Formule 1

Formule 1: Racing Point bestraft voor gekopieerde remluchthappers, gekopieerde auto’s vanaf 2021 verboden

Eezx8i WsAEFSam

Wat niemand had verwacht, is vanochtend toch gebeurd: de FIA heeft Racing Point zwaar bestraft voor het kopieergedrag waarvan het door Renault werd beschuldigd. De bond honoreerde het protest van het Franse team tegen de achterste remluchthappers op de Racing Point RP20. Die blijken een regelrechte kopie te zijn van de luchthappers van de Mercedes W10 van 2019. Kort daarop werd bekend dat de FIA sowieso extra beperkingen gaat introduceren in de manier waarop teams onderdelen van andere constructeurs kunnen kopiëren.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: BWT Racing Point F1 Team

In het antwoord op het protest van Renault liet de FIA weten dat uit het onderzoek van de stewards was gebleken dat Mercedes de fabrikant van de luchthappers was. Dat was een andere uitkomst dan iedereen had verwacht: namelijk dat Racing Point aan 'reverse engineering' had gedaan en op basis van fotomateriaal de luchthappers had gekloond – zoals de hele RP20 een kloon is van de W10.

Cruciaal bleek de vondst van een levering op 6 januari van Mercedes-remluchthappers aan Racing Point. Onderzoek van de tekeningen wees vervolgens uit dat Mercedes 'in hoofdzaak de ontwerper' van de componenten was en niet Racing Point. De FIA nam daarop Racing Point de 15 vergaarde punten van de GP van de Steiermark af – omdat Renault het protest na die race had ingediend – en beboette het team nog eens extra voor de toepassing van dezelfde componenten in de races erna. De auto's werden niet gediskwalificeerd, omdat ze op zichzelf wel voldeden aan het technisch reglement.

Het minieme, maar belangrijke verschil tussen afkijken en kopiëren veroorzaakte een flinke schokgolf door de paddock op Silverstone. Meteen nadat het besluit van de FIA was bekendgemaakt, gingen de teams om tafel zitten om de consequenties te bespreken. Uit dat beraad volgde dat de FIA de sportieve reglementen voor 2021 wil aanscherpen.

FIA's monoposto-man Nikolas Tombazis (een aerodynamicus met jarenlange ervaring bij Benetton, McLaren en vooral Ferrari) liet weten dat de FIA erkent dat afkijken van alle dag is, maar dat het kopiëren van een complete auto een stap te ver gaat. Het idee is nu om het kopiëren van een hele auto vanaf 2021 te verbieden, zelfs als dat is gebeurd op basis van reverse engineering. Volgens Tombazis gaat de FIA de komende weken aan het werk om dit in helder bewoorde regels te gieten – wat nodig zal zijn, aangezien er een groot grijs gebied bestaat tussen inspiratie en plagiaat. En daar kunnen vele sectoren buiten de autosport over meepraten.

De bekendmaking verbleekte het nieuwtje dat Nico Hülkenberg nog één race extra aanblijft als vervanger voor Sergio Pérez. De Mexicaan kreeg geen groen licht voor de tweede GP op Silverstone nadat hij nog steeds positief testte op Covid-19.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet