Dutch GT4: Ekris Motorsport klasse apart op de Nürburgring (lang)
Bandenwissel

De deelnemers uit het HTC Dutch GT4 combineerden hun pitstop met een bandenwissel; de regenbanden werden vervangen door slicks. Na de stops lag Van der Ende nog altijd op kop, voor Frankenhout en Bastiaans. Henry Zumbrink was teruggevallen. “Mijn pitstop duurde te lang”, vertelde hij.

Slicks bleken niet de juiste keuze
De drie nationale koplopers zagen kans om zich naar de eerste drie plaatsen algemeen te vechten. Achter Ollie Hancock (Lotus Evora GT4) en Matt Nicoll-Jones (Ginetta G50) stelden Donald Molenaar en Ardi van der Hoek fraai de vierde plaats in het HTC Dutch GT4 veilig met hun Chevrolet Camaro.

Henry Zumbrink kwam nog als vijfde over de finish, voor de BMW M3’s van Simon Knap en Melvin de Groot.

Kicken
“Dit was gewoon kicken”, keek Ricardo op zijn race terug. “Aanvankelijk twijfelde ik nog even of ik op slicks zou starten. Maar ik durfde het niet omdat ik op de eerste rij stond.” Als iemand Ricardo een klein tikje had gegeven en hij was voor het aanstormende veld gespind, dan was de chaos niet te overzien geweest.

Uiteindelijk bleek de keuze om op regenbanden te starten en tijdens de pitstop voor slicks te opteren de beste keuze.
Blij
Phil Bastiaans was blij met zijn derde plaats. Komend vanaf de zesde startplek in het nationale veld (elfde algemeen), wist hij zich netjes naar voren te rijden. “Tijdens de tijdtraining zat alles tegen”, blikte hij terug. “Tijdens de ronde die mijn snelste ronde had moeten zijn, werd ik twee keer opgehouden. Daarna lukte het niet meer om een snelle tijd te zetten.”
Zijn race verliep een stuk beter. “Voor mijn gevoel was dit een goede race. Mijn auto heeft wel flink wat schade opgelopen aan de voorzijde en de voorruit. Dat werd veroorzaakt door een onderdeel dat een andere auto vlak na de start verloor.”

Bijna niet te zien, maar de voorgrill hangt naar buiten en dat helpt natuurlijk niet
Osteopaat
Phil was ook om een andere reden blij. “Ik had in de eerste helft van het huidige seizoen moeite om geconcentreerd te blijven. Op Circuit Park Zandvoort was ik vijf tot zes ronden heel snel, daarna werd het wat minder.

Ik was achter het stuur met andere dingen bezig in m’n gedachten. Tijdens de 24 uren van Spa-Francorchamps heb ik een osteopaat ontmoet. Dat heeft positieve gevolgen voor mij gehad. Ik heb nu de hele race geconcentreerd gereden.”