Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Boekrecensies René de Boer autosport 2013

Boeken
Autosportboeken, een fascinatie die niet ophoudt...

Traditioneel aan het eind van het jaar zet AUTOSPORT.NL weer een aantal autosportboeken op een rij, met een uitgebreide beoordeling. Sportwagens, rally, formulewagens, toerwagens, biografiën en een drietal kalenders: het komt allemaal aan bod in onze bespreking, want ondanks de kracht van internet blijven er nog steeds heel wat fraaie autsportboeken op de markt komen. Gelukkig maar!

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)

IMG 3645


Tourenwagen-, Formel-, Rallye- en Sportwagen-Story 2013 (****)

Al jarenlang een vertrouwde verschijning, maar daarom niet minder goed (integendeel) zijn de vier 'Story'-jaarboeken van de Duitse uitgever Adrenalin Verlag, gelieerd aan het Hamburgse PR-bureau Speedpool. Met aparte uitgaven voor toerwagens, formulewagens, sportwagens en rally worden vrijwel alle takken van circuitsport afgedekt. Ter redactie dienen deze boeken (vooral de uitslagen en eindstanden) zeer geregeld als naslagwerk!

Tourenwagen-Story (auteur: Lars Krone e.a., ISBN 978-3-943861-17-4) is de langst bestaande uitgave in de reeks en beleeft zijn 26e editie. Van de 194 pagina's zijn er 90 gewijd aan de DTM, met uitgebreide verslagen per race en informatieve kaders. Goed, dat Bernd Schneider als eerste winnaar van een DTM-race in Zandvoort wordt genoemd (het was in werkelijkheid Uwe Alzen) is een detail, maar als geheel is het een lezenswaardig werk. Ook het WTCC (14 pagina's) krijgt aardig wat aandacht, voor de rest wordt er verslag gedaan van ETCC, Superstars, NASCAR, 24 Uur Nürburgring, VLN, Volkswagen Scirocco R-Cup, DTC, Mini Trophy, STCC en V8 Supercars. Een uitgebreid gedeelte met uitslagen en eindstanden completeert het geheel.

Formel-Story (auteur: Lars Krone e.a., ISBN 978-3-943861-19-8) verschijnt dit jaar voor de twintigste keer. Uiteraard beslaat de Formule 1 met 114 pagina's het overgrote deel van de in totaal 218 pagina's. Alle teams worden voorgesteld en per Grand Prix zijn er vier tot zes pagina's met foto's en tekst. Naast de hoofdklasse is er aandacht voor Indycar, GP2, Auto GP, Formule Renault 3.5, GP2, EK Formule 3, ATS Formule 3-Cup, F3-invitatieraces, Formule Renault 2.0, ADAC Formule Masters en internationale formulewagenklassen als Formule Nippon, USF2000, Brits F3 en European F3 Open. Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van het boek is er een terugblik op de afgelopen twee decennia in de formulewagenracerij, gevolgd door het gedeelte met uitslagen.

Rallye-Story (auteur: Andrea Neumeyer e.a., ISBN 978-3-943861-18-1) toont op de cover natuurlijk de WK-winnende Volkswagen Polo R-WRC van Sébastien Ogier en van het binnenwerk zijn totaal ruim 100 van de 192 pagina's gewijd aan het WK. Uitgebreide verslagen per rally, WRC2, WRC3, JWRC: het komt allemaal aan bod. Ook het EK wordt belicht op zeven pagina's, daarnaast is er ruimte voor het Duits rallykampioenschap en de ADAC Rallye Masters, de Duitse merkencups met de Citroën DS3 R1 en Opel Adam, het EK Rallycross, Global Rallycross, het Duits rallycrosskampioenschap, rally-raids en Baja's. Ook hier ter afronding weer een uitvoerig gedeelte met uitslagen.

En last but not least is er Sportwagen-Story (auteur: Lars Krone e.a., ISBN 978-3-943861-20-4), de jongste loot aan de stam van deze reeks, maar toch ook alweer vijf edities oud. De 218 pagina's zijn gevuld met verslagen van het FIA World Endurance Championship (48 pagina's, race per race), European Le Mans Series, American Le Mans Series en Asian Le Mans Series, voorafgegaan door korte technische beschrijvingen van de diverse auto's. Vervolgens Grand-Am, FIA GT Series, Blancpain Endurance Series en International GT Open. Een tweede belangrijk deel van een kleine 50 pagina's is gewijd aan de ADAC GT Masters met de auto's en verslagen per race. Ook wordt er verslag gedaan van de 24-uursrace van de Nürburgring, de 24H Series (inclusief Bathurst, dat er eigenlijk niet meer bij hoort, maar goed...), de VLN, Porsche Supercup, Porsche Carrera Cup en overige internationale sportwagenseries als Azatische GT's, Japans Super-GT, Italiaanse en Franse GT's en de Amerikaanse World Challenge. En uiteraard ontbreken ook hier de uitslagen niet, maar liefst 40 pagina's sterk.

IMG 3635

24 Stunden Nürburgring Nordschleife 2013 (****)

De Duitse uitgever Gruppe C Motorsport Verlag publiceerde voor de elfde keer het officiële jaarboek van het 'Int. ADAC Zurich 24h-Rennen', de jaarlijkse 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife. Zoals bekend was het dit jaar eigenlijk een 15-uursrace, want vanwege de erbarmelijk slechte weersomstandigheden en het slechte zicht tijdens het Pinksterweekeinde werd de race van 23.00 uur tot 8.00 uur onderbroken. Ondanks het feit dat er minder gereden werd, is het boek met 242 pagina's in hardcover net zo omvangrijk als vorig jaar.

Op de cover staat de winnende Black Falcon-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van Jeroen Bleekemolen, Bernd Schneider, Sean Edwards en Nicki Thiim. Het eerste gedeelte van het boek belicht de races in het voorprogramma: ATS Formule 3 Cup, ADAC 24h Classic, Porsche Carrera Cup alsmede Renault Clio Cup en Mini Trophy, plus de dit jaar teruggekeerde Adenauer Racing Day, de Falken Drift Show en de handtekeningsessie. Het volgende gedeelte gaat op zo'n 80 pagina's in op de trainingen, waarna een raceverslag volgt in blokken van telkens twee uur, vanaf de start om 17.00 uur tot aan de onderbreking om 22.44 uur en vervolgens vanaf de herstart om 8.00 uur tot aan de finish om 17.00 uur. De volgende 80 pagina's doen verslag van de gebeurtenissen in de diverse klassen voor toerwagens en GT's. Een uitvoerig blok met uitslagen rondt het geheel af.

Naast de tekst in Engels en Duits leeft dit boek vooral van de ruim 1000 (!) foto's die de fascinatie van deze unieke race op waarschijnlijk het mooiste circuit van de wereld prachtig in beeld brengen. Dat ook de regen voor spectaculaire opnamen zorgde, zal weinig verwondering wekken. We bewonderen de fotografen die de omstandigheden trotseerden! Natuurlijk zijn ook alle Nederlandse deelnemers wel ergens in beeld te vinden, zoals bijvoorbeeld klassewinnaar Christiaan Frankenhout met de Peugeot 208 GTI, maar ook Peter Kox, voor wie de race in de Dörr-McLaren al voorbij was voordat die goed en wel was gestart (technisch defect voor teamgenoot Arno Klasen in de eerste ronde) en Jaap van Lagen, die in de Timbuli-Porsche na een trainingscrash van een teamgenoot zelfs niet eens van start ging. Daarentegen is Van Lagens overwinning in de Porsche Carrera Cup-race natuurlijk wel mooi gedocumenteerd.

24 Stunden Nürburgring-Nordschleife 2013, 242 pagina's, hardcover, Duitse en Engelse tekst, auteur: Jörg-Richard Ufer, uitgave: Gruppe C Motorsport Verlag, ISBN 978-3-928540-72-8.

IMG 3636


24h Nürburgring – Die Geschichte der ersten 40 Rennen (****)

Vorig jaar beleefde de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife zijn 40e editie en ter gelegenheid daarvan verscheen dit jaar bij de Duitse uitgever McKlein – normaliter vooral bekend uit de rallysport – een omvangrijk boekwerk dat de historie van de eerste 40 races belicht. Auteurs zijn Jörg Ufer en Wilfried Müller, waarbij met name eerstgenoemde als absolute specialist geldt als het om de geschiedenis van het evenement gaat.

De historie van de race gaat eigenlijk nog verder terug, want al in 1967 vond op de Nordschleife een regelmatigheidswedstrijd over 24 uur plaats, waarbij de deelnemers – 63 auto's met elk twee rijders – een of meerdere ronden in een voorgeschreven tijd moesten afleggen. Die tijden varieerden per klasse en wie te snel of te langzaam was, kreeg een tijdstraf. Het evenement bleek populair, want het jaar erna stonden er al 109 auto's aan de start. In 1970 was er voor het eerst sprake van een echte race, met de pas 19-jarige Hans-Joachim Stuck en de al wat meer geroutineerde Clemens Schickentanz als winnaars in de BMW 2002 Ti van Hans-Peter Koepchen.

Het historische boekwerk belicht de races van jaar tot jaar op zes tot acht pagina's per wedstrijd, onderbroken door hoofdstukken over bijzondere persoonlijkheden of speciale thema's. De eerste jaren worden nog uitsluitend met fraaie zwart-wit-foto's gedocumenteerd, vanaf 1973 zijn de eerste kleurenopnames te zien. Naast de afbeeldingen van de diverse auto's zijn vooral ook de foto's uit het rennerskwartier mooi om te zien: zelfs bij de topteams volstonden simpele klapstoeltjes – heel anders dan de luxe hospitalities van nu. Interessant ook om te zien dat er in 1978 zelfs een Autobianchi aan de start stond, ook iets dat vandaag de dag ondenkbaar is. Bij de eerste edities reden er ook DAF's mee, maar anderzijds waren er ook altijd al dikke Porsches, Capri's en andere krachtige bolides bij. Ook deze mix maakt de race speciaal, al zijn de echte exoten als een Volkswagen-bus of een Citroën XM Break in taxi-uitvoering met straatbanden (!) de laatste jaren reglementair niet meer toegestaan, wat om veiligheidsredenen vanwege de snelheidsverschillen ook geen slechte situatie is.

De geboekstaafde racehistorie is een heerlijk bladerwerk geworden, waarbij met name de teksten over succesvolle coureurs of mensen op de achtergrond zeer lezenswaardig zijn. Het gedeelte met uitslagen beslaat maar liefst 80 pagina's en documenteert voor het eerst de volledige resultaten van alle gereden races, iets wat tot dusver noch gedrukt, noch online ergens te vinden was. Alleen dat al maakt het boek tot een fantastisch naslagwerk. En zo weten we nu ook dat het kleinste verschil tussen een racewinnaar en een nummer 2 slechts 53,20 seconden bedroeg (in 1993, de marge tussen winnaars De Azevedo/Konrad/Wirdheim/Katthöfer en de als tweede geklasseerde Dören/Irmgartz/Kaufmann, beide met Porsche Carrera). Ook lezen we dat er 28 keer om 16.00 uur werd gestart, de race 25 keer in juni plaatsvond en zes keer in oktober.

24h Nürburgring - Die Geschichte der ersten 40 Rennen, 339 pagina's, hardcover, Duitse tekst, auteurs: Wilfried Müller en Jörg Ufer, uitgave: McKlein Publishing, ISBN: 978-3-927458-62-8.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet