DSMEC:De laatste rechte lijn !!!
Met de 10 Hours of Zolder valt komende zaterdag het doek definitief over de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009. Deze race over 10 uren is niet alleen de traditionele seizoensafsluiter, maar betekent meteen ook de laatste wedstrijd onder de noemer ‘Dunlop Sport Maxx Endurance Cup’ en verreden onder de vleugels van de VAS.
Vanaf 2010 steekt opnieuw de naam ‘Belcar’ de kop op en evolueert de huidige DSMEC naar een nationaal kampioenschap. Vanaf volgend seizoen spreken we van Belcar Endurance Championship. Een specifiek reglement is nog in de maak, maar veel zal er niet veranderen. De wagens uit de Belgian GT (FIA GT3 & FIA GT4) komen het kampioenschap vervoegen en de huidige bezetting op de startgrid zou, op GT1 en recente GT2’s na, ongemoeid worden gelaten. Verder blijven zowel het format als de endurance-filosofie behouden. In zijn kort bestaan van twee seizoenen kende de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup veel bijval bij teams en piloten. Het liberaal reglement en de gemoedelijke sfeer in de paddock en de pitlane lag mee aan de basis van dit meer dan geslaagd kampioenschap.
Tekst en Foto PR
Gaat de Nederlander Stephan Polderman zijn titel prolongeren?
Klasse 4
Na de voorlaatste race in Assen en de daaraan verbonden dubbele punten waren er zoals verwacht enkele belangrijke verschuivingen in de tussenstand van het kampioenschap. Vooral in de Klassen 3 en 4 kregen de leiders een behoorlijke dreun te verwerken en zodoende kwamen twee nieuwe koplopers uit de Nederlandse arena. Maar ook de 10 Hours of Zolder kent een dubbele puntentelling, die wordt verdeeld na vijf en tien uren wedstrijd. Voor de titelpretendenten wordt het eerste wedstrijdgedeelte van kapitaal belang. Nadat deeerste vijf uren voorbij zullen zijn moeten de telramen naar boven worden gehaald in de desbetreffende pitboxen. Eigenlijk is de 10 Hours of Zolder een geheel van twee aaneengeschakelde wedstrijden van telkens vijf uur. Met dit verschil dat de behaalde punten na vijf uren wedstrijd niet kunnen dienen als eventueel schrapresultaat. De goede strategen zullen terug komen boven drijven.
In Klasse 4 heeft de Nederlander Polderman een spectaculaire remonte gemaakt na een dipje tijdens de derde en vierde meeting. De Nederlander vocht terug, pakte de volle buit in Assen en staat momenteel riant aan de leiding met 31 punten voorsprong op het TRAXX-duo Van den Broeck/Voet. Deze kenden een zeer regelmatig seizoen en kunnen mathematisch gezien nog de titel ambiëren. Ze zijn geducht voor races van lange adem. Vorig seizoen wonnen Bart en Chris trouwens deze uitputtingslag en een seizoen eerder werden ze tweede. Maar ze voelen ook de hete adem van Xavier Stevens en de broers Van de Water in hun nek. Beiden staan ex aequo op de derde plaats met amper 5 punten achterstand op Van den Broeck/Voet. De Clio van Vermeeren/Aerts kreeg door elektrische problemen in Assen een uppercut van formaat en zakte naar een voorlopige vijfde stek. Mits een goede race is het verschil met de top 3 niet onoverbrugbaar. Meteen vijf wagens om in de gaten te houden. Scheidsrechters van dienst zijn er genoeg. Het EMG-trio Renmans/Cornelis/Van den Broeck behaalde in Assen de punten van de derde plaats, terwijl ook de tweede G&R-BMW M3 van Beyers/Geelen/Deckers en de Clio’s van Grouwels en Servranckx nog flink wat roet in het eten kunnen gooien. En zeker niet te vergeten zijn de twee BTCS-Clio’s van DVB Racing met ondermeer Legrand, Glorieux, Lescrauwaet, Stevens en Habets aan het roer en mogelijk ook de Honda Civic van Surinx Racing die tijdens de laatste meeting van de BTCS met een overwinning ging lopen in T2. Leider Polderman is in ieder geval gretig en wil zijn titel verlengen. Hij trok niemand minder dan WTCC-rijder en regenspecialist Jaap van Lagen aan terwijl ook Jens schippers opnieuw van de partij zal zijn. "We gaan deze wedstrijd opbouwen in twee delen”, aldus de restaurateur uit Sluis. “We starten voorzichtig en trachten de titel veilig te stellen na half koers. Als we dit tot een goed einde kunnen brengen leggen we er tijdens de resterende vijf uren flink de pees op. Ook het Team Championship is mogelijk nog binnen bereik. Regen of wisselende weers-omstandigheden kunnen een belangrijke bondgenoot worden.”
Vanaf 2010 steekt opnieuw de naam ‘Belcar’ de kop op en evolueert de huidige DSMEC naar een nationaal kampioenschap. Vanaf volgend seizoen spreken we van Belcar Endurance Championship. Een specifiek reglement is nog in de maak, maar veel zal er niet veranderen. De wagens uit de Belgian GT (FIA GT3 & FIA GT4) komen het kampioenschap vervoegen en de huidige bezetting op de startgrid zou, op GT1 en recente GT2’s na, ongemoeid worden gelaten. Verder blijven zowel het format als de endurance-filosofie behouden. In zijn kort bestaan van twee seizoenen kende de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup veel bijval bij teams en piloten. Het liberaal reglement en de gemoedelijke sfeer in de paddock en de pitlane lag mee aan de basis van dit meer dan geslaagd kampioenschap.
Tekst en Foto PR
Gaat de Nederlander Stephan Polderman zijn titel prolongeren?
Klasse 4
Na de voorlaatste race in Assen en de daaraan verbonden dubbele punten waren er zoals verwacht enkele belangrijke verschuivingen in de tussenstand van het kampioenschap. Vooral in de Klassen 3 en 4 kregen de leiders een behoorlijke dreun te verwerken en zodoende kwamen twee nieuwe koplopers uit de Nederlandse arena. Maar ook de 10 Hours of Zolder kent een dubbele puntentelling, die wordt verdeeld na vijf en tien uren wedstrijd. Voor de titelpretendenten wordt het eerste wedstrijdgedeelte van kapitaal belang. Nadat deeerste vijf uren voorbij zullen zijn moeten de telramen naar boven worden gehaald in de desbetreffende pitboxen. Eigenlijk is de 10 Hours of Zolder een geheel van twee aaneengeschakelde wedstrijden van telkens vijf uur. Met dit verschil dat de behaalde punten na vijf uren wedstrijd niet kunnen dienen als eventueel schrapresultaat. De goede strategen zullen terug komen boven drijven.
In Klasse 4 heeft de Nederlander Polderman een spectaculaire remonte gemaakt na een dipje tijdens de derde en vierde meeting. De Nederlander vocht terug, pakte de volle buit in Assen en staat momenteel riant aan de leiding met 31 punten voorsprong op het TRAXX-duo Van den Broeck/Voet. Deze kenden een zeer regelmatig seizoen en kunnen mathematisch gezien nog de titel ambiëren. Ze zijn geducht voor races van lange adem. Vorig seizoen wonnen Bart en Chris trouwens deze uitputtingslag en een seizoen eerder werden ze tweede. Maar ze voelen ook de hete adem van Xavier Stevens en de broers Van de Water in hun nek. Beiden staan ex aequo op de derde plaats met amper 5 punten achterstand op Van den Broeck/Voet. De Clio van Vermeeren/Aerts kreeg door elektrische problemen in Assen een uppercut van formaat en zakte naar een voorlopige vijfde stek. Mits een goede race is het verschil met de top 3 niet onoverbrugbaar. Meteen vijf wagens om in de gaten te houden. Scheidsrechters van dienst zijn er genoeg. Het EMG-trio Renmans/Cornelis/Van den Broeck behaalde in Assen de punten van de derde plaats, terwijl ook de tweede G&R-BMW M3 van Beyers/Geelen/Deckers en de Clio’s van Grouwels en Servranckx nog flink wat roet in het eten kunnen gooien. En zeker niet te vergeten zijn de twee BTCS-Clio’s van DVB Racing met ondermeer Legrand, Glorieux, Lescrauwaet, Stevens en Habets aan het roer en mogelijk ook de Honda Civic van Surinx Racing die tijdens de laatste meeting van de BTCS met een overwinning ging lopen in T2. Leider Polderman is in ieder geval gretig en wil zijn titel verlengen. Hij trok niemand minder dan WTCC-rijder en regenspecialist Jaap van Lagen aan terwijl ook Jens schippers opnieuw van de partij zal zijn. "We gaan deze wedstrijd opbouwen in twee delen”, aldus de restaurateur uit Sluis. “We starten voorzichtig en trachten de titel veilig te stellen na half koers. Als we dit tot een goed einde kunnen brengen leggen we er tijdens de resterende vijf uren flink de pees op. Ook het Team Championship is mogelijk nog binnen bereik. Regen of wisselende weers-omstandigheden kunnen een belangrijke bondgenoot worden.”