Groeten vanaf de zomerse heuvelklim Eschdorf

Voor de dertigste maal werd afgelopen weekend in het Luxemburgse dorpje Eschdorf de jaarlijkse heuvelklim georganiseerd; een autosporttak die in Nederland is uitgestorven, maar in andere Europese landen juist razend populair is. Ter indicatie: in Eschdorf stonden 190 deelnemers in de startblokken om het tijdelijk afgezette stuk openbare weg van de RN12 te bedwingen. En dat kan met racewagens variërend van flink uitgebouwde Toerwagens, tot supersnelle Sportscars, F3-wagens en zelfs een enkele GP2-bolide. Geluidsrestricties zijn er niet, dus de racefans konden smullen van de Eschdorfse soundtrack.
Tekst en foto's: Dirk van Zon

Opstellen voor de start.
Het parcours slingert zich in elf bochten omhoog met een stijgingspercentage van zo'n 7 procent, waarbij met name het eerste gedeelte dwars door de bossen loopt. Met net geen twee kilometer lengte is de baan erg compact, dus er wordt vrijwel constant achter elkaar doorgestart. Af en toe is er een schuiver, maar dat wordt vakkundig verholpen door de marshalls, veelal afkomstig van de Nürburgring.

Lancia Delta HF Integrale blaast langs de tuinen.
De schrijver dezes komt graag in het Luxemburgse land. En niet alleen vanwege de heerlijke natuur, maar ook het feit dat er geen oeverloze discussies zijn over Zwarte Piet, metoo, zeehelden, of het wel of niet terecht is dat een agent zijn dienstwapen gebruikt en ander moeilijk gedoe. Even écht in een andere wereld dus op slechts enkele uurtjes rijden van de Nederlandse grens. Een verademing. Daarentegen is een Duitstalige hoempapa-cover van 'Take me home, Countryroads', die uit de speakers galmt, wel even slikken.

190 deelnemers
Zoals gezegd stonden er maar liefst 190 deelnemers ingeschreven. Onder hen veel Duitsers, Fransen, Zwitsers, Belgen, Slovenen en natuurlijk lokale helden uit Luxemburg. Er waren geen Nederlandse coureurs aanwezig. Hoewel, weliswaar niet deelnemend, Maarten Mus was wel present in Eschdorf. Makkelijk te doen, want de Nederlander woont al sinds 1980 in Luxemburg en Eschdorf is zijn spreekwoordelijke achtertuin. Ondergetekende zat op een zonnig terras uitgebreid met hem te keuvelen over de vaderlandse autosport, maar ook over hoe moeilijk het is om in Luxemburg fatsoenlijke races te organiseren. "Erg populair zijn hier disciplines als slalom, wat rally's en natuurlijk deze jaarlijkse heuvelklim". Daarna is er helaas een groot gat. Een DNRT-achtig gebeuren is vooralsnog niet gelukt. Wel worden op circuit Colmar-Berg nog regelmatig kleinschalige evenementen georganiseerd, maar met veelal buitenlandse series. Wie weet is het een ideetje voor de nieuwe Ford Fiesta Cup?
Die Formule Master lijkt wel een ex-AR Motorsport auto van Paul Meijer of een van de teamgenoten. Er stonden ook nog een paar ex-Formule Nippon auto's op de lijst, lekker!