Formule 1: Button pakt knotsgekke zege in de laatste ronde

Jenson Button heeft een ongelofelijke Grand Prix van Canada geboekt. De race lag maar liefst twee uur stil vanwege de erbarmelijke weersomstandigheden en daarna stond de race op de opdrogende baan bol van de spanning. Net zo gek als de Grand Prix was, was Jenson Buttons race. Hij moest zes keer de pits in, reed halverwege de race nog allerlaatste en pakt in de allerlaatste ronde de overwinning van Sebastian Vettel af. Mark Webber vocht ook voor zijn leven en greep de laatste podiumplaats ten koste van Michael Schumacher.
Tekst: Daan Jeuken. Foto: Peter van Egmond
Natte start achter de safetycar
Het is nat in Montreal. Dat belooft een spectaculaire race te worden, maar dat geldt niet voor de start. Die is namelijk achter de safetycar, dus de eerste paar ronden zullen weinig spektakel bevatten. Overigens regent het niet echt, maar er wordt wel regen verwacht binnen een kwartier. Het is niet te hopen dat de safetycar zo lang op de baan blijft.
Na vier ronden achter de safetycar gaat de race echt van start. Vettel denkt slim te zijn, maar Alonso is bijzonder goed wakker. De Spanjaard probeert het in bocht 1 buitenom, maar faalt. Daarachter probeert Hamilton het binnendoor bij Webber, maar de twee raken elkaar. De Australiër gaat dwars en valt helemaal terug naar p14. Hamilton sluit aan als zesde achter Rosberg en Schumacher, maar voor Button. Hamilton probeert het buitenom in de chicane bij Schumacher, maar die duwt hem op het gras. Daar heeft de Brit zo weinig grip dat hij een plaats verliest aan Button.
McLarens in elkaars wielen
Lewis Hamilton is niet blij achter Jenson Button en wil er snel voorbij. Hij komt veel sneller door de laatste chicane dan Button, die hem niet verwacht en de racelijn richting de pitmuur neemt. Daar zit Hamilton echter net met een voorwieltje tussen en dus klapt hij in de muur. Hamiltons wielophanging begeeft het en hij moet de auto parkeren, Button moet naar de pits en haalt intermediates. Dat is een rare keuze, want de regen lijkt weer op komst. Wat nog vervelender is voor Button is dat hij de maximum safetycarsnelheid overschrijdt; dat kost hem een drivethroughpenalty.
Het aanwijzen van de schuldige van het McLaren-ongeluk zal moeilijk zijn; Hamilton zal zeggen dat Button hem had moeten zien aankomen, Button zal zeggen dat dat niet het geval was. Het incident zal na de race in ieder geval nog worden geëvalueerd.
Herstart
De herstart verloopt zonder problemen. Alonso en Massa volgen achter Vettel, daarachter jaagt Schumacher op Rosberg, maar hij vindt geen ruimte. Intussen zitten Kobayashi, Heidfeld, Petrov en Webber op het vinkentouw.
Button vanaf p14
Button heeft zijn drivethroughpenalty ingelost en rijdt nu op p14. Hij rijdt als enige op intermediates en het is duidelijk te zien dat hij daar goed mee uit de voeten kan. Button haalt iedereen fluitend in en wint vier seconden per ronde. De andere teams zullen deze ontwikkeling met grote interesse in de gaten houden. Zij hebben echter de luxe om de aanstaande bui af te wachten. Bij Ferrari lijken ze de aansluiting met Button wel te verliezen, dus misschien dat zij wat willen riskeren.
Alonso stopt
Fernando Alonso besluit inderdaad om een gok te wagen en Buttons voorbeeld te volgen. Alonso haalt intermediates en wordt meteen gevolgd door Nico Rosberg en een ronde later door Schumacher. Alonso komt vanaf p2 weer als zevende de baan op; achter Webber en Heidfeld, voor Petrov en Button. Rosberg rijdt tiende, Schumacher elfde.
Safetycar voor zware regen
Net nu de intermediatesmannen hun tijd aan het goed maken zijn komt de regen weer met bakken uit de hemel. De bui is zo hevig dat de safetycar weer de baan op komt, Alonso, Button en Rosberg moeten meteen weer terug naar full wets. Ook Sebastian Vettel maakt zijn pitstop, hij gaat natuurlijk weer verder op regenbanden.
Race stilgelegd
Achter de safetycar blijkt dat Vettel nog steeds op kop rijdt, voor Kobayashi, Massa, Heidfeld, Petrov, Di Resta, Webber, Alonso, De la Rosa, Button, Rosberg en Schumacher. Deze situatie zal echter nog wel even voortduren, want onder meer Vettel en Button klagen over de onmogelijke situatie op de baan. Het is zo nat dat racen geen optie is en het dreigt voorlopig ook nog even niet stoppen met regenen. Dat heeft geen zin en dus wordt de rode vlag uitgegooid. Net als in Monaco begint het hele startfiasco nu opnieuw; de mannen met karren komen massaal uit de pits gewandeld en de auto stellen zich opnieuw op op het rechte stuk. Een voordeel voor mannen als Kobayashi, Heidfeld, Petrov en Di Resta is dat zij hun posities wonnen door niet te stoppen en nu op de startgrid toch nieuwe banden mogen nemen.