Dragracing: Titelstrijd beslist; fraai succes David Vegter bij Finals
Het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing 2012 heeft met de European Finals een perfecte afsluiting gekregen. Zon, zomerse temperaturen, snelle tijden en kampioenen die hun titels op basis van hun prestaties gedurende het seizoen ook verdienden. Malta gaf de afsluitende wedstrijd extra kleur door hun eerste FIA-kampioen, Manty Bugeja met Zuid-Europees temperament te vieren, waarbij Chris Polidano met een tweede plaats in de wedstrijd en titelstrijd het feest voor ‘The Island of Sunshine’ helemaal compleet maakte. Bijzonder fraai Nederlands succes was er in de vorm van David Vegter, die na een tweede plaats in de kwalificaties met onder andere een overwinning op titelkandidaat Bruno Bader de finale van de klasse Pro Modified wist te bereiken.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Eindelijk zat het op Santa Pod tijdens de European Finals, de zesde en laatste wedstrijd van het FIA en UEM Europees Kampioenschap, een keer mee. De mannen van Malta hadden hun eigen fraaie weer meegenomen, waardoor onder zomerse omstandigheden en daarmee volgepakte tribunes, alle kwalificaties en eliminaties volgens schema konden worden afgewerkt. Ondanks de inmiddels bekende oneffenheden in de baan, waar met name Top Methanol Funny Cars last van hebben, hield de Engelse strip zich goed en werden er in alle klassen zeer snelle tijden op de klokken gezet.
Thomas Nataas
Thomas Nataas naar pole
In de Top Fuel klasse ging de strijd om de titel nog tussen de Finnen Risto Poutiainen en Jari Halinen. Stoorzender in dit geheel kon Thomas Nataas worden, die de voor het eerst dit seizoen in actie komende zeer snelle Andersen Racing dragster bestuurde. Het team maakte zijn reputatie waar door op zaterdag in de derde kwalificatierun met 4,018 seconden en 301,95mph (over 1000 voet, 304 meter) de snelste tijd van het seizoen te laten optekenen, uiteraard goed voor de eerste kwalificatiepositie. Tot dat moment was die plaats met 4,025 seconden in handen van Anita Mäkelä. De Finse had eenmalig assistentie van crewchief Donnie Bender en dat leverde voor de publiekslieveling snelle en constantere tijden op.
Anita Mäkelä
De jonge Fin Antti Horto bleef met een nieuw persoonlijk record van 4,08 seconden ook nog onder de 4,1 en eiste kwalificatieplek drie voor zich op, gevolgd door titelfavoriet Risto Poutiainen. (4,12 seconden). Jari Halinen bleef achter Chris Andrews steken op plaats zes.
Stig Neergaard zorgde drie keer voor vuurwerk (foto Grietje Meyer)
Opvallen in negatieve zin deed Stig Neergaard door op zaterdag in beide runs met twee motorexplosies lange oliesporen op de baan achter te laten. In de eerste eliminatieronde deed de Deen dit kunststukje in zijn run tegen Mäkelä nog een keer over en zorgde daarmee opnieuw voor oponthoud en veel werk voor de baancrew.
De beslissing, Antti Horto (voorgrond) klopt Jari Halinen
Droom in vervulling
Met een overwinning in de kwartfinale (in 4,05 seconden) op Andrews hield Poutiainen zichzelf in de titelrace. Even later viel de beslissing toen Halinen in zijn run tegen landgenoot Horto met 4,10 tegen 4,15 seconden werd geklopt. Daarmee was de titel voor Poutiainen binnen, zijn eerste na in de afgelopen drie jaren als runner-up te zijn geëindigd. Voor de Fin die begin jaren ‘90 al in de Top Fuel klasse actief was, zich daarna op zijn (succesvolle) zakelijke carrière stortte en vier jaar geleden zijn rentree maakte, gaat met het behalen van de titel een lang gekoesterde droom in vervulling.
Risto Poutiainen
In de halve finale leverde dit de interessante confrontatie op tussen kampioen Poutiainen en Nataas in de op papier snellere Andersen Racing-combinatie. Met 4,136 tegen 4,15 seconden was Nataas inderdaad sneller, maar omdat Poutiainen 0,066 seconde eerder reageerde op het verspringen van de lichten, was de Fin toch 0,052 seconde eerder bij de finish en plaatste zich voor de finale.
Risto Poutiainen (voorgrond) heeft bij de start een beslissende voorsprong op Thomas Nataas genomen
In de andere halve finale deed Mäkelä het met 4,03 seconden opnieuw uitstekend en bleef Horto voor. Helaas werd de ‘all Finnish final’ tussen Mäkelä en ‘angstgegner’ Poutiainen een anticlimax, want nog voor de start zette teambaas Rune Fjeld de auto van Poutiainen wegens een technisch probleem stil. Mäkelä probeerde de winst nog in een mooie run naar zich toe te trekken, maar toen de achterbanden grip verloren liet de Finse de run lopen.
Anita Mäkelä viert haar overwinning
Ondanks dat het natuurlijk niet de afsluiting was waarop ze gehoopt had, kon de Finse haar geluk niet op. Na vele jaren met allerlei problemen was de ban eindelijk gebroken en de winst binnen. Achter Poutiainen en Halinen eindigde Mäkelä als derde in het FIA Europees Top Fuel Kampioenschap en met Horto op vier en Janne Ahonen op vijf komt de volledige topvijf dit jaar uit het land van de duizend meren.
Waar kennen we dit gebaar ook alweer van. Risto Poutiainen en Anita Mäkelä