Formule 1

Formule1: Toch weer Hamilton, Verstappen verslaat Sainz voor negende plek

Hamilton

Ondanks de pole van Rosberg heeft Lewis Hamilton in Japan zijn achtste zege van het jaar binnengehaald. De wereldkampioen greep de leiding bij de start en stond die niet meer af. Rosberg viel terug naar de vierde plek, passeerde Bottas later op de baan en profiteerde bij de tweede stop van Ferrari, dat zo druk was om Räikkönen voor Bottas te krijgen dat het Vettel een ronde te laat liet stoppen en Rosberg de kans gaf om de tweede plek terug te grijpen.
Max Verstappen streed vanaf de zeventiende startplek een zware strijd, op een circuit waar inhalen erg lastig is. Hij zat grote delen van de race vast achter tragere mensen, maar wist zich uiteindelijk toch de top tien in te vechten. In de slotfase sloeg Verstappen een belangrijke slag binnen Toro Rosso, door in een direct gevecht voor de negende plek zijn teamgenoot te verslaan.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Verstappen teruggezet
Max Verstappen had gisteren al geen gelukkige kwalificatie, toen hij stilviel in Q1. Het bracht hem niet verder dan p15, maar de jongeling start vanaf p17. Hij heeft namelijk straf gekregen omdat hij zijn auto op de baan parkeerde.

Start cruciaal
Hoewel Suzuka een echt rijderscircuit is, is inhalen hier erg lastig. Des te cruciaal is de start. Die was dit jaar vaak niet geweldig voor de Mercedessen, vandaag geldt dat vooral voor Rosberg. Hamilton komt namelijk beter uit de startblokken en duikt aan de binnenkant van bocht 1. Daar is eigenlijk geen ruimte voor twee man, maar Hamilton zet door en heeft in bocht 2 de leiding te pakken. Tot overmaat van ramp gaat Rosberg in die bocht 2 wat wijd, waardoor ook Vettel en Bottas voorbij komen. Het is koren op de molen van leider Hamilton.

Massa en Ricciardo elimineren elkaar
Achter de koplopers gaat het al voor de eerste bocht fout tussen Ricciardo en Massa; de twee raken elkaar, waarbij Massa een lekke rechter voorband oploopt en Ricciardo een lekke linker achterband. Drie keer raden wat daar is gebeurd. De twee sukkelen terug naar de pits en lopen een ronde achterstand op.

Verstappen richting toptien
Verstappen is niet geweldig gestart, heeft eigenlijk niemand ingehaald, maar rijdt wel veertiende, omdat Perez diep door het grind ging en Kvyat vanuit de pits is gestart. Verstappen jaagt op Nasr, haalt in de tussentijd de tergend langzame Button in, maar ontdekt ook de moeilijkheden van Suzuka. "Ik kom er niet langs", roept de Toro Rosso-coureur over de radio.

Deze roep wordt beantwoord met een pitstop, met vrij baan en nieuwe banden moet Verstappen in ieder geval Nasr en misschien ook wel Ericsson voorbij kunnen komen. Die laatste moet lukken, want Ericsson spint. Als de twee stoppen komen ze inderdaad allebei achter Verstappen terecht. Twee plaatsen gewonnen, zou je denken, maar de vroeg gestopte Kvyat rijdt nu wel voor de Toro Rosso.

Rosberg

Rosberg toont vechtersmentaliteit
Op een baan waar inhalen zo moeilijk is, is de undercut cruciaal bij pitstops. Bottas komt van de kopgroep als eerste, maar Hamilton en Vettel reageren niet direct. Ze hadden ook nog wel enige marge en Vettel komt twee ronden later binnen. Een goede stop houdt hem voor Bottas. Rosberg mag van de Mercedessen als eerste en komt achter Bottas terug, Hamilton stopt als laatste en behoudt zijn leiding.

De leiders blijven dus in slagvolgorde, maar dat geldt niet op de baan. Rosberg wordt gevraagd Bottas onder druk te zetten om diens banden te vernaggelen, maar de Duitser verrast met een aanval binnendoor in de chicane die Bottas niet weet te verdedigen. Rosberg schuift door naar de derde plek, 3,5 seconde achter Vettel. Bottas kan het tempo van Rosberg niet volgen en valt langzaam in de klauwen van Räikkönen.

Verstappen zit gevangen
Max Verstappen had op zijn nieuwe banden een lekker tempo, maar kan dat niet lang vasthouden. Hij komt namelijk achter Daniil Kvyat terecht en die zit vast achter de trage Alonso. Dat kost bijna twee seconden per ronde, de twee moeten er snel langs. Kvyat mag van zijn team de inhaalknop niet gebruiken, dus heeft Alonso weinig druk. Het betekent wel dat Kvyat ook altijd DRS heeft als Verstappen die heeft en dat maakt inhalen wel heel moeilijk. De rondetijden van Sainz vertellen wat Verstappen verliest: 1,5 tot 2 seconden per ronde. Na 21 ronden stopt Kvyat voor de tweede keer en is Verstappen eindelijk van de Red Bull verlost.

Honda gekleineerd in Japan
Achter Alonso verandert er niet veel voor Verstappen. Als iemand weet hoe hij zijn auto breed moet maken, is het Alonso wel. Een klein foutje van Alonso in de chicane geeft Verstappen eindelijk dat ene kansje en dat grijpt de jongeling. Hij gaat buitenom in de eerste bocht, houdt de auto op de baan en pakt de tiende plek. Alonso vloekt: "GP 2-motor!" Au, en dat in Japan, op Honda's circuit. Het zegt veel over de verhoudingen tussen team en motorleverancier.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet