Liveblogs

DTM/F3: Liveblog vanaf de Norisring

180623 DTM Liveblog opening

Dit weekeinde zijn de DTM en het FIA EK Formule 3 te gast op de Norisring in Neurenberg, traditioneel een van de hoogtepunten en de best bezochte races van het seizoen. Het circuit van 2,3 kilometer ziet er relatief eenvoudig uit, maar de races zijn er altijd goed, want er zijn volop mogelijkheden tot uitremmen en inhalen. In het bijpropgramma komen de Norisring Classics  in actie in het kader van de FHR 100 Meilen Trophy. Daarnaast is er op zaterdag een persconferentie, waarbij het gemeenschappelijke 'Class One'-reglement voor de DTM en de Japanse Super-GT-serie vanaf 2019 wordt aangekondigd. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet verslag via dit liveblog, met de meest actuele bijdragen als altijd met tijdsaanduidiing bovenaan. Vragen en opmerkingen zijn (graag!) welkom via de commentaarfunctie onderaan dit artikel.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar, PR

19.00 uur: Alle uitslagen zijn definitief en daarmee sluiten we de berichtgeving vanuit Neurenberg via dit liveblog af. Over drie weken wordt het seizoen in DTM en FIA EK F3 voortgezet op ons eigen Circuit Zandvoort. Daar kijken we nu al naar uit!

180624  FHR Winnaar

17.30 uur: Daniel Schrey haalde in de tweede race van de FHR 100 Meilen Trophy op de Norisring de eindstreep niet. Met zijn Kremer-Porsche viel de routinier voortijdig uit. Daarmee was de weg naar de overwinning voor Ronny Scheer met zijn BMW M1 Procar (foto) vrij. Hij zegevierde voor Martin Hörter met een Lola T90/90 en Olaf Neunkirchen met een Porsche 911 RSR.


180624 Daniel Ticktum

16.20 uur: Dan Ticktum zorgde voor de perfecte beloning voor zijn team Motopark, dat na de zware startcrash van de Brit in de derde race zijn Dallara-Volkswagen weer geheel opnieuw opbouwde. "Afgezien van de monocoque was alles nieuw: ophanging, motor, versnellingsbak", somde de Brit op. In de afsluitende Formule 3-race op de Norisring kwam hij als winnaar over de eindstreep. Na de onderbreking waren er nog twee safety-car-fases, één na een crash van Van Amersfoort-rijder Keyvan Andres en één na een botsing tussen Petrov, die door Schumacher geraakt was, en Fenestraz. Zo bleven er uiteindelijk nog maar zeven raceronden over, waarin Ticktum als winnaar over de eindstreep kwam. Jüri Vips maakte het nog spannend door vanuit de slipstream op slechts 0,057 seconden als tweede te eindigen. Marcus Armstrong werd derde en behaalde daarmee een 100-procent-podiumscore dit weekeinde op de Norisring. Daarmee komt de Nieuw-Zeelander als leider in de tussenstand naar Zandvoort, één punt voor Ticktum.

180624 Kettingbotsing

15.32 uur: Opnieuw een rode vlag in de Formule 3. In de eerste ronde ging het mis bij het uitkomen van de Grundigkehre. Sato, Aberdein, Troickii, Hingeley en Palou raakten bij de kettingbotsing betrokken. Aanvankelijk reed het veld vervolgens achter de safety-car, maar na tien ronden kwam de wedstrijdleiding tot de conclusie dat het reinigen van de baan allemaal te lang zougaan duren en toonde daarop de rode vlag. Om 15.45 uur zal de race worden hervat voor een duur van 20 minuten en een ronde.

180624 Reparatie Grid

15.00 uur: Update vanuit het Formule 3-kamp: de auto van Daniel Ticktum is weer gerepareerd na de zware startcrash in race 2. Ameya Vaidyanathan, die bij de Brit achterop reed, was na zijn bezoek aan het medical centre op het circuit ook even in het ziekenhuis voor controle. Hij is inmiddels weer terug op het circuit, maar zoals het Carlin-team verklaarde is de auto van de Indiër te zwaar beschadigd om straks nog te kunnen deelnemen aan de derde en afsluitende F3-race van het weekeinde.

14.35 uur: Tot dit weekeinde stond Marco Wittmann nog nooit op het podium in de DTM op de Norisring, zijn thuisrace. Dit jaar kwam daarin verandering voor de rijder uit Fürth, slechts enkele kilometers verwijderd van Neurenberg. Gisteren stond de BMW-rijder als derde voor het eerst voor eigen publiek op het podium, nu behaalde de tweevoudig kampioen zijn eerste thuiszege in de DTM en in totaal de elfde racewinst in zijn DTM-carrière.

180624 Wittmann Race 2

In een race met spannende duels gingen de plaatsen twee en drie naar Mercedes-AMG-coureurs met Edoardo Mortara en Daniel Juncadella. Mortara reed in de slotfase snel het gat naar Wittmann dicht, maar kwam uiteindelijk twee, drie ronden tekort voor een aanval. Zo moest de winnaar van gisteren genoegen nemen met de tweede plaats, maar neemt heel wat punten mee vanuit Neurenberg. Pole-sitter Juncadella behaalde als derde na zijn eerste pole ook zijn eerste podiumplaats in de DTM. Daarachter eindigden Spengler (BMW), Auer en Di Resta (beide Mercedes) op de plaatsen vier tot en met zes, gevolgd door de beide Audi-rijders Müller en Frijns. Onze landgenoot scoorde daarmee voor de vierde keer punten in de DTM. Wehrlein (Mercedes) en Glock (BMW) completeerden de top tien.

180624 Paffett

In de tussenstand van het kampioenschap voorafgaand aan Zandvoort gaat Paffett met 99 punten aan de leiding, voor Mortara (93), Wittmann en Glock (beide 92) en Di Resta (87).

13.10 uur: Na het eerste kampioenschapspunt van het seizoen in de race van gisteren heeft Van Amersfoort Racing nu het eerste podium van het jaar in het FIA EK Formule 3 te pakken. De wedstrijleiding gaf Hitech-rijder Enaam Ahmed een tijdstraf van 30 seconden als substituut voor een 'drive-through penalty' vanwege het veroorzaken van een aanrijding met Robert Shvartzman in de eerste ronde van de race. Daarmee viel de Brit terug in het klassement en erfde Van Amersfoort-rijder Keyvan Soori de derde positie.


180624 Juncadella Pole

11.40 uur: Eind van de kwalificatie van de DTM, waarin Mercedes-AMG opnieuw domineerde. Daniel Juncadella behaalde met 47,705 seconden de pole-position, voor zijn merkgenoten Gary Paffett, Lucas Auer, Paul Di Resta en Edoardo Mortara. Achter de vijf Mercedes-rijders eindigden de BMW's van Bruno Spengler, Marco Wittmann, Joel Eriksson, Timo Flock en Philipp Eng op de plaatsen zes tot en met tien. Daarmee staat er opnieuw geen enkele Audi in de top tien op de grid: de best geklasseerde rijder met een RS 5 DTM is Nico Müller als elfde. Robin Frijns werd als 16e geklasseerd.

11.28 uur: Rode vlag in de kwalificatie van de DTM, nadat Robin Frijns in de Grundigkehre wijd ging en even bleef staan, alvorens hij een gat vond om veilig weer te kunnen invoegen. Het leek wat overijverig van de wedstrijdleiding om meteen de sessie te staken, maar blijkbaar lagen er ook wat brokstukken op de baan die nog weggeruimd moesten worden. Om 11.34 uur wordt de sessie voortgezet met een resterende duur van drie minuten.

18064 Vips Ahmend

10.55 uur: De Est Jüri Vips, uitkomend voor het Motopark-team, behaalde zijn eerste overwinning in het FIA EK Formule 3. Kampioenschapsleider Enaam Ahmed van het team Hitech Bullfrog GP eindigde als tweede, voor Prema-rijder Marcus Armstrong, winnaar van de race van gisteren. Daarmee werd het volledige podium bezet door rookie-rijders. Keyvan Soori zorgde voor het beste resultaat tot nu toe voor Van Amersfoort Racing door als vierde te eindigen. Dat zou zelfs nog een podium kunnen worden, omdat er tegen Ahmed nog een onderzoek van de wedstrijdleiding gaande is vanwege een incident met Shvartzman na de eerste start. 


2018 Vips Race

10.20 uur: Rode vlag in de Formule 3-race. De Brit Daniel Ticktum, van wie bekend is dat hij problemen heeft met starten, kwam ditmaal zelfs helemaal niet weg op de grid. De meeste rijders kwamen om het obstakel heen, behalve de Indiër Ameya Vaidyanathan, die vol achterin de auto van Ticktum reed. Enorme schade en een chaos van brokstukken en onderdelen op het rechte stuk waren het gevolg. Daarop werd de race uiteraard onderbroken. Alle betrokkenen stapten ogenschijnlijk ongedeerd uit. Robert Shvartzman strandde met een gebroken wielophangin als gevolg van contact met de muur bij het uitkomen van de Grundigkehre. Om 10.35 uur wordt de race opnieuw gestart achter de safety-car voor een duur van 23 minuten plus één ronde.

9.55 uur: In de FHR 100 Meilen Trophy staat er geen maat op Daniel Screy in zijn Kremer-Porsche K1. Ook in de kwalificatie voor de tweede race was hij met een tijd van 56,652 seconden de voltallige concurrentie te snel af. De tweede tijd was voor Ronny Scheer met zijn BMW M1 Procar, Olaf Neunkirchen kwalificeerde zich met zijn Porsche 911 RSR als derde. Na de diverse ongevallen van gisteren is het veld van de fraaie historische auto's helaas enigszins gereduceerd, voor de kwalificatie van vanmorgen waren er nog slechts 13 auto's op de baan.

180624 Liveblog Mille 1 klein180624 Liveblog Mille Screen klein

9.30 uur: Geen schokkend nieuws, maar wel interessant: het Franse merk Richard Mille, producent van zeer hoogwaardige horloges, is met de nodige reclame-uitingen aanwezig bij de DTM op de Norisring. Zo hangen er vlaggen van Richard Mille in de rij met sponsorvlaggen en is er Richard Mille-reclame op de grote beeldschermen. Een officiële aankondiing van Richard Mille als seriesponsor ontbreekt nog, maar het viel al langer op dat de DTM, anders dan de meeste andere series, nog geen sponsor voor de tijdwaarneming had. En dan kun je je bepaald slechtere merken dan Richard Mille voorstellen.

2018 Rockenfeller FP

9.15 uur: Of Audi gisteravond nog iets gevonden heeft, wagen we te betwijfelen, maar nadat er gisteren in de DTM-race een enkele Audi-rijder punten wist te scoren, was nu met Mike Rockenfeller (47,839 seconden) niet alleen een Audi-rijder de snelste in de derde en laatste vrije training, maar eindigden er in totaal zelfs vier coureurs met een RS 5 DTM in de top tien. De racewinnaar van gisteren, Mercedes-rijder Edoardo Mortara, eindigde met de verhoudingsgewijs flinke achterstand van 0,320 seconden op Rockenfeller als tweede, voor zijn merkgenoten Paul Di Resta, Dani Juncadella en Gary Paffett. Beste BMW-rijder was lokale held Marco Wittmann op de achtste plaats. Robin Frijns werd 15e.

zondag, 8.00 uur: Goedemorgen vanaf de Norisring, waar de stemming bij alle Duitsers na de last-minute-overwinning van 'Die Mannschaft' op Zweden (op z'n Duits) natuurlijk opperbest is. Vandaag richten we ons echter weer op echte sport, en wel met het volgende programma:

08.30-09.00 uur: 2e vrije training DTM
09.25-09.50 uur: kwalificatie FHR 100 Meilen Trophy
10.15-10.50 uur: race 2 FIA EK F3
11.10-11.30 uur: kwalificatie DTM
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.20-15.55 uur: race 3 FIA EK F3
16.20-16.50 uur: race 2 FHR 100 Meilen Trophy

180623 Voetbal

19.00 uur: Terwijl heel Duitsland in voetbalkoorts verkeert vanwege het belangrijke WK-duel van vanavond van 'Die Mannschaft' tegen Zweden, komt van de wedstrijdleiding op de Norisring het bericht dat alle uitslagen definitief zijn. Daarmee sluiten we voor vanavond derhalve onze berichtgeving via dit liveblog af. Morgenochtend zijn we er al om 8.30 uur weer bij voor de vrije training van de DTM.

180623 Daniel Schrey

17.30 uur: Daniel Schrey won met zijn Kremer-Porsche K3 de race in de FHR 100 Meilen Trophy. HHij had na 27 ronden een voorsprong van bijna 29 seconden op Ronny Scheer in een BMW M1 Procar. Olaf Neunkirchen eindigde als derde met een Porsche 911 RSR.

180623 FHR Crash1

Al in de eerste ronde van de race kwam het tot een botsing tussen Franz Ostermaier in een BMW M1 en Günther Schindler in een Porsche 935 K3. Bij het aanremmen van de Grundigkehre raakte Ostermaier de controle over zijn M1 kwijt en ramde de linker zijkant van Schindlers Porsche.

180623 FHR Crash 5

Beide auto's raakten zwaar beschadigd, vooral de schade aan de M1 deed pijn om te zien. Dat het Ostermaiers fout was, was daarbij slechts een schrale troost.

180623 Armstrong Middag
Marcus Armstrong, op pole voor race drie

17.00 uur: Voor de kwalificatie voor de tweede en de derde Formule 3-races was het veld opnieuw opgedeeld in twee groepen, zodat de rijders op het relatief korte circuit elkaar niet teveel in de weg zouden rijden. Snelste in de kwalificatie voor de tweede race was de Rus Robert Shvartzman, die met een tijd van 48,037 seconden bovenaan in zijn groep eindigde, voor zijn Prema-teamgenoot Marcus Armstrong en Motopark-rijder Dan Ticktum. Omdat Shvartzmans tijd vier duizendste (!) sneller was dan de snelste tijd van Hitech-coureur Enaam Ahmed in de andere groep, mag Shvartzman morgen vanaf pole vertrekken. Achter Ahmed in de groep eindidge Jüri Vips en de verrassend sterke Van Amersfoort-rijder Keyvan Soori. Op de grid voor race drie staat Armstrong op pole, voor Vips als snelste uit groep A.

16.20 uur: Een forse straf voor Bruno Spengler: de Canadees (nou ja, waarschijnlijk zijn team) moet 10.000 Euro boete betalen voor het niet respecteren van de voorgeschreven motorstilte tussen 20.30 uur gisteravond en 7.00 uur vanmorgen. Het team negeerde daarbij aanwijzingen van marshals en overtrad de geluidsregels in het bijzonder reglement van het evenement.

180623 Mortara Race 1

14.30 uur: Mercedes-AMG-coureur Edoardo Mortara maakte optimaal gebruik van zijn pole-position voor de eerste race van dit weekeinde in de DTM op de Norisring. Hij nam bij de start de leiding en stond die - afgezien van de pitstops - ook niet meer af, waarmee hij voor de tweede maal na 2016 een DTM-race op de Norisring op zijn naam schreef, toen echter nog met Audi. Achter Mortara eindidge zijn Britse merkgenoot Gary Paffett na een goede race vanaf de vierde startplaats als tweede, terwijl lokale held Marco Wittmann als beste BMW-rijder op de derde plaats eindelijk zijn lang verwachte eerste podiumplaats in de DTM op de Norisring behaalde.

