Formule 1

Formule 1: Vettel verrast Mercedes en wint, Verstappen sterk zevende

150013 mal

Sebastian Vettel heeft vriend, vijand en vooral Mercedes verrast door de Grand Prix van Maleisië op zijn naam te schrijven. De Ferrari-rijder kon op het bloedhete Sepang zijn rubber veel beter onder controle houden dan de Mercedessen en tot frustratie van vooral Hamilton hoefde Vettel een keer minder te stoppen. Dat was niet hele verhaal, want Vettel was ook gewoon erg snel, waardoor hij uiteindelijk nog vrij gemakkelijk de zege kon binnenhalen, voor Hamilton en Rosberg. Mercedes lijkt dit jaar in Ferrari dus een geduchte concurrent te hebben, Kimi Räikkönen lag na twee ronden en een lekke band allerlaatste, maar eindigde de race als vierde. Williams was vandaag duidelijk het derde team, het vierde team was verrassend Toro Rosso. Max Verstappen reed de hele race in de toptien, vocht volwassen en sterke gevechten uit met onder andere de Red Bulls en eindigde de race als zevende, een plaats voor zijn teamgenoot Carlos Sainz.


Tekst: Daan Jeuken

Op de voorste startrij komt poleman Hamilton goed weg, maar Vettel heeft een moeizamere start. Tegen de tijd dat hij voor Rosberg probeert te komen lijkt het al te laat. Rosberg heeft de binnenbocht, maar toch weet Vettel met een slimme move buitenom de tweede plek te behouden.

Felipe Massa heeft een erg goede start, hij schuift door naar de vijfde plek, achter Ricciardo en voor Kvyat en Verstappen. De Nederland verliest daarna nog een plaats aan Ericsson, die zich flink breed maakt en Verstappen in het gras dringt.

Lekke band Räikkönen op slechtste plaats
Kimi Räikkönen had gisteren in de kwalificatie pech in het verkeer, vandaag heeft hij dat opnieuw. In de laatste bocht wordt hij heel licht aangetikt door Felipe Nasr, maar dat is precies genoeg om de band van de Ferrari lek te prikken. Räikkönen is de pitsingang net voorbij en dus moet hij een hele ronde met drie wielen afleggen. Dat lijkt een vergooide race voor de Fin.

Safetycar redt Räikkönen
Kimi Räikkönen heeft echter ook een keer geluk: een ronde nadat hij eindelijk zijn pitstop kan maken, spint Marcus Ericsson van de baan. Hij strandt in de gravel van bocht 1 en staat daar zo link dat de safetycar de baan op wordt gestuurd. Dat geeft de Ferrari-rijder de mogelijkheid om de aansluiting te vinden en zijn inhaalrace te starten.

Veel pitstops
De safateycar is voor veel mensen het moment om de eerste (van de in verwachting drie) stops te maken. Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Massa, Kvyat, Verstappen en Bottas komen allemaal binnen. Rosberg moet even wachten en verliest twee plaatsen aan Ricciardo en Massa.

Vettel stopt niet en voert nu het veld aan achter de safetycar, voor Hülkenberg Grosjean, Sainz en Perez. Dan volgt Hamilton al. Het is nu de vraag of Vettel van plan is twee keer te stoppen.

Bij de herstart probeert Rosberg meteen om Felipe Massa voorbij te gaan, maar de Braziliaan slaat de aanval af. Verstappen wint wel een plek, omdat Kvyat bij het opkomen van het rechte stuk te wijd gaat.

Vettel slaat gat
Sebastian Vettel heeft nog prima banden en rijdt twee seconden sneller dan nummer twee Hülkenberg. De mannen daarachter verliezen net zo veel tijd en dus slaat Vettel snel een vrij behoorlijk gat. Hamilton zit op p5 nog vast achter Sainz en dat kost tijd. Hamilton is voorzichtig met de rookie, maar zodra hij een klein gaatje vindt, pakt de wereldkampioen de Toro Rosso. Met Grosjean heeft Hamilton vervolgens minder moeite en een paar bochten later moet ook Hülkenberg eraan geloven. Dat brengt Hamilton weer op p2, tien tellen achter de leider.

Nico Rosberg staat te boek als de mindere inhaler en hij zit inderdaad nog vast in het middenveld. Rosberg is Massa wel voorbij gekomen, maar daarna stokt het. Gelukkig maken de mannen voor hem wat fouten; Ricciardo verremt zich, Sainz gaat de fout in en ook Grosjean maakt eerst een foutje voordat Rosberg erlangs kan. Hülkenberg wordt wel gewoon ingehaald en dan is ook Rosberg vrij. Hij rijdt negen tellen achter Hamilton.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet