DTM: Groeten vanaf de Norisring 2018
De Norisring blijft een bijzondere locatie (Foto: ITR).
Afgelopen weekeinde stond de Norisring in Neurenberg weer volledig in het teken van de DTM en het FIA EK Formule 3. Dat was het dan ook bijna wel, want samen met de FHR 100 Meilen Trophy vulden die klassen het volledige programma. Op z'n zachtst gezegd matig, maar niettemin was het evenement goed bezocht, want de Norisring heeft een dusdanige status dat de tribunes waarschijnlijk ook nog vol zouden zitten als er met zeepkisten geracet werd. Ook voor uw redacteur en fotograaf is het altijd een van de leukere evenementen op de jaarlijkse kalender. Rondom de races gebeurt er immers ook altijd genoeg, en Neurenberg is bovendien een leuke stad. Van de race-actie deden we dit weekeinde al uitgebreid verslag via ons liveblog en aparte verslagen van DTM en F3, maar daarnaast kwamen we nog van alles tegen voor onze gebruikelijke impressie.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar
Het is een eindje rijden naar Neurenberg, dus vanwege de onberekenbaarheid van het openbaar vervoer in het geval van uw fotograaf en de Duitse ziekte die wegwerkzaamheden heet in het geval van uw redacteur kozen we ervoor om op donderdag al de reis te maken, teneinde in ieder geval op vrijdag op tijd aanwezig te zijn voor de actie, alsmede de klassiekerrally Donau Classic, waaraan we ook nog even een bezoek brachten. In de binnenstad van Neurenberg was onder auspiciën van de ingenieursvereniging VDI een technische manifestatie georganiseerd, zodat er voor de bekende Frauenkirche zomaar een Audi RS 5 DTM stond opgesteld.
Ook een Mitsubishi Lancer-rallyauto maakte deel uit van de presentatie.
Bij toeleverancier Brose, een grote werkgever in de regio, aandacht voor ergonomie en veiligheid bij autostoelen.
Belangstellenden konden zelf door middel van pedaalkracht energie opwekken.
En een Formula Student-auto van de plaatselijke technische hogeschool.
Op het circuit maakte uw redacteur een rondje met een kennis uit Californië, Erik Dietz, die in het kader van een vijfweekse Europese 'road trip' inclusief filmproductie voor Michelin USA zijn licht gemodificeerde Audi R8 vanuit de VS naar het oude continent had laten verschepen. Een week eerder ontmoetten we elkaar al in Le Mans en sindsdien deed Dietz 'track days' op de Nürburgring en Hockenheim en bezocht hij Audi Sport in Neuburg en de Audi-fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm. Vrijdag reed hij op Zandvoort, en omdat de Norisring tussen Ingolstadt en Zandvoort toch op de route lag, lieten we hem een rondje op het circuit rijden. Het is Dietz' doel om uiteindelijk een miljoen mijl met de auto te rijden, bijna een vijfde daarvan heeft hij al te pakken.
Het voordeel van arriveren op donderdag is dat het perscentrum, ondergebracht in een sporthal bij het stadion van de 1. FC Nürnberg, nog nagenoeg helemaal leeg was.
Het stadion overigens ook, zo stelden we vast.
Over leeg gesproken: dat gold ook voor het terrein aan de oever van de Dutzendteich, waar het in het verleden altijd uitstekend toeven was in de diverse hospitality-units met aangrenzende terrassen direct aan het water. Maar ook dat is in het kader van kostenbesparing verleden tijd.
Ergens toch wel jammer.