Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Alfa 147 Challenge 2001-2004

Alfa 147 Challenge: Spannend afscheid van Pearle Alfa 147 Challenge (lang)

 8972 alfa_finale1

Het was goed dat het College Autosport Rechtspraak (CAR) zich al voor dit @Home Finaleweekend over de zaak Tempo-Team versus Cable1 had gebogen en daarin ook uitspraak deed. Daarmee was alles op dat gebied helder tijdens het slotstuk van zes jaar Alfa Challenge racen.
 
Tekst: Jakob Dekker - Foto's Tim Bohme en Gerrie Hoekstra

Na die uitspraak had Cable1 coureur Phil  Bastiaans op papier de beste kaarten in handen, maar verspeelde een deel van zijn troeven tijdens een ongelukkige training. Iets waarvan Tempo-Team concurrent Rory Bertram optimaal profiteerde door de pole-position en de daarbij horende kampioenschapspunt voor zich op te eisen. Een scenario dat hij een dag later tijdens de race nogmaals zou volgen. Samen met de snelste raceronde leverde dit weekend hem vervolgens 22 punten op. Het maximum dat te vergeven was.



Meer overwinningen
Tussen deze beide kanshebbers manifesteerde Sandor van Es (Cable 1) zich. Hij stond na de CAR-zaak tweede en maakte na de voor hem redelijk succesvol verlopen training (derde plaats) samen met het team allerhande berekeningen over zijn klassering in de race. Daarbij gold als uitgangspunt het behalen van de tweede plaats in het kampioenschap. Maar in al die berekeningen werd één ding over het hoofd gezien. Dat was de snelste raceronde, die Bertram één punt extra opleverde. Daarmee bleek de tweede plaats in het dagklassement voor Van Es niet voldoende. Hij eindigde met Bertram op een gelijk totaal van 130 punten en daarbij speelden de vier overwinningen van Bertram in diens voordeel. Hij werd tweede, Van Es derde.

Tom Coronel
Als gastrijder van het Tempo-Team reed Tom Coronel de vierde Alfa, waarmee hij vanaf de tweede startplek vertrok. Het doel was duidelijk. De regerend ETCC Privateer kampioen moest de kopman een stukje extra rugdekking geven. Op de rij achter de beide TT-wagens stonden Sandor van Es en Robert v/d Berg. Terwijl Tim Coronel genoegen moest nemen met een vijfde plaats naast de Cable 1 wagen van Oscar Middeldorp. De Top 10 werd gecompleteerd door Vincent van der Valk, Melvin de Groot, Berend Gesman en de teruggekeerde Boy Zentveldt.



Bastiaans 14e

Naast Vincent van der Valk was Mike Verschuur met zijn elfde plaats de tweede rijder in de Olympische Klasse en stond daarmee nog voor Bastiaans, die teleurstellend als veertiende trainde. Een verklaring daarvoor gaf de Limburger zelf: "Tijdens de training brak in de Nissanbocht mij auto flink uit en ik probeerde met veel gas geven de neus weer in de goede richting te krijgen. Daarbij raakte ik een rand waardoor mij splitter losvloog en op de baan bleef liggen. Op zich geen ramp en ik ben dus verder gegaan met mijn snelle rondtjes. Wat ik niet wist, was dat er nog een stuk van de bumper in de andere richting stond en in bepaalde bochten als een scheermes in mijn band stak. Nu mag je in de training geen banden wisselen. Op zich ook geen ramp, maar op dat moment droogde baan snel op en reed iedereen steeds snellere tijden en dat verklaart mijn 14e startplek".


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet