Monaco GP Historique

Retro: Groeten uit Monaco

gpmh14-sat-85

Je kon afgelopen weekend op Zandvoort zijn, of in Barcelona, Pau of Misano. Maar de mooiste plek was toch het prinsdom van Monaco. Niet over twee weken, maar nu al. Voor de liefhebbers van ouderwets brullende motoren, omkleed door wonderschone carrosserieën waar volwassen mannen van gaan huilen – of rare contrapties waar we in ieder geval nostalgisch van worden. Grand Prix-auto's in alle soorten en maten, uit alle tijden tot en met 1978: dat is de hoofdmoot van de Grand Prix de Monaco Historique. Maar de bijrollen waren net zo vermakelijk.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam en Erik van der Schaaff

Raceauto's kijken in Monaco is als een wandeling door een sprookjesparadijs. Alles is er anders. Nergens anders zie je superjachten op de plaats waar een uitloopstrook hoort te liggen (tenzij je Abu Dhabi's flauwe poging tot epigonisme wilt laten meetellen) of een heuse zee. Nergens anders kun je – als je daartoe geprivilegieerd bent – aan de ene kant F1-auto's op 30 cm langs je voeten voelen razen, om ze vervolgens drie seconden later recht van boven te kunnen bewonderen. Ook nergens anders kun je tevergeefs op de bus wachten terwijl naar een race kijkt. Natuurlijk kom je er een boel praatjesmakers tegen, maar die zie je langs elke baan. O ja, en de auto's klinken er twee keer zo hard als op een gewoon circuit, voor de toeschouwers, maar ook voor de coureurs.

gpmh14-sat-62

gpmh14-sat-73

gpmh14-sat-90

gpmh14-sat-131

gpmh14-sat-106

De delegatie van AUTOSPORT.NL liep langs de baan, sprak met de hoofdrolspelers en figuranten en snoof de sfeer op, bij voorkeur als die kwam van het aroma van een espresso van Stars 'n Bars.

IMG 1429

Op vrijdag schoven vier winnaars uit drie generaties aan voor een ontbijtsessie van Credit Suisse: Stirling Moss, Derek Bell, Jochen Mass en Romain Dumas. Het thema was racen en beleving.

IMG 1439

En dus kwam de discussie al gauw op veiligheid. Moss: "Ik racete omdat het stoer was. Er was gevaar en glamour. Als ik nu nog jong was, zou ik iets anders doen dan racen, iets waar meer gevaar in zit."

IMG 4515

Mass: "Safety werd steeds meer een kwestie in mijn tijd. We constateerden problemen en spraken met de organisatie af dat deze het volgende jaar moesten zijn opgelost. Dat gebeurde bijna nooit. Om die reden heb ik in de jaren zeventig nooit deelgenomen aan Le Mans. Ik vond de risico's te hoog."

IMG 4530

Bell: "Ik kreeg in 1969 de kans om bij Lotus in te stappen. Ik vond het te gevaarlijk. Jochen Rindt pakte die kans... Maar het huidige F1 is geen racen meer. Gas loslaten om de finish te halen: belachelijk!"

IMG 4544

Dumas: "Karakter is het belangrijkste van het circuit. Road America, de Nordschleife. Blinde bochten, snelle doordraaiers, alles moet erin zitten. Tuurlijk zijn de moderne circuits veiliger, maar saai. En zelfs op zo'n veilige baan vallen slachtoffers: afgelopen jaar raakten we Allan Simonsen kwijt."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet