificaties, maar zelfs de volledige eliminatiedag letterlijk in het water.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Het zag er allemaal zo mooi uit, de start van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Over het algemeen behoorlijke velden, zeker in de Top Fuel klasse veel nieuw materiaal en meerdere rijders die in de strijd om de titel tot het uiterste wilden gaan. Om te zien wie dit jaar de echte favorieten zijn, zal echter nog een paar weken moeten worden gewacht.

hagel
Hagel, regen en onweer op donderdag

Het traditionele Engelse weer gooide roet in het eten en daar kon zelfs de naamsverandering van Main (of Rain?) Event naar Round 1 niets aan veranderen. De testdag op donderdag ging ten onder in zelden vertoonde hagel-, regen- en onweersbuien, de voor de Sportsman klassen ingeruimde vrijdag moest na twee kwalificatieruns voortijdig worden afgebroken door regen en datzelfde ging op voor zaterdag, waardoor alleen de Top Methanol klassen (en een paar Pro Mods) in actie kwamen. Alleen de zondag deed zijn naam met stralend weer alle eer aan waardoor er twaalf uur lang nagenoeg onafgebroken actie was en de Pro-klassen zelfs drie kwalificatiesessies konden afwerken.

baan
Water in de lucht en op de baan

Bank holiday maandag, de dag van de eliminaties, was het echter weer volledig mis en regende het bijna onafgebroken waardoor er alleen maar veegwagens op de baan te bewonderen waren. Een echte maatstaf waren de kwalificaties dan ook niet, maar duidelijk werd wel dat er weer flinke stappen gezet zijn en er dit jaar records gaan sneuvelen.

tf andrews
Chris Andrews naast zijn auto, in de cockpit Jari Halinen

Eerste 'afvaller'
Nog voor Round 1 van start was gegaan, kon in de Top Fuel klasse de eerste afvaller al worden genoteerd. En 'afvaller' kon in dit geval wel heel letterlijk worden genomen. Chris Andrews viel namelijk bij het opbouwen van het teamonderkomen in de pits van het dak van de trailer. Gezien de hoogte mocht de Engelse rijder met een 'arm uit de kom' niet klagen, al was het wel op een zodanige manier gebeurd dat herstel wel eens twee maanden kan vergen. Omdat het team de Lucas-kleuren in eigen land toch in actie wilde zien, werd uit Finland Jari Halinen ingevlogen, de betrouwbare Rune Fjeld Motorsport-rijder die eigenlijk net aan een sabbatical was begonnen. Andrews hoopt er in Finland alweer bij te zijn, maar gezien de g-krachten die een Top Fuel-rijder te verwerken krijgt, zal Halinen waarschijnlijk ook begin juli in eigen land als stand-in moeten optreden.

tf nataas 01
Thomas Nataas vliegt

Thomas Nataas meteen snel
De kwalificatie van de Top Fuel klasse zette meteen de toon voor dit jaar. Met zijn nieuwe auto en zonder er een meter mee getest te hebben, was Thomas Nataas in zijn eerste run op weg naar een uitstekende tijd, toen de aandrijfas het begaf. De regerend kampioen deed het in de tweede run nog eens dunnetjes over waarbij de Andersen Racing-piloot de klokken liet stilstaan bij 3,910 seconden en 309,23 mph (497 km/u). Daarmee dook de Noor meteen al een flink stuk onder zijn eigen Europees record van 3,965 seconden, waarbij de snelheid drie mijl boven zijn Europese topscore lag. Om een record officieel te erkennen moet een rijder echter in hetzelfde evenement nog een run binnen 1% van die tijd (en of snelheid) hebben gereden en dat kwam er door de regen niet meer van. Dat het record dit jaar gaat sneuvelen is echter wel zeker. Met zijn 3,91 seconden pakte Nataas uiteraard de eerste kwalificatiepositie en opnieuw bewezen tuners Per en Karsten Andersen weinig tijd nodig te hebben om een Top Fueler goed afgesteld te krijgen.

tf makela
Anita Mäkelä in nieuwe kleuren

Datzelfde kon gezegd worden van Anita Mäkelä, de Finse die net als Nataas ook over een nieuwe auto beschikt. In haar tweede run snelde de runner-up van vorig jaar met de door Sami Lehtimäki en de Amerikaan Dom Lagana getunede auto naar 4,01 seconden, goed voor de tweede plaats op de kwalificatielijst. Gezien het feit dat de auto nog nauwelijks meters gemaakt heeft, liggen ook hier snellere tijden in het verschiet.

tf neergaard
Stig Neergaard

Met Stig Neergaard ook op plaats drie een nieuwe auto. De Deen klokte een 4,07 seconden en bleef daarmee in het spoor van de leiders.

tf erbacher
Urs Erbacher

Voormalig kampioen Urs Erbacher had ongetwijfeld op meer gehoopt dan een vierde plaats (4,12 seconden), terwijl Duncan Micallef zijn eerste volledige Top Fuel-seizoen begon met een vijfde plaats (4,16 seconden).

tf tethys
Sterk debuut voor Tethys

In de derde Rune Fjeld Motorsport-auto maakte Tethys zijn Top Fuel-debuut en de Engelsman deed dat met een tijd van 4,17 seconden uitstekend.

tf stutz
Noah Stutz

Wel opgewekt, maar minder blij was Noah Stutz in de tweede Erbacher Racing-auto. De pas 19-jarige Zwitser zag in allebei de runs een motor sneuvelen en bleef steken op 4,33 seconden. Lange tijd leek Halinen in de Lucas Oil-dragster zich met een achtste plaats te verzekeren van deelname aan de eliminaties, maar in de laatste kwalificatierun rolde Micke Kågered, ondanks een flinke motorexplosie, in 4,70 seconden over de finish en duwde daarmee de Fin naar de ondankbare negende positie. Zoals gezegd bleven de motoren door de regen op de eliminatie-dag stil.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet