Formule 2

GP2: Palmer maakt favorietenrol waar met pole in Bahrein

 G7C1300

Jolyon Palmer is de eerste man die in het GP2-seizoen 2014 van pole mag vertrekken. De Brit maakte in de avondkwalificatie op het circuit van Sakhir zijn favorietenrol waar. Zijn naaste rivaal was een debuterende Belg: Stoffel Vandoorne liet onmiddellijk zien dat hij in zijn eerste jaar GP2 meteen om de prijzen wil meedoen. Voor het Nederlandse MP Motorsport waren de resultaten wisselend: Jon Lancaster reed naar een bevredigende 11e tijd, maar Daniël de Jong ging op zijn snelle ronde achterstevoren en bleef steken op de 22e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Sam Bloxham & Alastair Staley (LAT) & Paolo Pellegrino

Het was de strijd tussen de routinier en de debutant, met een stel tweedejaars als outsiders. Jolyon Palmer en Stoffel Vandoorne vochten het uiteindelijk uit om de eerste pole van het GP2-seizoen 2014, maar ze moesten daarbij afrekenen met Mitch Evans en Daniel Abt, twee coureurs die tijdens de wintertests ook al snel waren.

Op de door zeeën van kunstlicht bijgeschenen baan van Sakhir – een nieuwtje in Bahrein – was het Felipe Nasr die voor Carlin het bal opende, gevolgd door DAMS-teamgenoten Palmer en Richelmi. Stoffel Vandoorne (ART) was op dat moment al bezig aan zijn tweede paarse sector en pakte P1, zelfs met een enorme excursie in de laatste bocht. Een paar seconden later dook Mitch Evans (Russian Time) daar onderdoor. Zo stonden de besten uit de vrije training van vanochtend opnieuw bovenaan.

 G7C1483

In het kielzog van Evans en Vandoorne reed die andere topdebutant, Ferrari-junior Lello Marciello, naar een vijfde tijd voor Racing Engineering. Voor MP Motorsport zetten Jon Lancaster en Daniël de Jong vervolgens respectievelijk de achtste en 17e tijd. Na een afkoelrondje verscheen opeens Daniel Abt bovenaan. De Duitser beleefde vorig seizoen een rampjaar met ART, maar bij Hilmer lijkt hij zijn stek te hebben gevonden. Vandoorne schoof op naar P2, over Evans heen, maar scheen daarbij een stukje te hebben afgesneden. Zijn tijd werd daardoor onderwerp van onderzoek.

Na de eerste snelle rondjes was de toptien als volgt: Abt, Vandoorne, Evans, Nasr, Palmer, Haryanto, Marciello, Leal, Richelmi, Rossi, met Lancaster op de 11e plaats en De Jong op de 19e, de laatste binnen een seconde van Abt.

 79P4343

Sommigen die vroeg naar buiten waren gegaan op hun tweede setje banden, beleefden echter meteen een valse start: Artem Markelov (Russian Time) ging in de eerste bocht in de rondte en liet zijn auto op de racelijn afslaan. De rode vlag die hij daarmee veroorzaakte, was weinig reden tot vrolijkheid bij de coureurs die hun banden net goed hadden opgewarmd, zoals Alexander Rossi (Caterham). Markelov stond al 26e en laatste en zou daar dus blijven staan, in de buurt van de twee anderen die je daar vooraf kon verwachten: de Zimbabwees Axcil Jefferies (Trident) en de Japanner Takuya Izawa (ART).

Met nog vijf minuten te gaan kwam het veld weer naar buiten, met een beetje haast om die banden weer warm te krijgen. Richelmi pakte meteen P2, maar zijn teamgenoot Palmer greep na twee paarse sectoren gedecideerd de pole. Net als in voorgaande jaren heeft DAMS weer een erg snelle kwalificatieauto. Vervolgens was het aan Vandoorne om te proberen Palmer van de pole te verdringen. De jonge Belg deed zijn best en maakte daarmee het onderzoek naar zijn eerdere tijd overbodig, maar kwam net drie honderdsten tekort.

 R6T8871

In een veld waarin de eerste 18 door een seconde werden gescheiden, waren Palmer en Vandoorne een klasse apart, want ze zetten Daniel Abt op twee tienden. Na Abt volgden Richelmi, Haryanto, Coletti, Evans, Nasr, Marciello en Pic. De wisselvallige Haryanto was bij Caterham dus sneller dan Rossi, terwijl bij Racing Engineering veteraan Stefano Coletti zijn veelgeroemde teamgenoot Raffaele Marciello te snel af was.

Voor MP verbeterde Lancaster wel zijn tijd, maar niet zijn startpositie. Hij bleef 11e. De tweede run van Daniël de Jong liep op een mislukking uit. In de eerste bocht spinde hij onder het remmen van de baan af, met een plotseling uitbrekende achterkant die een rembalansprobleem deed vermoeden. De Nederlander bleef daardoor steken op de 22e plaats.

YMIV6396

GP2, Sakhir, kwalificatie, 4 april 2014

1. Jolyon Palmer - DAMS - 1'38"865
2. Stoffel Vandoorne - ART - 1'38"895
3. Daniel Abt - Hilmer - 1'39"073
4. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'39"081
5. Rio Haryanto - Caterham - 1'39"228
6. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'39"271
7. Mitch Evans - Russian Time - 1'39"274
8. Felipe Nasr - Carlin - 1'39"301
9. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'39"449
10. Arthur Pic - Campos - 1'39"462
11. Jon Lancaster - MP - 1'39"507
12. Julian Leal - Carlin - 1'39"588
13. Johnny Cecotto - Trident - 1'39"615
14. André Negrão - Arden – 1'39"647
15. Alexander Rossi - Caterham - 1'39"651
16. Kimiya Sato - Campos - 1'39"749
17. René Binder - Arden - 1'39"788
18. Conor Daly - Lazarus - 1'39"848
19. Facu Regalia - Hilmer - 1'39"881
20. Nathanael Berthon - Lazarus - 1'39"928
21. Simon Trummer - Rapax - 1'40"059
22. Daniël de Jong - MP – 1'40"060
23. Takuya Izawa - ART - 1'40"401
24. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'40"408
25. Axcil Jefferies - Trident - 1'40"619
26. Artem Markelov - Russian Time - 1'41"172

YMIV1802
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet