Formule 2

GP2: Vandoorne racet in Bahrein naar indrukwekkende zege op debuut

 G7C0835

Stoffel Vandoorne heeft op koninklijke wijze zijn allereerste race in de GP2 gewonnen. Niemand kon in Bahrein in de buurt komen van de Belg, die beheerst en foutloos precies het juiste tempo op beide rubbercompounds aan de dag wist te leggen. Poleman Jolyon Palmer eindigde als derde, nadat hij de verrassend sterke Julian Leal niet achter zich wist te houden. Daniël de Jong maakte vanaf de 22e startpositie het beste van zijn bandenstrategie: hij startte op de harde banden en vloog aan het slot met de zachte banden door het veld om een 11e plaats te pakken.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Sam Bloxham & Alastair Staley (LAT)

Vandoorne pakte bij de start meteen het initiatief door goed weg te komen, terwijl poleman Jolyon Palmer wegzakte naar de zesde plaats. Ook Abt en Marciello maakten een belabberde start, terwijl Stefano Coletti zoals gewoonlijk naar voren spoot en vanaf de derde rij de derde plaats pakte. Facu Regalia moest intussen zijn auto na twee bochten al aan de kant zetten.

Nadat Mitch Evans voorbijging aan Haryanto voor de vierde plaats, kwam de safety car naar buiten. In de derde ronde probeerde Axcil Jefferies zijn plaats te verdedigen tegen Kimiya Sato, maar de Japanner dacht er langs de andere kant voorbij te gaan. Sato's neus raakte de achterkant van de Zimbabwees, waarna Jefferies' auto de muur in werd gekatapulteerd. Het kostte Sato een stop-go-penalty, maar de klap van Jefferies liet ook zien waar de moderne 'one-move'-verdediging toe kan leiden. Coureurs van de oude stempel zouden zoiets gewoon 'blocken' noemen...

Na twee ronden vertrok de safety car weer, waarna meer dan de helft van het veld meteen de pits indook voor de harde banden. Het pitvenster was in de vijfde ronde immers net opengegaan. De volgende ronden pitten nog een heel stel auto's, totdat de zeven auto's overbleven die op harde banden waren gestart: Berthon, Daly, Binder, Izawa, Trummer, De Jong en Markelov.

 G7C1224

Achter dit septet had Vandoorne virtueel de leiding, nu voor Jolyon Palmer, die dankzij een geweldige pitstop van DAMS naar voren was geschoven. Hetzelfde gold voor Julian Leal, na voortreffelijk pitwerk van Carlin: gestart als 12e, maar nu al 'derde'. Daarachter volgden Haryanto, Coletti, Evans, Richelmi, Cecotto, Pic, Nasr en Lancaster. Coletti schoof in de 13e ronde een plaatsje op, na een mooi duel met Haryanto.

Vooraan zaten de zeven ook op elkaars nek: Izawa passeerde Binder, maar Trummer zat op het vinkentouw en haalde beide tegelijk in, om in dezelfde ronde ook nog Daly te passeren. De Amerikaan pitte al in de 16e ronde voor softs, rijkelijk vroeg, maar Binder, Izawa en ook Daniël de Jong wisten langer door te rijden.

Daarachter had Vandoorne de laatste van de doorrijders – Artem Markelov – al te pakken voordat de jonge Rus naar binnen kwam voor zijn verplichte bandenwissel. De McLaren-junior pakte echter de echte leiding pas terug nadat Simon Trummer als laatste naar binnen kwam voor softs – in de voorlaatste ronde! De Zwitser had het wel héél lang volgehouden op de harde banden, een kunst die hij ook vorig jaar al een paar keer had laten zien, maar was dat wel zo handig? Hij werd er uiteindelijk zevende mee, maar de mannen die met acht tot tien ronden te gaan naar softs hadden gewisseld, vlogen nog harder door het veld: Takuya Izawa klom voor ART naar een ongelooflijke zesde plaats en ook Binder en De Jong stegen nog flink wat plaatsen. Diverse coureurs die juist naar de harde banden waren gewisseld, vielen intussen helemaal weg, zoals Evans en Haryanto.

 G7C1080

In de top-drie kon Palmer zijn tweede plaats niet behouden. Met drie ronden te gaan stak Leal de Brit voorbij. Zou Vandoorne nog last krijgen met zijn banden? Nee, in het geheel niet, de Belg had alles volledig in de hand. De McLaren-junior was niet alleen snel, maar vooral kalm en oerdegelijk – precies de kwaliteiten die op dit niveau van een coureur worden verlangd. Het was waarschijnlijk het indrukwekkendste debuut dat we ooit in deze klasse hebben gezien. Vorig jaar won Vandoorne ook al op zijn debuut, toen op Monza in de Formule Renault 3.5.

Het contrast was groot met die andere superdebutant. Raffaele Marciello, eind 2013 nog de koning van de najaarstests, was de hele race nergens te bekennen. Na een slechte start, waarin de Italiaan terugviel naar de 15e plaats, kreeg hij na zijn bandenwissel ook nog een drivethrough voor een te hoge snelheid in de pitstraat. De Ferrari-belofte finishte op een troosteloze 18e plaats.

De auto's van MP Motorsport speelden een bijrol. Lancaster behield bij de start zijn 11e plaats, terwijl De Jong goed startte en vanaf een 22e startpositie naar de 18e plaats opschoof. Lancaster reed vervolgens lange tijd aan de staart van de auto's die op softs waren gestart, duellerend met oud-MP-coureur Adrian Quaife-Hobbs (Rapax). Aan het slot zakte hij weg, om als 17e te finishen.

 G7C0737

De Jong, gestart op de harde banden, verloor aan het begin een plaats aan René Binder en schoof door naar de tweede plaats voordat hij in de 22e ronde zijn softs ophaalde. Daardoor zakte hij terug naar de 19e plaats. Maar op zachte banden rukte ook hij nog flink op. De top-8 wist hij niet meer te halen – in tegenstelling tot Binder, die eventjes de 'reverse pole' voor de sprintrace van morgen greep, voordat Nasr hem terugverwees – maar 11e was toch een mooi resultaat.

GP2, Sakhir, race 1, 5 april 2014

1. Stoffel Vandoorne - ART - 32 ronden, 59'57"411
2. Julian Leal - Carlin - 1"551
3. Jolyon Palmer - DAMS - 5"880
4. Stefano Coletti - Racing Engineering - 6"317
5. Arthur Pic - Campos - 15"100
6. Takuya Izawa - ART - 21"729
7. Simon Trummer - Rapax - 21"979
8. Felipe Nasr - Carlin - 24"425
9. René Binder - Arden - 24"8
10. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 26"1
11. Daniël de Jong - MP - 27"0
12. Conor Daly - Lazarus - 31"9
13. Daniel Abt - Hilmer - 36"2
14. Mitch Evans - Russian Time - 36"9
15. Artem Markelov - Russian Time - 41"0
16. Rio Haryanto - Caterham - 41"7
17. Jon Lancaster - MP - 42"4
18. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 46"8
19. Stéphane Richelmi - DAMS - 49"6
20. André Negrão - Arden - 1'02"3
21. Johnny Cecotto - Trident - 1'13"4
22. Alexander Rossi - Caterham - 1'34"5

Snelste ronde: Artem Markelov, 1'43"604

Uitgevallen
30e ronde - Nathanael Berthon
27e ronde - Kimiya Sato
2e ronde - Axcel Jefferies
0 ronden - Facu Regalia
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet