Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Clio Cup

Clio Cup: Bekerruil in Dunlop SportMaxx Clio Cup (lang)


480_sandra_1_8255

Eerste stops
Na de zevende doorkomst verremde Bleekemolen zich voor de Tarzanbocht en moest Van der Sloot voorbij laten terwijl Steenmetz terugviel tot achter De Groot en Duits. De soeverein leidende Frankenhout trok zijn eigen plan en was in de negende ronde al vier seconden weggelopen bij Van der Sloot. Met nog 25 minuten te gaan waren het De Groot, Duits, Morien en Verschuur die als eersten de pits opzochten voor hun reglementair verplichte stop.

480_bos_grind_1
Foto: Erik Allis

In de strijd om het Olympia-podium verloor Hans Bos kostbare plaatsen door even het grind op te zoeken. Gelukkig kon de eerstejaars Clio-rijder zijn weg wel vervolgen.

Ongewijzigd
Van de top drie kwamen Frankenhout en Van der Sloot in de twaalfde ronde gelijktijdig de pits in waardoor Bleekemolen in ieder geval tijdelijk de leiding weer in handen kreeg. Als allerlaatste zocht Steenmetz de pits op en mocht daardoor één ronde het veld aanvoeren. Met nog twaalf minuten op de klokken waren alle pitstops achter de rug en had Frankenhout de leiding weer in handen, nog altijd op vier seconden gevolgd door Van der Sloot. De Groot en Van den Berg hadden tijdens de pitstops de beste zaken gedaan en lagen op de derde plaats en vierde plaats.

480_duits_1_8293

Steenmetz was met een vijfde plaats leider in de Olympia Cup, gevolgd door Duits en een na de pitstops teruggevallen Bleekemolen. Van den Burg was de tweede Olympiër op plek acht gevolgd door Verschuur, Bikkers en nummer drie uit de Olympia Cup Tim van Gog.

480_startveld_achter_1_044

Hoog tempo
Frankenhout hield ook in de laatste ronden het tempo hoog en vergrootte zijn voorsprong op Van der Sloot. Daarachter probeerde Van den Berg het gat naar De Groot te verkleinen maar de nummer twee uit het tussenklassement wilde zijn puntenachterstand op Van der Sloot niet nog groter laten worden en verdedigde zijn plaats fel waardoor de Harders Plaza-rijder zich tevreden moest stellen met plaats vier. Steenmetz pakte met een vijfde plaats algemeen de zege in de Olympia Cup. Op zes volgde Duits, met in zijn kielzog Bleekemolen, Verschuur, Van den Burg (2de in de Olympia Cup), Bikkers en Van Gog (3de Olympia Cup).

Het ruilen begint
Dit was echter niet de volgorde waarin de punten werden verdeeld. Nog voor de huldiging kreeg Van den Burg een tijdstraf van tien seconden opgelegd voor een te korte pitstop waardoor Van Gog een plaatsje opschoof en als tweede in de Olympia Cup naast winnaar Steenmetz op het podium mocht plaatsnemen. Dennis de Borst kreeg de derde plaats in de schoot geworpen. Ruim na de huldiging kwam er nog een niet onbelangrijke wijziging. Bij de keuring bleek dat het ballastgewicht van de winnende Clio van Frankenhout niet goed vast zat.

480_1_074sandra

De winnaar werd daarop gediskwalificeerd waardoor de overwinning alsnog naar Van der Sloot ging die daarmee één extra puntje pakte op De Groot, haar grote concurrent in de strijd om de titel. Van den Berg nam zonder op het podium te zijn gekomen de derde plaats over.
Maar daarmee was de koek nog niet op. Zaterdagavond kwam er een nieuwe wijziging in de uitslag. Steenmetz bleek zijn pitstop elf seconden te laat te hebben gemaakt en werd gediskwalificeerd.

480_gog_podium_1

Opnieuw konden de rijders uit de Olympia Cup naar de wedstrijdleiding om hun bekers te ruilen. Van Gog werd nu één, De Borst twee en Van den Burg drie.

Scheivlak super
Frankenhout was uiteraard teleurgesteld over zijn diskwalificatie maar was blij dat hij zijn snelheid ook in de Clio had kunnen tonen. “Ik was vergeten vooraf wat startjes te oefenen waardoor ik niet super weg kwam. Ik kon er echter als snel iedere ronde een paar voorbij en uiteindelijk aan kop een gat slaan. Vooral in het Scheivlak lag de auto super. De diskwalificatie is natuurlijk een domper maar ik heb in ieder geval bewezen dat de auto goed is.” Nog onwetend van de diskwalificatie van haar voorganger was Van der Sloot tevreden met haar race en de uitslag. “Ik had een goede start en kon met Christiaan mee naar voren komen. Vervolgens verremde Michael Bleekemolen zich waardoor ik hem gemakkelijk kon passeren. Als dat niet was gebeurd had ik daar vrees ik wat langer voor nodig gehad. De verschillen in de Clio Cup zijn zo klein dat het erg moeilijk is om in te halen. Het gat naar Christiaan was echter al te groot en daarbij was hij ook zo snel dat ik niet dichterbij kon komen. In het kampioenschap heb ik door voor Melvin de Groot te blijven in ieder geval weer een paar puntjes gepakt. Morgen start hij echter voor me dus dan wordt het opletten.”

480_gog_blij_1_7395

Eerste Clio-podium
Dolgelukkig met zijn eerste Clio-podium en nog onwetend van het feit dat het later zelfs een overwinning zou blijken te zijn was Van Gog. “Ik heb alles gegeven en steeds op het randje gereden. Mijn start was niet zo goed, maar iedereen koos voor de binnenkant waardoor ik er aan de buitenkant zomaar een paar voorbij kon. Vervolgens kon ik na een paar inhaalacties aansluiten bij het groepje met Sheila Verschuur. Eerder dit seizoen kon ik er alleen maar van dromen dat ik haar tempo zou kunnen bijhouden.

480_gog_actie_8244

We hebben echter gedurende het seizoen veel progressie geboekt. M-Racing is een klein team en we hebben een beperkt budget. De auto is altijd goed geweest maar we hadden nog nauwelijks getest. In Spa hebben we dat onlangs wel twee dagen gedaan en heb ik mezelf enorm kunnen verbeteren. Daardoor heb ik nu ook het zo broodnodige zelfvertrouwen gekregen. Bij de eerste race van het seizoen was ik bij een flinke klapper betrokken. Pinksteren heb ik daardoor voorzichtig gereden, Assen was al beter maar dit is helemaal top”, aldus een na 45 minuten onder warme omstandigheden racen flink vermoeide Van Gog.

Uitslag Dunlop SportMaxx Clio Cup, Dutch Power Pack, race 1
Circuit Park Zandvoort, zaterdag 1 augustus 2009

1. Sandra van der Sloot, 23 ronden
2. Melvin de Groot, op 5.548
3. Robert van den Berg, op 6.226
4. Marcel Duits, op 12.441
5. Michael Bleekemolen, op 13.733
6. Sheila Verschuur, op 14.350
7. Marco Bikkers, op 16.233
8. Tim van Gog, op 19.117 (1ste Olympia Cup)
9. Addie van de Ven, op 20.173
10. Dennis de Borst, op 20.957 (2de Olympia Cup)
11 Wilbert van den Burg, op 25.048 (3de Olympia Cup)
12. Hans Bos, op 32.000 (4de Olympia Cup)
13. Martin de Kleijn, op 36.707
14. Bjorn Cornelissen, op 41.882 (5de Olympia Cup)
15. Wim de Pundert, op 1 ronde (6de Olympia Cup)

Niet geklasseerd:
Ronald Morien, op 11 ronden
Alexander Keijzers, op 22 ronden
Christiaan Frankenhout, gediskwalificeerd
Rene Steenmetz, gediskwalificeerd
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet