Liveblogs

DTM: Liveblog van de finale in Hockenheim

191004 Groepsfoto
21 auto's uit DTM en Super GT voor de finale van dit weekeinde op Hockenheim. En ja, de tribunes zijn nagenoeg leeg, want dit was op donderdag aan het eind van de middag.

Aan autosport dit weekeinde geen gebrek, met NASCAR Whelen Euro Series en Belcar op Zolder, Supercar Challenge en de Mazda- en Ford-merkencups plus de TCR SPA 500 op Spa-Francorchamps en verder weg de WK-rally van Wales en het FIA WEC in Fuji. Ook op Hockenheim is er een topevenement, met de seizoensfinale van de DTM, waarbij dit weekeinde ook drie auto's uit de Japanse Super GT-serie aanwezig zijn. Onder de gastrijders is oud-F1-wereldkampioen Jenson Button, tevens regerend Super GT-kampioen. In het voorprogramma rijden de Formule Renault Eurocup - met het Nederlandse MP Motorsport, de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup alsmede de Tourenwagen Classics en de DRM Classics. Volop spektakel dus, waarbij AUTOSPORT.NL uiteraard niet ontbreekt. We doen verslag vanuit Hockenheim via dit liveblog, waarbij vragen en opmerkingen als altijd graag welkom zijn via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar/R. de Boer, PR

18.00 uur: En daarmee sluiten we het laatste liveblog van dit DTM-seizoen af, waarin AUTOSPORT.NL wederom als enige Nederlandse medium bij alle races aanwezig was en ter plekke verslag deed. Dank aan de vele duizenden lezers die onze berichtgeving in de loop van het seizoen gevolgd hebben en ook voor constructieve opmerkingen en zinvolle vragen en commentaren. Wordt ongetwijfeld vervolgd! 

191006 Tourenwagenclassics winnende ex Albers Mercedes

17.45 uur: Yannik Trautwein won met zijn Mercedes CLK-DTM in de kleuren van Trust de race van de Tourenwagen Classics. Na 17 ronden op een natte baan, inclusief een interventie van de safety-car na de nodige incidenten, had hij 25,618 seconden voorsprong op Bernd Schneider in de GQ-C-Klasse.

191006 Tourenwagenclassics Bernd Schneider

Bernd Schneider eindigde als tweede, voor Daniel Schrey, die met de gele Kremer-Porsche K3 de DRM-klasse won.

191006 Formule Renault winnaar Smolyar
Winst voor Alexander Smolyar

16.30 uur: Ook de Formule Renault-race startte van achter de safety-car. Aanvankelijk leidde pole-sitter Victor Martins namens MP Motorsport, maar in de zesde ronde moest hij zijn meerdere erkennen in Alexander Smolyar, die de Fransman passeerde en daarmee de leiding overnam. Kort daarna kwam de safety-car in actie, nadat de Italiaan Alessio Deiedda van de baan geraakt was. De herstart volgde in ronde negen, waarbij Smolyar de leiding behield, voor de beide MP-rijders Martins en Colombo.

De twee verspeelden echter hun kansen op het podium, toen ze in de 13e ronde bij het ingaan van het Motodrom in een fantastisch synchroon uitgevoerde actie in de rondte gingen en door de grindbak ploegden. Weliswaar konden ze de race voortzetten, maar vielen uiteraard wel terug. Smolyar werd na 14 ronden als winnaar afgevlagd, voor de beide R-Ace-rijders Oscar Piastri en Caio Collet. Martins eindigde als vijfde, Colombo werd als zesde geklasseerd, terwijl ook MP-rijder Amaury Cordeel als achtste nog in de top tien eindigde.


191006 Rast Muller
Nico Müller en René Rast laten het publiek in hun feestvreugde delen.

15.00 uur: Nico Müller is de laatste winnaar van het DTM-seizoen 2019. De Zwitser nam zonder problemen de leiding over toen Jamie Green en Joel Eriksson in de 26e en voorlaatste ronde nog hun verplichte pitstop maakten en reed vervolgens zijn derde overwinning van het seizoen naar huis.

191006 Muller leiding Müller voert direct bij de herstart het veld aan.

Daarvoor had Müller bij de herstart na de rode vlag achter de safety-car in de vierde ronde het veld al aangevoerd, voor René Rast, die hem flink onder druk zette. Aan het eind van de vijfde ronde kwam met Rockenfeller, Wittmann, Glock, Frijns, Dennis, Aberdein, Habsburg, Van der Linde en Eng al een hele reeks rijders binnen voor de verplichte pitstop.

Müller stopte een ronde later, terwijl Marco Wittmann al zijn kansen op een goede klassering in rook zag opgaan toen hij naar binnen moest voor een 'drive-through penalty' vanwege een 'unsafe release'. Rast maakte een 'overcut' en stopte aan het eind van de zevende ronde, waarin hij met twee absolute beste sectortijden een aardige voorsprong opbouwde. Hij kwam dan ook voor Müller weer de baan op, maar zijn tweede set banden functioneerde duidelijk minder goed, waarop Müller in de achtste ronde de Duitser wist te passeren. Een ronde later passeerde ook Rockenfeller Rast, terwijl later Timo Glock meer en meer het gat dicht reed.

191006 Green
Jamie Green vocht een verbitterd duel uit met Joel Eriksson.

Vooraan het veld reden Jamie Green en Joel Eriksson door tot het bittere einde, maar wisten uiteindelijk geen voorsprong op te bouwen die groot genoeg was voor een podiumplaats. Zo won Müller voor Rockenfeller en Rast, waarmee ook de slotrace van het seizoen resulteerde in een volledig podium voor Audi. Timo Glock was als vierde de best geklasseerde BMW-rijder, voor Green, Eriksson en Frijns. Jake Dennis eindigde als achtste en scoorde daarmee weer een paar punten voor R-Motorsport Aston Martin. Bruno Spengler en Loïc Duval completeerden de top tien.

191006 Cassidy Out
Teleurstellend optreden voor Nick Cassidy.


191006 Quintarelli Race
De strategie van Ronnie Quintarelli ging jammer genoeg niet op.

191006 Button
Jenson Button wederom de beste Japanse afgevaardigde.


191006 Rast doughnut
Ondanks het natte wegdek een fraaie doughnut van René Rast.

191006 Rast
René Rast mocht uit handen van Emerson Fittipaldi de kampioenschapstrofee in handen nemen.

Van de gastrijders uit de Japanse Super GT-serie eindigde Jenson Button ditmaal als 16e, een plaats voor Ronnie Quintarelli, die slim dacht te zijn door zijn pitstop direct aan het einde van de safety-car-ronde te maken, maar nog een keer naar binnen moest, omdat pitstops achter de safety-car niet als verplichte stop tellen. Daarmee eindigde de viervoudig Super GT-kampioen met een ronde achterstand als 17e.

13.50 uur: De herstart vindt achter de safety-car plaats.

13.45 uur: Rode vlag na twee ronden in de DTM-race. Dani Juncadella parkeerde zijn R-Motorsport Aston Martin met een motorprobleem in de eerste ronde, waarop de auto vlam vatte en de wedstrijdleiding de race staakte. Op dat moment was de safety-car al op de baan, nadat Nick Cassidy met de Lexus gecrasht was na contact met Pietro Fittipaldi.

De race werd staand gestart na drie formatieronden vanwege de regen. Paul Di Resta kwam al niet zo ver: hij parkeerde zijn Aston Martin nog tijdens de eerste opwarmronde met een technisch defect, wat geheel paste in een toch al dramatisch weekeinde voor het R-Motorsport-team.

Bij de start nam Nico Müller de leiding, terwijl René Rast, als achtste gestart, al gelijk opschoof naar de vierde plaats achter Müller, Glock en Wittmann. Bij het uitkomen van de hairpin pakte Rast al de tweede plaats, maar toen kwam de safety-car in actie.

191005Pole
Pole voor Mike Rockenfeller.

11.05 uur: Ook de kwalificatie voor de DTM vond in de regen plaats, wat ondermeer leidde tot tal van ronden die geschrapt werden, omdat de rijders buiten de afgrenzing van de baan gleden. Mike Rockenfeller was met een tijd van 1:50,800 minuten het snelst, maar start niettemin slechts vanaf de zesde plaats, omdat hij gisteren in de race zijn derde waarschuwing van het seizoen te pakken had en daarop vijf plaatsen wordt teruggezet.

191005 Nat Verschrikkelijk nat op Hockenheim vandaag.

191006 Cassidy
Cassidy de snelste "Japanner"......


191006 Q Regen
Het weer geeft helaas een wat vertekend beeld van de capaciteiten van deze auto's.

Nico Müller, in de training 0,013 seconden langzamer dan Rockenfeller, erft daarmee de pole-position. Timo Glock eindidge als derde en was daarmee de snelste BMW-rijder, voor Jamie Green (Audi) met de vierde tijd. Daarachter volgen met Joel Eriksson, Marco Wittmann en Philipp Eng drie BMW-rijders, voor kampioen René Rast, die als achtste enigszins teleurstelde. Robin Frijns en Loïc Duval completeerden als negende en tiende het Audi-trio op de achtste tot en met tiende plaats. Daarachter volgden Jake Dennis en Ferdinand von Habsburg als de best geklasseerde Aston Martin-rijders. De snelste tijd van de Japanse gastrijders kwam op naam van Nick Cassidy met de Lexus, die zich als 16e kwalificeerde.


10.30 uur: Vanwege de stromende regen kregen de rijders (m/v) in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup twee extra opwarmronden. Rahel Frey profiteerde in de zware omstandigheden van haar superieure ervaring en schreef ook deze race op haar naam. Na 13 ronden won ze met een voorsprong van 1,497 seconden op haar landgenoot Rudi Rhyn. De Duitser Mike Beckhusen eindigde als derde, voor de Pool Jedrzej Szczesniak. Robin Rogalski eindigde als zesde en behaalde de titel.

191006 Victor Martins
Goed uitgangspunt voor Victor Martins op een nog half droge/half natte baan.

9.40 uur: Het was flink nat voor de Formule Renault-rijders in hun kwalificatie voor de tweede en afsluitende race van het weekeinde. De Rus Alexander Smolyar voerde lange tijd de ranglijst aan, maar uiteindelijk was het MP-coureur Victor Martins die met een tijd van 1:51,531 minuten de pole-position voor zich opeiste. Smolyar eindigde als tweede voor Lorenzo Colombo, eveneens MP. Daarachter volgden de beide R-Ace-rijders Collet en Piastri.

191006 Wetter

zondag 8.30 uur:
Goedemorgen vanuit Hockenheim, waar het vannacht gelukkig droog gebleven is, maar waar inmiddels al lichte regen valt. De voorspelling voor de rest van de dag is niet erg positief: vanaf 13.00 uur 100 procent kans op regen... Nou ja, we maken er het beste van, met het volgende programma:

9.05-9.25 uur: kwalificatie Formule Renault Eurocup
9.45-10.15 uur: race 2 Audi R8 LMS Cup
10.35-10.55 uur: kwalificatie DTM
11.20-11.40 uur: Demonstratie DRM Classics
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.20-15.55 uur: race 2 Formule Renault Eurocup
16.15-16.55 uur: race Tourenwagen Classics


Reacties

    • 0
    • 0
     
    sven2199 04 oktober 2019 12:35

    @Rene de boer, wat is uw persoonlijke opinie over de Formula Renault?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 04 oktober 2019 13:21

    Ik vind de bijdrage van Renault, inmiddels al decennialang, aan de internationale autosport zeer waardevol. Dat begon al in de jaren zestig met de merkencups met de R8 Gordini, daarna de R12, R5, Clio, Mégane, Spider... En ook de Renault-formulewagenseries hebben zo'n indrukwekkende historie, ook al sinds de jaren zestig met de Formule France en daarna Formule Renault in al zijn verschillende hoedanigheden. Dat het een 'spec' serie geworden is, is een beetje jammer, maar een ontwikkeling die de de laatste twintig jaar in de autosport overal ziet. Het is goed dat de Formule Renault er nog is, hoewel de ondersteuning en activatie wel een stuk minder is dan vroeger, maar hoe meer diversiteit, hoe beter, en dat is iets wat helaas in de formulewagens meer en meer uitsterft.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 04 oktober 2019 13:27

    Ik vind het ook wel dapper van Renault Sport die dit heeft omgezet naar een F3 achtige klasse zónder steun van FIA.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 04 oktober 2019 13:35

    Ze wilden de status van 'Regional' F3 voor Europa, maar de FIA wilde die status niet aan een fabrikant geven, dus ging die naar de Italianen.

    • 0
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 04 oktober 2019 17:18

    Zo zo wel 15 man op de tribune

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 oktober 2019 08:01

    De Formule Renault - het voorportaal van de F3 - verdient eigenlijk veel meer aandacht dan de zwaar overhypte Formule W die tot voor kort deel uitmaakte van het DRM-weekend.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet