Dutch GT4: Ekris Motorsport klasse apart op de Nürburgring (lang)
Wel of geen rijderswissel
Het HTC Dutch GT4 en de GT4 European Cup reden twee races van 40 minuten elk. Elke race werd onderbroken door een verplichte pitstop. De teams met twee rijders op één auto mochten zelf kiezen: in de beide races van rijder wisselen of elke rijder een complete race lieten rijden. Slechts de bestuurders van de beide Camaro’s en de equipes Rob Kamphues – Peter Stox, Richard Verburg – Frank Wilschut en Mathijs Bakker- Mark Kroes kozen voor een rijderswissel.

Ook Peter Stox en Rob Kamphues besloten elk een halve race te rijden
Succesballast

De Corvette C6 van Danny van Dongen en Henry Zumbrink zeulde op de Nürburgring de meeste kilo’s succesballast mee. De Corvette reed met 60 kilo lood, 20 meer dan klassementsaanvoerder Duncan Huisman en zijn teamgenoot Ricardo van der Ende. De Porsche 997 GT4 van Christiaan Frankenhout en Ferdinand Kool kreeg 30 kilo toebedeeld, evenveel als de Corvette C6 van Peter van der Kolk. Peter reed dit weekend alleen omdat Jeroen Bleekemolen uitkwam in de American Le Mans Series.
Simon Knap reed met 20 kilo lood in zijn BMW M3 GT4.
Update voor de BMW’s
De BMW’s kregen voorafgaande aan de ronde op de Nürburgring een technische update. Ze kregen een nieuwe voorsplitter, een grote achtervleugel en 300 toeren extra. Het zal geen verrassing zijn dat de teams die met de andere merken racen, geen voorstander waren van de aanpassingen aan de M3.

Een flinke vleugel achter, een nieuwe voorsplitter en 300 extra toeren moesten de BMW's naar voren helpen
Een argument dat daarbij naar voren werd gebracht, is dat juist een BMW-coureur op dat moment de leiding in de tussenstand in handen had. In Porsche-kringen ontwaarden we rijders met het Calimero-syndroom: wij zijn klein en dat is niet eerlijk. Het argument: de BMW M3 GT4 komt uit de koker van het ‘grote’ BMW Motorsport, de Porsche 997 GT4 is een initiatief vanuit relatief bescheiden Nederlandse kringen.
De Corvettes werden voorafgaande aan de races op de ‘Ring’ enigszins aangepakt. Dankzij een andere ‘mapping’ van het motormanagement hadden de ‘Vettes’ minder koppel.
Michelin was klaar met de ontwikkeling van de nieuwe slicks voor de BMW’s. De bandenfabrikant had voorafgaande aan het raceweekend getest in samenwerking met BMW Motorsport. We mogen er van uitgaan dat de problemen nu wel zijn opgelost. Of dat ook echt zo is, leren we hoogstwaarschijnlijk tijdens de Wijzonol Trophy. Nu maar hopen op een zonnetje.