180623 Podium

 Audi kwam er opnieuw niet aan te pas: achter de top drie eindigden met Di Resta (Mercedes-AMG), Eng en Spengler (beide BMW), Auer en Juncadella (beide Mercedes-AMG), Erksson en Glock (beide BMW) alleen maar rijders met C 63's of M4's in de top tien. Beste Audi-rijder was Jamie Green, bijgenaamd 'Mr. Norisring' op de elfde plaats, waarmee dus geen enkele coureur met een RS 5 punten scoorde. Robin Frijns wachtte tot de voorlaatste ronde met zijn verplichte pitstop, maar ook die strategie wierp geen vruchten af: onze landgenoot eindigde als twaalfde.


180623 Liveblog exhaust

13.50 uur: Alex Palou is door de wedstrijdleiding bestraft, waardoor Keyvan Soori in de uitslag van de Formule 3-race opklimt naar de tiende plaats. Dat betekent het eerste kampioenschapspunt van het seizoen voor Van Amersfoort Racing. "En daar ben ik op dit moment best blij mee", verklaarde teambaas Frits van Amersfoort. Van Formule 3-fotograaf Thomas Suer kregen we het bovenstaande schtterende beeld van een uitlaat in een van de VAR-F3-auto's, waar ongewtijfeld heel wat uren poetswerk in heeft gezeten. De foto willen we u dan ook niet onthouden.

180623 Armstrong

11.55 uur: Pole-sitter Marcus Armstrong won de eerste Formule 3-race van dit weekeinde op de Norisring. Bij de start nam hij de leiding voor zijn teamgenoot Ralf Aron en zo reden de beide Prema-coureurs ook de race uit. De Indiër Jehan Daruvala passeerde in de tiende ronde Daniel Ticktum en veroverde zo de derde plaats, die hij tot aan het einde wist vast te houden. Dat was eigenlijk de enige noemenswaardige actie in de race, afgezien van een aanrijding tussen Aberdein en Fenestraz aan het eind van de eerste ronde bij het uitkomen van de Dutzendteichkehre. Fenestraz reed daarop in de muur, wat leidde tot een safety-car-interventie tot het eind van de zevende ronde. Keyvan Soori zorgde bijna voor de eerste kampioenschapspunten voor Van Amersfoort Racing, maar in de strijd om de tiende plaats met Alex Palou trok hij uiteindelijk toch aan het kortste eind en moest genoegen nemen met de elfde positie. Teamgenoot Artem Petrov eindigde als 13e.

180623 Liveblog Class1

11.45 uur:
Tijdens een goed bezochte persconferentie in de Dekra-hospitality kondigden Gerhard Berger als voorzitter van de DTM-organisatie ITR e.V. en Masaaki Bandoh, bestuursvoorzitter van de Japanse GT-Association als promotor van de Super GT-serie, het gemeenschappelijke 'Class 1'-reglement voor 2019 aan. De DTM maakt volgend jaar de overstap naar viercilinder-turbomotoren, zoals die nu al in de Japanse Super-GT's gebruikt worden. Het motorvermogen van de DTM-auto's neemt dan toe van de huidige ruim 500 pk naar meer dan 600 pk. Tevens is het de bedoeling dat eind volgend jaar twee gemeenschappelijke races plaatsvinden, één in Duitsland en één in Japan.

180623 Mortara

10.50 uur: Edoardo Mortara start vanaf de pole-position voor de eerste DTM-race. In de kwalificatie kwam de Mercedes-rijder tot een tijd van 47,843 seconden, slechts één duizendste van een seconde sneller dan BMW-rijder Philipp Eng, die naast hem vanaf de eerste rij start. Marco Wittmann, die bij zijn thuisrace nog nooit op het podium stond, kwalificeerde zich als derde. Beste Audi-rijder was Nico Müller op de tiende plaats. Robin Frijns eindigde als 16e temidden van vier Audi-rijders op de laatste vier posities. René Rast veroorzaakte een rode vlag, doordat hij bij het uitkomen van de Schöller-S de controle over zijn Audi verloor en met de achterkant de muur raakte. Hij start als laatste.

180623 Liveblog Crash proto

9.45 uur: Prachtige auto's in de FHR 100 Meilen Trophy, van BMW's 3.0 CSL en M1 tot Porsches 935. Een genot voor oog en oor! Helaas is de kwalificatie voortijdig afgebroken, nadat een deelnemer bij het aanremmen van de Grundigkehre met zijn Lola T590 in de vangrails belandde (zie foto boven). De snelste tijd was voor routinier Daniel Schrey, die in zijn prachtige Kremer-Porsche K1 tot 56,999 kwam.

180622 DTM Codrive

9.20 uur: Gisteren had AUTOSPORT.NL de gelegenheid om het 2,3 kilometer korte stratencircuit in Neurenberg vanuit coureursperspectief te leren kennen in de vorm van een rit als passagier met regerend DTM-kampioen René Rast in een Audi RS 5 (foto boven). Zie hier de bijdrage met het bijbehorende filmpje.

180623 Di Resta FP

9.10 uur: Mercedes-AMG lijkt het op de Norisring goed voor elkaar te hebben. Nadat Paul Di Resta en Edoardo Mortara gisteren in de vrije training de eerste twee plaatsen bezetten, zijn het ditmaal zelfs drie rijders van Mercedes op de eerste drie posities in de tweede vrije training. Edoardo Mortara was het snelst met een tijd van 47,908 seconden, gevolgd door merkgenoten Paul Di Resta net 47,882 en Lucas Auer met 48,021. Daarachter volgde Timo Glock, de leider in het kampioenschap, als beste BMW-coureur. Nico Müller was de snelste Audi-rijder op de achtste plaats. Robin Frijns, voor wie de Norisring nog onbekend terrein is, eindigde als 17e en voorlaatste, al bedroeg zijn achterstand op Mortara slechts 0,530 seconden.

zaterdag, 9.00 uur: Goedemorgen vanaf de Norisring, waar het met 15 graden vrij fris is, maar in ieder geval nog droog, nadat we gistermiddag al veel regen gehad hebben. Het programma voor vandaag luidt als volgt:

08.30-09.00 uur: 2e vrije training DTM
09.25-09.50 uur: kwalificatie FHR 100 Meilen Trophy
10.20-10.40 uur: kwalificatie DTM
11.10-11.45 uur: race 1 FIA EK F3
13.30-14.30 uur: race 1 DTM
15.35-16.20 uur: kwalificatie FIA EK F3
16.45-17.15 uur: race 1 FHR 100 Meilen Trophy


Reacties

    • 2
    • 0
     
    sven2199 23 juni 2018 11:52

    Wat een matig programma, ik vond het eerlijk gezegd voor Zandvoort ook tegenvallen. Vooral dat de zaterdag en de zondag vooral draaien om het DTM en dat het bijprogramma een beetje achterwegen wordt gelaten. Ik vind de vrijdag dan leuker om te zien ook qua toegangsprijs en toegang tot het paddock.

    • 0
    • 0
     
    Tijn67 23 juni 2018 15:03

    Er wordt al weken gesproken over het het inzetten van auto's door privé teams in 2019. Door het nieuwe reglement wordt dit toch veel lastiger? Of is er dusdanig veel capaciteit bij de Audi en BMW om genoeg nieuwe auto's te bouwen?

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 23 juni 2018 16:04

    Audi en BMW hebben gezegd, dat als ze auto's aan privéteams beschikbaar stellen, het actueel materiaal zal zijn, waarmee deze teams dus ook competitief kunnen zijn. Geen gedoe meer met 'Jahreswagen', zoals vroeger. Monocoques zijn in voldoende mate beschikbaar, dus als het geld er is (en het benodigde budget is, zo is de bedoeling, dus aanmerkelijk minder dan nu), dan kunnen privéteams ook over actuele auto's beschikken. Er wordt gesproken over budgetten die duidelijk onder het niveau van bijvoorbeeld GTE-Am in het FIA WEC liggen, en daar rijden ook uitsluitend privéteams.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 24 juni 2018 19:52

    Het optreden van Habsburg dit seizoen valt me tegen, na zijn optreden in Macau had ik meer van hem verwacht.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet