Formule 1

Formule 1: Bottas verslaat Hamilton in onderlinge pole-strijd op Silverstone, Hülkenberg verrast op P3, vóór Verstappen

M237952

Valtteri Bottas heeft tijdens de kwalificatie voor de tweede GP op Silverstone het initiatief overgenomen van Lewis Hamilton, door zijn teamgenoot met 0,063 seconden te verslaan. Vooraan na het gapende gat achter de twee Mercedessen verscheen de verrassende Nico Hülkenberg, die het geplaagde Racing Point liet juichen door de Red Bull van Max Verstappen te snel af te zijn. Daniel Ricciardo en Pierre Gasly schitterden voor Renault en AlphaTauri door beslag te leggen op respectievelijk P5 en P7. Pas op de achtste plaats volgde de snelste Ferrari: Charles Leclerc haalde de top-tien nog wel, zijn troosteloos opererende teamgenoot Sebastian Vettel viel er deze keer zelfs buiten.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing, Racing Point F1 Team, Scuderia Ferrari

De twee Haas-auto's waren de eerste auto's die een tijd zetten in Q1 van de abusievelijk zo genoemde F1 70th Anniversary GP. Het duurde tot het moment dat er nog tien minuten waren te gaan voordat Hamilton als eerste van de toppers een tijd zette – maar twee duizendsten sneller dan Hülkenberg, die zijn tweede kans voor Racing Point kreeg. Bottas ging daarna sneller, Verstappen ook, maar Hamilton reed door en sloeg een gat van drie tienden. Ook Bottas plakte er nog een rondje achteraan en bracht het verschil terug tot bijna twee tienden.

M237967

De laatste serie rondjes begon met Albon nog onder de afvallers, samen met Magnussen, de twee Alfa's en Latifi. Maar de Thaise Brit zette zijn Red Bull netjes op P3, vóór Verstappen, die niet meer hoefde, net als de twee Mercedessen, die zeer waarschijnlijk ook nog op zuinig vermogen reden. Daarna volgden Gasly, Stroll, Norris, Ocon, Hülkenberg en Leclerc. Kvyat werd het slachtoffer van de dadendrang van Romain Grosjean, die een auto met Ferrari-klantenmotor zowaar uit de gevarenzone tilde. Magnussen en Latifi haalden het niet, terwijl de twee Alfa's treurig onderaan bungelden als in hun slechtste Sauber-jaren.

AP-24V9C7PHH1W11 news

Na de openingszetten van Ocon en Grosjean in Q2, waren de Mercedessen als eerste aan de beurt. Bottas pakte maar liefst vier tienden op Hamilton, terwijl Verstappen het probeerde op de harde band. Het gat met Bottas was bijna een seconde. Te veel? Ricciardo dook er in ieder geval meteen al onder. Stroll en Albon daarentegen redden het niet, evenmin als Norris en Ocon. Hülkenberg maakte intussen een fout, terwijl de Ferrari's nu pas naar buiten kwamen. Vettel kwam op het randje uit, maar werd er meteen weer overheen geduwd door Leclerc, die ook sneller dan Verstappen bleek. Het verschil tussen de twee Ferrari's was opnieuw wonderlijk reusachtig.

20011-70th-anniversary-gp-friday

In de pauze tussen de twee runs ging Russell voor zijn eerste en enige run: de jonge Brit liet een tiende liggen op Vettel. Ook Verstappen bleek voor maar één run te gaan en de gok te nemen. De Mercedessen waren natuurlijk veilig en dat stelde Hülkenberg in staat om P2 te pakken. Verstappen redde het nét op P9, maar Ocon, Vettel, Sainz, Grosjean en Russell waren de afvallers – en daar zaten toch minstens twee onverwachte namen bij. Vettels teamgenoot Leclerc was op P8 (ook niet grandioos) de enige met een Ferrari-motor die tot de top-tien doordrong.

Ee50zzqWkAYDV4D

Hamilton nam in Q3 aanvankelijk een tiende op Bottas, met de rest van het veld op een seconde, aangevoerd door Ricciardo en Hülkenberg. De twee Red Bulls waren vijfde en zesde, vóór Leclerc, Stroll, Gasly en Norris. In de tweede poging draaide Bottas het echter om en pakte de pole met 63 duizendsten. Daarna volgde een kleine sensatie, want Nico Hülkenberg zette zijn 'illegale' Racing Point op P3, vóór Verstappen. Een ijzersterke Daniel Ricciardo was Stroll te snel af op wat de derde rij werd, de enige Ferrari in Q3 reikte intussen niet verder dan P8 – áchter de sublieme Pierre Gasly in de AlphaTauri. Albon en Norris sloten de top-tien af.

F1, 70th Anniversary GP, Silverstone, kwalificatie, 8 augustus 2020

1. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'25"154 - Q3
2. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'25"217 - Q3
3. Nico Hülkenberg (Racing Point-Mercedes) - 1'26"082 - Q3
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) - 1'26"176 - Q3
5. Daniel Ricciardo (Renault) - 1'26"297 - Q3
6. Lance Stroll (Racing Point-Mercedes) - 1'26"428 - Q3
7. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) - 1'26"534 - Q3
8. Charles Leclerc (Ferrari) - 1'26"614 - Q3
9. Alexander Albon (Red Bull-Honda) - 1'26"669 - Q3
10. Lando Norris (McLaren-Renault) - 1'26"778 - Q3
11. Esteban Ocon (Renault) - 1'27"011 - Q2
12. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'27"078 - Q2
13. Carlos Sainz (McLaren-Renault) - 1'27"083 - Q2
14. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'27"254 - Q2
15. George Russell (Williams-Mercedes) - 1'27"455 - Q2
16. Daniil Kvyat (Alpha Tauri-Honda) - 1'27"882 - Q1
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'28"236 - Q1
18. Nicholas Latifi (Williams-Mercedes) - 1'28"430 - Q1
19. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'28"433 - Q1
20. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo-Ferrari) - 1'28"493 - Q1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet