Dutch GT4: Banden blijven HTC Dutch GT4 beheersen (lang)

De BMW-coureurs kregen tijdens de Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort veertien banden in plaats van de reguliere tien exemplaren. Het resultaat: de equipe Duncan Huisman - Ricardo van der Ende (BMW M3 GT4) was een klasse apart in de hoofdrace. Na drie raceweekeinden die voor een flink deel in het teken stonden van banden, wordt het nu tijd dat de zaken voor eens en voor altijd worden opgelost.

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Chris Schotanus, Tim Böhme. Erik van der Schaaff en Gerrie Hoekstra
Wie het beste lobbyt en het meest van zich laat horen, komt het verst. Zo werkt het in Den Haag en zo werkt het in het HTC Dutch GT4.
Het is een feit dat er teams in het HTC Dutch GT4 zijn die meer met bandenproblemen kampen dan andere. De BMW-equipes worden in dit kader het meest genoemd.

“Maar ik heb ook bandenproblemen”, vindt bijvoorbeeld Jan Joris Verheul (Aston Martin GT4). Hij ziet een Calimero-effect. “Maar ik ben maar alleen en de BMW-teams zijn met z’n vieren.”
Voor de veiligheid van de deelnemers is het ultrabelangrijk dat er qua banden op zeker wordt gespeeld. Maar met de beslissing om de BMW-teams tijdens de Masters of Formula 3 veertien nieuwe slicks te verstrekken in plaats van de reguliere tien, draafde de organisatie achteraf gezien een beetje te ver door. Ekris Motorsport, Duncan Huisman en Ricardo van der Ende hebben optimaal van de beslissing geprofiteerd en reden de concurrentie in de derde race helemaal zoek. Waarom de derde race? Omdat dat het moment is waarop de diverse teams na twee kwalificaties en twee races de beste, of minst slechte, banden bij elkaar moeten zoeken.
De zege is het team en de rijders overigens gegund. Vergeet bijvoorbeeld niet dat Ricardo tijdens de Pinksterraces een overwinning misliep toen een band het in de slotfase begaf. En vergeet ook niet dat de andere BMW-teams niet of minder van het bandenvoordeel konden profiteren. Sebastiaan Bleekemolen reed een sterke race en kwam als vijfde over de finish, maar dat is nog geen podiumplaats.

Maar op deze manier kan het niet verder. Dat vindt Van der Ende zelf ook. “Er zal voor de volgende races iets aan het bandenverhaal gedaan moeten worden. Nu rijden verschillende auto’s op verschillende aantallen banden en dat maakt dat de competitie niet helemaal gelijk is voor iedereen.” En zo is het maar net.