Formule 1

Formule 1: Lachende derde Vettel wint toch weer in spannende strategierace

Vettel

Als lachende derde is Sebastian Vettel toch weer als winnaar uit de bus gekomen bij de Grand Prix van Japan. Grosjean greep bij de start de leiding en werd het grootste deel van de race opgejaagd door Webber. Vreemd genoeg besloot Red Bull echter Webber een keer extra te laten stoppen, terwijl Vettel juist heel lang kon wachten met zijn tweede stop. Dit wierp zowel Vettel als Webber terug achter Grosjean en daar bleek hét verschil tussen de twee Red Bull-coureurs. Beide kregen één kans om langs Grosjean te gaan; Vettel greep die gedecideerd, Webber twijfelde en bleef achter Grosjean hangen. Dit leverde Vettel zijn negende overwinning van het jaar op, Webber greep in de slotfase nog wel de tweede plaats van Grosjean, maar hij had zijn zinnen toch gezet op de overwinning.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Peter van Egmond

Webbers start
Mark Webber is er vandaag op gebrand om deze Grand Prix te winnen en vanaf poleposition heeft hij de voordeel vanaf de schone kant te starten. Webbers start zijn de afgelopen jaren uiterst wisselvallig en het is niet bemoedigend dat de Australiër traag uit die startblokken van de opwarmronde komt.

De start van de race van Webber is beter, maar ook niet geweldig. Hamilton lijkt langs de Australiër te komen, maar hij komt ruimte te kort. Een geweldige start is er echter van Romain Grosjean, vanaf de vuile kant van de baan nota bene. De Australiër schiet iedereen voorbij en duikt als leider de eerste bocht in. Webber volgt, Vettel komt als derde maar vreest een beschadigde voorvleugel, omdat hij Hamiltons achterwiel heeft geraakt. Vettels voorvleugel overleeft dat, maar Hamiltons achterband niet. De Brit moet de hele ronde op drie banden afleggen en begint met een gigantische achterstand aan de Grand Prix.

Van der Garde crasht
Giedo van der Garde heeft de meeste races goede starts, maar vandaag heeft hij geen geluk. De Nederlander komt in de rit naar de eerste bocht met elkaar in aanraking en vliegen allebei rechtdoor de grindbak in.

Räikkönen achterop
Kimi Räikkönen moest door een slechte kwalificatieronde als negende starten, maar zijn start is niet veel beter en hij valt terug naar p11, achter Button. Hij lijkt wel sneller dan de McLaren, maar moet Button wel even in zien te halen. De eerste DRS-poging op start/finish mislukt, de tweede slaagt.

Gaat Massa aan de kant?
Felipe Massa rijdt in de openingsfase vlak voor teamgenoot Fernando Alonso. Meestal moet de Braziliaan dan snel plaatsmaken, maar na de bekendmaking dat hij weg moet bij Ferrari, liet Massa optekenen vanaf nu voor zichzelf te rijden. Na acht ronden horen we een cryptische radioboodschap ('multifunction strategy A') die Massa lijkt te vertellen plaats te maken voor zijn teamgenoot, maar dat vertikt de Braziliaan.

Hamilton stopt ermee
Lewis Hamilton moest de hele openingsronde op drie banden rijden en dat heeft zijn Mercedes geen goed gedaan. Zijn vloer is beschadigd en de temperaturen van zijn remmen lopen vervaarlijk op. Het tempo van Hamilton op nieuwe banden is beroerd en na tien rondjes vinden rijder en team het wel genoeg. Hamilton parkeert zijn auto in de pits en stapt uit.

Webber stopt als eerste
Grosjean, Webber en Vettel doen weinig voor elkaar onder in de openingsfase. Verandering komt er na elf ronden, want Webber maakt als eerste zijn pitstop. Op nieuwe banden moet Webber hopen op een vrij veld om mogelijk wat te proberen bij Grosjean. De Fransman had 2,5 seconde voorsprong voor de stops en stopt de ronde erna. De stop is goed, dus Grosjean blijft vrij simpel voor Webber. Vettel rijdt nog drie ronden langer door, maar zijn ronden zijn een seconde trager dan die van Grosjean en Webber. Als Vettel dan eindelijk stopt hebben Grosjean en Webber al wat paarse tijden neergezet. De achterstand op Webber is 4,5 seconden.

Naast Vettel helpt een late stop ook Fernando Alonso niet. Zijn teamgenoot stopte een paar ronden eerder en verloor een plaats aan Nico Hülkenberg, Alonso komt twee tellen achter zijn teamgenoot naar buiten.

Drivethrough voor Rosberg
Mercedes heeft tot dusver een erg moeizame race. Hamilton is al uitgevallen, Rosberg komt de pits binnen en wordt losgelaten als Perez naast hem zit. Een aanrijding wordt vermeden, een drivethrough voor Rosberg niet.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet