Dutch GT4: Banden blijven HTC Dutch GT4 beheersen (lang)

Porsches voorin
In de beide kwalificatietrainingen waren de Porsches het snelst. In de eerste sessie was het regerend kampioen Christiaan Frankenhout die de pole voor de eerste race opeiste, de tweede training eindigde in het voordeel van klassementsaanvoerder Phil Bastiaans.
Het was goed om te zien dat in de beide trainingen vier verschillende modellen (Aston Martin GT4, Porsche 997 GT4, Corvette C6 en BMW M3 GT4) in de top vier te vinden waren.
Phil Bastiaans reed de allersnelste tijd, hij stelde daarmee ook de pole voor de hoofdrace op zondag veilig.
De trainingsuitslagen zagen er als volgt uit:
Eerste kwalificatietraining:
1. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, 1:47.883
2. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 0.348
3. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 0.485
4. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 0.770
5. Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 0.919
6. Sebastiaan Bleekemolen , BMW M3 GT4, op 0.990
7. Marc Koster, Porsche 997 GT4, op 1.754
8. Quint Engel, Ginetta G50, op 1.959
9. Peter van der Kolk, Corvette C6, op 2.066
10. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 2.427
Tweede kwalificatietraining:
1. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, 1:47.661
2. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 0.310
3. Danny van Dongen, Corvette C6, op 0.413
4. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 0.884
5. Ardi van der Hoek, Corvette C6, op 0.904
6. Bertus Sanders, Porsche 997 GT4, op 1.075
7. Ferdinand Kool, Porsche 997 GT4, op 1.207
8. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 1.275
9. Sebastiaan Bleekemolen , BMW M3 GT4, op 1.542
10. Jeroen van den Heuvel, Corvette C6, op 2.596

Grote stappen gezet
De klapper van Mathijs Harkema tijdens de Pinksterraces was dusdanig hard, dat de motor van de Porsche 997 GT4 van het Team Bilderberg Porsche Eindhoven beschadigd raakte. “We hadden geregeld dat we onze nieuwe motor op woensdagavond mochten inrijden”, vertelde Phil. “De auto ging niet tijdens het inrijden. Het leek wel alsof de handrem was aangetrokken, de set-up was niet voor elkaar.” Op donderdag kreeg het team de auto weer op orde, zoals tijdens de kwalificatietraining op vrijdag bleek.

Phil verbeterde op donderdag niet alleen de auto, maar ook zichzelf. “Ik heb mezelf op vier punten verbeterd. Ik heb daar nu minder overstuur, dus dat is beter voor de banden.” Phil heeft hiermee het ‘geheim’ van kampioen Christiaan Frankenhout ontrafeld, vond hij. “Ik heb geleerd wat vorig seizoen het verschil was tussen Chris en mij.”